Logg inn med Facebook eller Google!

Alternativ Jul

Started by Anders, 22. Dec 12, 20:49:40

Previous topic - Next topic

Anders

Hipp hei. Denne tråden er for deg og meg... vi/oss som liker å prate skit og bare si det som faller oss inn. Der og da. Har du det bra? Syns du-som meg-at alt stresset med julen er ganske overdrevet? Jeg bryr meg egentlig ikke så veldig... det er en anledning til å få se barnebarnet og det er noen fridager, og så litt veldiggod mat og hyggelig samvær, men ellers har jeg ikke noe spesielt forhold til MIN jul. Den kommer og den går og dett vås dett liksom. Bare et busstopp på vei mot januar og virkeligheten. Noen har sikkert ett eller annet religiøst eller tradisjonsbundet forhold til det... not me! Velkommen innom til en skitprat...

Ole

Hadde jeg ikke hatt unger og kjærring hadde jeg sikkert reist til Hellas i jula, eller til Gran Canaria. Jeg liker julemat og syns det er koselig med jul, men personlig syns jeg det blir mye dill og dall som jeg egentlig ikke vil være med på og som ikke gir meg så veldig mye. Det samme er det egentlig med 17. mai, men det var vel ikke det trådstarter spurte om, så da lar jeg det ligge!  ;D

karri

Jeg liker jula, den gode gamle tradisjonsjula mi/vår. Samme gamle julepynten, som så og si må stå på samme plass år etter år. All pynting skjer lille julaften. Mølje på gården der mamma er fra, alltid julaften klokken 12, og nissen kommer med en liten gave til oss alle sammen  :) Så er det middag klokken 18, ribbe, og da kommer alle som kan, mens nevøen er her annenhvert år. 1.dag  er det alltid, "frokost" klokken 12, og da er vi alle mann alle, hvis ingen er bortreist da. Og nevøen får pakkene sine. En stor del av det å gi gaver er å se på mottakelsen syns jeg. Men, så er jula over.... så ja... man stresser kanskje litt for disse to dagene. Men, mye av det er koselig stress syns jeg. Og jeg tenkte, så effektiv man blir dagene før jul, har jo fortsatt tid til å stikke innom her med litt shit prat også!!... så, ja jeg liker jula  :hjerte: :nisse: :nisse: :hjerte:
KARRI

Tommy

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Sjøløve

Hadde det ikke vært for jula så hadde desember vært en særdeles trasig måned å komme igjennom.  Jeg er veldig glad vi har disse dagene på tampen av året som kan få tankene litt vekk fra mørketid og snø og kulde og lenge til våren og alt det der. 
Jo, jeg liker jula og hyggelige og avkoblende forberedelser gjennom desember måned.  Min jul og mine juleforberedelser er ganske fri for stress og kav.  Jeg gjør det jeg har lyst til, resten får være - jul blir det uansett.  Ikke baker jeg 7 slag og ikke vasker jeg ned hverken kjøkken eller pusser vinduene før jul.  Om det er støvete i krokene er det ingen som ser det likevel i mørket.  Heller ikke springer jeg rundt på overfylte kjøpesentre i dagene før jul på jakt etter den perfekte julegave.  Faktisk kjøper jeg en del julegaver på nettet, henter dem på posthuset og pakker dem inn hjemme i ro og mak.  Jeg hygger meg  hele julemåneden og fordeler gjøremålene gjennom hele desember.
Det jeg definitivt ikke er begeistret for er når jula blir presentert i mange butikker i slutten av oktober måned.  Veldig OK hvis alt som har med jul å gjøre blir liggende urørt til adventstida - da har vi liksom noe å konsentrere oss om i den mørkeste av årets måneder.
Egentlig er jeg glad jeg ikke bor på den sørlige halvkule, der de har jul midt på sommeren.  Hva i all verden fyller de årets mørkeste måned med da ?  Eller kanskje den ikke er så mørk og kald som hos oss - det bor vel knapt folk på tilsvarende breddegrader på den sørlige halvkule......
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Greece-Traveller

Jul er for ungene, og selv om jeg ikke har noen selv er jeg så ofte jeg kan utover til Spydeberg hvor nevøen bor med sin familie (også utenom juletiden). Tre herlige unger på 8, 6 og 3 år. Tilbringer julen hos dem sammen med min bror (som også bor i Spydeberg) og en del fra familien til min nevøs kone.

Det er hyggelig samvær og god mat, og det er moro å se forventningene og gleden hos de små.

Ellers har det forekommet at jeg har tilbragt romjul og nyttår i Hellas.



Jeg har ikke noe forhold til de religiøse høytidene, men det er fint å komme sammen.
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Fia

Enig med deg, Anders - folk stresser nok vel mye med julen. Men spørsmålet er om det er "godt eller dårlig" stress for den det gjelder? ;)
"Det er morosamt med jula for dessa som er små", som det heter i Musevisa. Det er jeg iallfall enig i. Synes jo jula er hyggelig på mange vis jeg også, men ville ikke hatt noe imot å reise til varmere strøk heller - iallfall av og til! :) To ganger har jeg lagt ut på skikkelig "langtur" sånn like før jul, og det var alle veldig opptatt av, at vi ikke fikk feiret norsk jul, liksom...  :o  Men det er jo det som er så flott med oss mennesker - at vi er forskjellige!! :D
Den som er lei av å reise er lei av livet...

kaka

Det er jul, - og så er det jul. For meg, - egentlig to helt forskjellige ting.
Jeg blir mindre og mindre glad i "oppløpet".
I mine yngre dager jobbet jeg aktivt med alternativ julefeiring, der vi forsøkte å ha minst mulig av "alt rundt" og mest mulig konsentrasjon om julens budskap (for meg betyr det: innholdet i juleevangeliet)
Jeg savner vel egentlig den mere dempete julefeiringen, og skulle ønske jeg hadde mer guts til å fordele godene enda mer (dvs: bruke mindre på de som har mye, - og mer på de som har lite).

Jeg finner roen i god julemusikk, - og gleder meg selvsagt til samvære med familie i jula. Det er alltid hyggelig :)

Dette var vel egentlig ikke "skitsnakk", Anders, men litt av mine tanker om jula.
KariK

mouche

Etter at jeg fikk overtalt familien til å la det være presang fri jul så fjernet det mye av tidligere års stress, kan anbefales! For meg er julen et lyspunkt i en mørk tid, ikke minst tiden før jul, men har alltid vært åpen for alternativ julefeiring eller helt andre steder. Det er nå hyggelig å forberede og spise den tradisjonsbundne maten, finne frem tradisjoner i skuffer og skap, ting som bare tas frem til jul osv
Skal kanskje legge til at barna får et beløp overført til konto og nå er de så voksne at de synes det er en god ide siden så mye er på salg etter jul!

Anders

Alle må få markere julen akkurat som de vil for min del... men ikke på bekostning av andre!
Jeg liker maten og jeg liker stemningen og jeg liker at folk er litt snillere med hverandre... noe som kanskje trengs på denne årstiden?
Dessuten liker jeg at det er et slags "vendepunkt"... nå kan man liksom se "nedover dalen" i stedet for den der lange oppoverbakken...
Og så har jeg visst lett for å bli avstandsforelsket :-)

Anders

Jippi... nye Spotec-sandaler til jul! Kan se frem til nye femten år med tusling i det greske... :-)

Ha en fortsatt fin jul, alle forumister :-)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...