Logg inn med Facebook eller Google!

Mai/Juni 2013

Started by Diddi, 08. Oct 12, 23:02:02

Previous topic - Next topic

Diddi

Tiden er inne for å begynne planleggingen av neste års tur. Det er valgets kvaler  ;D ;D Vi har snakket litt om Kreta,da på kryss og tvers med bil i ca 2,5 uke. Er det lang nok tid for å se litt av hvert,eller hvordan er avstandene der? Vi ønsker jo også å kunne gå en del vandringer. Hvilken del av øya er best da? I utgangspunktet ønsker vi ikke de større badebyene,men heller små trivelige steder.Vi har aldri vært på Kreta,så det er vanskelig å se for seg hva man kan rekke på et par uker.Tanken med Kreta, er jo et det blir en litt annerledes tur enn å reise mellom små øyer,selv om vi jo trives veldig godt med det.
Ellers står en del andre øyer også på ønskelista,som Skiathos,Skopelos, Leros, Symos,Astypalea osv ....
Ikke lett å bestemme seg :o


Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

JohnS

For oss som mener at det finnes utallige fantastiske steder og øyer i Hellas, men at Kreta er og blir dronningen blant de greske øyer, høres 2,5 uker på kryss og tvers ut som den ultimate drømmen, når alt er nytt og jomfruelig terreng!  Jeg kan ikke annet enn å anbefale så sterkt jeg kan en slik tur.  Selv om Kreta er ei stor øy, er avstandene små mellom de vakre og spennende opplevelsene.  Jeg ser du har lagt temaet inn under "det østlige Kreta", vet ikke om det er fordi du helst vil se denne delen av øya.  Jeg ville også prioritere øst- og sørsiden av øya, men det finnes mange perler både midt inne på øya og på nordsiden.  Så lykke til, jeg må si jeg nesten misunner deg muligheten til å oppleve denne fantastiske øya for første gang!
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Diddi

Takk for hyggelig svar,forstår på måten du skriver at dette er din favorittøy   :hjerte: :hjerte: At det ble lagt inn under østlige Kreta var nok en trykkfeil,men etter det lille jeg har lest om Kreta,så tror jeg kanskje det passer oss aller best 8)
Vi ble plutselig tent på tanken av Kreta sånn tilfeldig,men nå frister det veldig.Siden det ligger såpass langt sør,er det kanskje også varmere enn lenger nord?
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

ingaberentine

Jeg er så enig med JohnS at Kreta er en flott øy, spesielt om våren. Jeg har vært på Kreta enda litt tidligere, påsken 2009, påskenb2010 og påsken 2011. Her har jeg hatt bil hele tiden, fra jeg landet i Heraklion til jeg fløy hjem igjen. Har dessverre ikke hatt mer en 10 til 11 dager på hver tur, så sammenhengende 2,5 uker høres fantastisk ut. Jeg har holdt meg unna nordsiden og stort sett vært oppe i fjellene eller langs sydkysten. Man må oppom nordkysten når man kommer vestpå for å komme til fjellene og sørkysten, men det har blitt rene transportetapper.

Vi har stort sett vært på fototurer og da aller helst ville blomster og dem har vi ikke hatt problemer med å finne i april. Vil tro at det har visnet litt ned til mai/juni, men vil tro at det fremdeles er rimelig grønt og fint. Steder å gå tur kryr det av, ta en tur innom Ninettes flotte websider og se

http://www.rundtomkring.no/index.htm

Kreta er en stor øy, jeg ønsket å få med meg mest mulig på første tur i løpet av mine 10 dager, men øya var alt for stor til at det lot seg gjennomføre. Jeg startet østfra og dro vestover langs sørsiden, men dagene fløy av gårde og jeg kom ikke så mye lenger en rett sør for mitt mellom Retmyhnon og Chania, så 2,5 uker skulle passe mye bedre.

Ønsker dere en riktig god tur!

Diddi

Høres lovende ut dette,ingaberentine  :D Tusen takk ! Tror det kan bli en flott tur  :-*
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

mouche

10. Oct 12, 06:49:41 #5 Last Edit: 10. Oct 12, 07:01:00 by mouche
Kreta? Ja, det er en flott øy, med mye å gjøre, mye å se og tiden går fort! Er på Kreta nå for en tre ukers tid nå, og i eget hus. Var her fra midten av april til begynnelsen av juli og det er en helt fantastisk tid. Øya er kanskje ikke så stor, kun 240 kilometer lang og 25/50 kilometer bred, men det tar litt tid å reise rundt her. Med unntak av National Road (motorvei) som strekker seg langs det meste av nordkysten så kan man ikke regne med å holde en gjennomsnittsfart på mere enn 40/50 kilometer i timen, og det er stadig steder man ønsker å stoppe. For å komme mellom to steder på sydkysten må man ofte opp/inn i landet for så å kjøre ned til kysten igjen. Vi var på en tre dagers tur til østre delen av øya i juni med tanke på å få sett den delen av øya, helt lengst øst, men fant fort ut at det ble for mye stress og endte opp med to netter i Myrthos (anbefales!) og en natt i Plakias. Neste tur østover skal vi sette av en uke bare for den delen av øya som er øst for Iraklion samt en tur til Spinalonga (øya hvor de spedalske ble sendt til).
Det er store forskjeller mht klima, vegetasjon osv på øya så man føler aldri at man egentlig er på en øy, men heller et helt lite kontinent!
Vårt hus er i Apokoronas som ligger mellom Chania og Rethymnon og det er den frodigste delen av øya.
På sydvestkysten kan man forflytte seg per bil, til fots (E4) eller i kombinasjon med båt, også bilferge, og da er det steder som Paleochora, Soughia (nettop vært i disse to byene), Aghia Roumeli,  Loutro og Hora Sfakia man kan stoppe i. Ingen grunn til å bestille noe på forhånd på den tiden så man kan "play it by air" hele veien!
På syvvest kysten er det strender som Elafonisi, Falasarna og Balos som trekker.

Og kan man være på Kreta i flere uker uten å ha vært i Chania? Hva med besøk i et levende kloster, eller to, på Akrotiri hvor flyplassen ved Chania ligger?
Eller en tur i naturen, gjennom en ravine eller to og ende dagen i en liten by ved sjøen og overnatte der i fred og ro og uten trafikk, bilfri by?

Vi har i alle fall kommet frem til at her har vi en liste så lang som et vondt (meget godt!) år av ting å gjøre,steder å se så fremtiden ser lys ut!

ps
igår kom det er riktig regnskyll, rundt 40mm, men i dag ser det ut som skyene forsvinner og sommeren er tilbake! ;D På sydøst kysten kom det kun noen få dråper!

Diddi

 :hjerte:.takk Mouche...du setter reisefoten skikkelig igang nå!! Ble enda mer sikker i min sak nå,at det må bli Kreta neste år  :juble: :juble: :juble:
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Kritios

Hei frudiddi. Jeg har besøkt Kreta en god del ganger nå, må vel være 20 ganger minst.
Jeg bodde også der nede nesten hele 2007.
Hver gang jeg er der nede finner jeg nye steder og besøke, og opplever nye ting.
I år var jeg nede i 3 uker, har egne leiligheter vest for Chania.
Den midterste uka dro vi avgårde på en 6 dagers biltur langs sørkysten.
Veldig flott ! Jeg har lagt inn en del bilder her dersom det er av interesse :

http://hellasforum.net/index.php?action=gallery;su=user;u=155
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Diddi

Tusen takk,Kritos,men jeg får dessverre ikke frem bildene dine  :-[
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

karri

Quote from: frudiddi on 21. Oct 12, 17:31:23
Tusen takk,Kritos,men jeg får dessverre ikke frem bildene dine  :-[


Ikke hvis du går via fotogalleriet heller?? Veeeeeldig mange fine bilder der, så håper du får sett di. :blomst3:
KARRI

Diddi

Takk,klikket litt mer og fikk fram bildene dine ;D
Kjempefine bilder var det  :bravo:
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Ninette

To - tre uker på tur for å oppleve Kreta høres vidunderlig ut!

Det finnes så utrolig mange flotte steder på Kreta. Øst-Kreta, hele sørkysten (de veiløse kysten vest fra Hora Sfakion er min favoritt), alle de fine landsbyene oppi fjellene. Det meste av nordkysten er utbygd for turister, så jeg ville kanskje ikke prioritert å bruke så mange dager her.

Hvis du både liker å fotografere og gå på vandreturer, kan jeg anbefale tur fra Askifouplatået og videre ned Asfendoskløften, tur fra Loutro til Livaniana og videre opp på fjellet til Anopolis, gjennom Rouvaskløften ved landsbyen Zaros, tur fra Azogires (ved Paleochora) og videre til Anidri Beach.

Og hva med en biltur over Lasihiplatået eller gjennom Amaridalen.

Ønsker dere lykke til med planleggingen. Selv synes jeg det er halve gleden!

Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...