Logg inn med Facebook eller Google!

Vind på Rethymnon?

Started by oils, 07. Feb 13, 23:03:48

Previous topic - Next topic

Ninette

Quote from: Anita on 13. Feb 13, 17:02:44

Hva koster en slik taxi tur?



Taxi fra flyplassen til Hora Sfakion koster 85 € hvis du forhåndsbestiller hos Taxi Sfakia. Flyplassdrosjene tar over 100 €. Det er litt dyrene å ta drosje til Paleochora, men forholdet mellom lokal Paleochora-drosje og flyplassdrosje er det samme.

vh Ninette
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

mouche

Og ser man på prisen av en slik taxireise tur/retur så nærmer det seg vel prisen av en liten leiebil for en uke litt avhengig av når det er snakk om i sesongen?

Anita

Det er nok lurest å leie bil  :) ... men det betyr også at vi "mister" 2 netter på en ukes tur pga av flyankomst/avgang.
Kjører ikke over fjellet i mørket på Greske landsveier.

Anita  :)
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Ninette

15. Feb 13, 12:14:36 #27 Last Edit: 15. Feb 13, 12:17:14 by Ninette
Hei!
Hvis man legger ferien til sørvestkysten, trenger man ikke bil, da det ikke er vei mellom landsbyen som ligger på strekningen Hora Sfakion og Paleochora.

Vi tar gjerne buss eller taxi til Hora Sfakion og ferge videre (eller vi ta beina fatt, men det passer ikke for alle). Vi har jo ved et par anledninger hatt med leiebil på fergen, men vi har ikke hatt noen nytte av denne bilen - den har stort sett vært parkert på fergekaien i de ulike landsbyene.

Skal man ha taxi fra flyplassen til Chania kun for å overnatte for så å kunne kjøre videre neste dag, koster jo det også ekstra. Så dette med drosjeprisen blir jo en vurderingssak.

Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

mouche

Quote from: Anita on 15. Feb 13, 08:49:53
Det er nok lurest å leie bil  :) ... men det betyr også at vi "mister" 2 netter på en ukes tur pga av flyankomst/avgang.
Kjører ikke over fjellet i mørket på Greske landsveier.

Anita  :)


Har jo forståelse for det selv om jeg for egen del ikke har noen problemer med det lenger siden jeg har kjørt en del i mørket på Kreta. Er man redd for å komme i "utakt" med trafikken forøvrig så er det bare å stoppe for en liten raki, eller to? Spøk til side så er det nesten trafikkfritt om natten og veien overraskende bra med hilsen EU.

Fysimera

Ja vägen är bra till Paleochora men jag har förståelse att man kan känna sig osäker, har ju bott heltid nu i över 10 år på Kreta så man har ju vant sig.
När jag läser hela detta inlägg så kanske det kan vara en ide att fundera från början igen.
Varför ej Kalives med sin skyddade strand och närheten till flyg, lätt att ta bussen till både Rethymno och Chania. Taxi från flyget kostar ej så mycket när ni kommer/åker.

Nu har vi haft en underbar vinter och vi har gjort över 20 heldagars vandringar redan i år.

Olle

www.fysimera.com

Trla

Her var det mange som prøver å fraråde tur til Rethymnon.

Vi reiser til Rethymnon to ganger om året, mai/juni og september/oktober. Dette har vi gjort i 10 år og vi storkoser oss i fantastiske omgivelser.
Reisen går med Norwegian til Chania, og fast avtale med Taxi Chania som møter oss i ankomsthallen og bringer oss til hotellet for ca 90 Euro, en 50 minutters biltur.

Vi velger å bo sentralt i byen, og heller gå ett stykke (ca 15 min) til stranden. Derfor har Hotel Ideon blitt vårt faste tilholdssted.
Her har vi en nydelig sjøutsikt, livlig atmosfære, ca 2 min gange til havnen og restaurantene ligger på rekke og rad.
I havnen kan det være noe masete, men velger du den halvdelen som har de mest moderne restaurantene er atmosfæren mer avslappet.
Tar du en tur innover i gamlebyen og de trange gatene vil du støte på mange mindre spisesteder som serverer gode greske retter. Oppe ved Fortet er det også flere gode spisesteder.

Været i Rethymnon er som de fleste plasser, varierende men langt for det meste fint og varmt.
Vi har opplevd storm med lyn og torden, sterk vind og høye bølger, men det har vi opplevd i mange land.
For det meste er det en svak vind som etter våre ønsker er helt fortreffelig på varme dager på stranden.
Det er sjeldent sjøen er helt rolig, men også sjeldent så mye bølger at det er sjenerende.
Selve stranden er langstrakt og langgrunn, og enkel servering direkte på solstolen om en ønsker.
Lang standpromenade med en masse spisesteder av forskjellig valør.

Som du sikkert forstår kan vi anbefale Rethymnon på det sterkeste.

oils

Dette hørtes bra ut. Veit mange reiser dit og liker seg. Rart at så mange då er skeptiske.Men vi satser!!!

Ninette

05. Mar 13, 10:48:31 #32 Last Edit: 05. Mar 13, 23:23:50 by Ninette
Quote from: Trla on 04. Mar 13, 23:07:34
Her var det mange som prøver å fraråde tur til Rethymnon.

Vi reiser til Rethymnon to ganger om året, mai/juni og september/oktober. Dette har vi gjort i 10 år og vi storkoser oss i fantastiske omgivelser.
Reisen går med Norwegian til Chania, og fast avtale med Taxi Chania som møter oss i ankomsthallen og bringer oss til hotellet for ca 90 Euro, en 50 minutters biltur.

Vi velger å bo sentralt i byen, og heller gå ett stykke (ca 15 min) til stranden. Derfor har Hotel Ideon blitt vårt faste tilholdssted.
Her har vi en nydelig sjøutsikt, livlig atmosfære, ca 2 min gange til havnen og restaurantene ligger på rekke og rad.
I havnen kan det være noe masete, men velger du den halvdelen som har de mest moderne restaurantene er atmosfæren mer avslappet.
Tar du en tur innover i gamlebyen og de trange gatene vil du støte på mange mindre spisesteder som serverer gode greske retter. Oppe ved Fortet er det også flere gode spisesteder.

Været i Rethymnon er som de fleste plasser, varierende men langt for det meste fint og varmt.
Vi har opplevd storm med lyn og torden, sterk vind og høye bølger, men det har vi opplevd i mange land.
For det meste er det en svak vind som etter våre ønsker er helt fortreffelig på varme dager på stranden.
Det er sjeldent sjøen er helt rolig, men også sjeldent så mye bølger at det er sjenerende.
Selve stranden er langstrakt og langgrunn, og enkel servering direkte på solstolen om en ønsker.
Lang standpromenade med en masse spisesteder av forskjellig valør.

Som du sikkert forstår kan vi anbefale Rethymnon på det sterkeste.


Det var på sin plass å få dette sagt! Bra!

Vi har aldri bodd i Rethymno over flere dager, men har ofte en eller to overnattinger der. De siste årene har vi alltid bodd på Hotel Ideon, som Trla nevner. Relativt moderne hotell med perfekt beliggenhet sentralt i byen - og med utsikt over havet.

Rethymno har også et fantastisk omland - Lei bil og reis ut på landsbygda - der er det mye fint å se!

God tur til Rethymno, oils!
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

mouche

Quote from: Ninette on 05. Mar 13, 10:48:31
Rethymno har også et fantastisk omland - Lei bil og reis ut å landsbygda - her er det mye fint å se!


Amen!

Skal man oppleve Kreta på "ordentlig" så må man (også) inn i landet!

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...