Logg inn med Facebook eller Google!

Återseende eller ett hej igen till Santorini

Started by Johanne, 05. Jan 12, 20:18:10

Previous topic - Next topic

Johanne

Vad behöver du för att växa och blomma? Vilken är din näring? Jag funderar ofta i perioder på vad just jag kan behöva för att fylla på mina reserv lager med energi. Det kan vara så mycket i livet som kan ge påfyllning  t ex att kunna umgås med familj, släkt och vänner, läsa, meditiation, natur, proemader vi havet m.m. Men glädjen att få til en resa  - det er en av mina stora näringspåfyllningar. En resa til Hellas er extra uppskattat. Hos oss er det inte så lett at komma från med bondgård, kommunal jobb och eget företag - men de gånger vi kommer iväg så er lyckan stor och siktet er instäld på en positiv upplevelse oavsätt var vi åker  - och ja  - det blir alltid en positiv upplevelse när vi far iväg!

I juni blev det näringspåfylling i form av en resa till Santorini efter två års frånvaro från Hellas. Sista besöket för mig på Santorini var da vi bodde i Perissa juni 1995 så det blir ju några år sedan - själv om det inte kändes så  ;)

Jag hängde på några vänner som åkte - medan sambon tyvärr fick stanna hemma hos djuren - men han fick hem en glad fru. En vecka blev det  - men det fyller på batterierna bra det også! Jag bokade flygstol via Apollo och ett litet hotell i närheten av mina vänner och åkte iväg till Santorini. Denna gång bodde vi i Kamari.

Jag tänkte lägga upp en liten bildhistoria så ni kan följa med på ett hörn om ni vill :)


Jag bodde på ett litet studio rett ved fotballsplanen i Kamari i en gate med masse barn og familjer så det var ett skådespel att sitta på altanen både på morgon och eftermiddgen. El - och telefonledningar gikk kors och tvärs.


Gatan där jag bodde med sikt upp mot fotbollsplanen


Trappan upp till min lägenhet - där blommade det fint


Jag såg upp mot fjället Mesna Vouna där Anicent Thira låg från min balkong


Kamari sett på vei opp til Anicent Thira


Kamari med flyplatsen som skymtas der nede. Fotbollsplanen syns også langt der nede

Johanne  :)


Ole

Det er fint å se "gamle" bilder fra Hellas, for 1995 må vel regnes som gammelt i 2012?

Imponerende å gå opp de bakkene der i juni måned! Men med litt væskeinntak og nydelig utsikt på kjøpet gikk det kanskje som en drøm?

Johanne

Ja, Ole det var varmt att gå opp - solen stekte gott og mye vann måtte til! Men utsikten der oppe var fantastisk. Når jeg kom ned igjen fra Anichent Thira var det godt med ett bad i havet!

Bildene er ikke sååå gamle Ole - de er fra mitten av juni i år 2011. Men min förste tur til Santorini var i 1995 - de bildene ligger godt i fotoalbumet.

Här kommer noen bilder till fra juni 2011 :)


Kamari med stranden sett från Anichet Thira


Utsikten var flott




Utsikt ned mot Perissa der vi bodde 1995. Den gang gikk vi opp fjället fra Perissa siden. I juni i år gikk jeg opp fra Kamari siden så nu är fjället bestiget fra begge håll :)

Johanne :)


Johanne

 :) - sikkert dårligt formulet om tidspunkt av meg Ole - jeg er jo litt svorsk nå for tiden så ordene faller kanske inte alltid rätt - men jeg var absolut der i sommer  - og fint var der der :)


marjana

Dette var fint å se, Johanne!
Mitt første møte med Hellas var i 1978 på Santorini, (etter å ha tatt båten fra Pireus). Vi ble invitert av den greske familien vi bodde hos i Perissa til å bli med opp til kapellet som er like under toppen av fjellet.
Jeg husker dessverre ikke hva kapellet heter, og hvilken helgen det er viet til.
Familien insisterte på at alle måtte bli med, turister og alle i landsbyen. Det var vel heller som å gå en geitesti rett opp fjellveggen fra Perissa, og de skulle begynne å gå opp dit klokken seks om morgenen før det ble varmt! Der skulle de bære med seg mat, vin, vann, musikkinstrumenter, og alt annet som trengs for en gresk panagyri, altså en helgenfest.
Jeg takket meget høflig nei takk til dette, og tenkte hvordan klatrer man ned etter en hel dag der oppe i mørket igjen etter masse mat, ouzo, vin og fest?

Johanne, vet du om de fortsatte opp derfra til toppen av fjellet, og kjørte bil hjem igjen, for de kan umulig ha klatret ned igjen den bratte fjellveggen?
Glika i zoi

Johanne

Takk Marjana! Det må ha värt en flott reise dere hadde den gangen og vilken hyggelig familje dere må ha bodd hos i Perissa. Kan tenke meg du har mange fine minner fra den reisen.

Når vi gikk opp fjellet fra Perissa siden den gangen i 1995 så följde vi en stig upp mot toppen. Fra midten av fjellet gikk en mindre sti till höyre og der kunne man komme till det lille Kapellet  ovenfor Perissa. Det stod ett kors på stigen mot kapellet. Tror kapellet het Agia Irina? Det hörs krevede ut å bäre med seg allt man skulle ha med seg for en helgefest! Jeg forstår at de da begynte å gå oppover tidigt om morgenen. Det går å gå opp videre i fjellet mot toppen og fra Kamari siden går det en slingrete vei ned til Kamari. I dag går det å kjöre bil og moped ned fra fjellet. Jeg vet ikke hvor lenge den veien har funnits. Men jeg undrer Marjana om det ikke var så at de gikk ned igjen etter sin dag oppe på Kapellet for å slippe å gå oppover i fjellet igen - for så å ta hele veien fra Kamari till Perissa. Men det er klart noen ganger er det nesten lettere å gå oppover enn nedover...

Her kommer ett bilde fra 1995 der jeg står vid korset som finns på vegen til kapellet. Vi följde den lille stien runt fjelludden bak og kom så til kapellet.


Utsikt fra turen i 1995 på toppen av skulderen till Mesna Vouna og ned til Kamari. Jeg ser at fotballsplanen hadde grus og ikke gress som i dag og mer begyggelse er det også.


Her ser vi ned mot Perissa fra toppen av fjellet den gangen i 1995.


Bildene er nok litt kornete og uskarpe etter noen år i album :)

marjana

Takk, Johanne! Så tøft at du har bilder fra fjellet, og at dere faktisk klatret opp dit! Man kan jo se hvor bratt det er. På dine bilder over Perissa så har landsbyen vokst minst tre ganger siden 1978. Det var ingenting bortover stranden etter campingen. Landsbyen var bygd rundt kirken i Perissa, og det var vel en fem, seks tavernaer langs stranden. Det var en super musikklubb nede i en kjeller. En gresk fyr som hadde bodd i Berlin lenge drev den, og den var innredet med mange orientalske tepper og myke sofakroker. Og herlig musikk, så vi danset hele natten. Vi tente også bål på stranden, og vi var en hel gjeng fra hele verden som var der helt til morgengry. Jeg har aldri sett en så fantastisk stjernehimmel som på Santorini. Jeg skjønte da hvorfor det er kalt Melkeveien, det var et helt hvitt bredt belte av stjerner, og masse stjerner og planeter utover....
Nedenfor campingen var det helt greit å bade naken, for det var ingen som gikk lengre enn dit. Det lå også mange små fiskebåter ute i sjøen rett foran stranden på den tiden.
Nå fikk du virkelig satt igang minnene her.....






Glika i zoi

Tjorven

Så fint du skriver om det som gir næring til sjelen, Johanne  :-* Er helt med på at Hellasturer gjør susen. Artig å se slike oversiktsbilder fra Santorini, det må ha vært litt av en klatretur, puh   ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Johanne

Åh, Marjana vilka härliga minnen både med bål på standen, Melkeveien, möten med så många nya människor och att få dansa hela natten  :)

Takk Tjorven! Ja, det er så lett å glemme i alla krav i hverdagen vad som gir en påfylling i livet. Det er ikke alltid så lett å leve i "Nu et" selv om det er det og hverdagen en så gjerne vill ta vara på. På ferie og på reiser speciellt til Hellas - föles det så mye lettere å väre tillstede i nuet :)

Jeg fant noen fler gamle bilder fra fjellturen 1995 som jeg fotade av som beskriver litt hvordan det så ut oppover langs stien till fjellet. Vi gikk opp en ettermiddag og kom ned like för det blev mörkt. Men så bratt var det ikke Marjana synes jeg - men så var jeg yngre også da. Det var en rätt så bra stig upp med sand og småsten efter det jeg husker  - så det var ikke så tungt å gå opp som jeg hadde trodd. Stien bortover langs fjellryggen til kirken var kanske llite mindre - men ikke så bratt opp etter det som sitter i minnet i dag. I juni i år var jeg ikke nede i Perissa. Jeg gikk opp fra Kamari siden og der var det en fin vei oppover. Den siste biten opp till Anichent Thira bestod av stigar och trappestigar.

Her er bebyggelsen ved kirken i Perissa 1995. Det var kanske der ett sted du bodde Marjana? Tenk vad det har forandret seg under tiden fra du var der i 1978 - til 1995 och til 2011.


Her er dalen vi gikk oppover mot fjellet från Perissasiden 1995


Johanne :)

marjana

10. Jan 12, 23:38:35 #10 Last Edit: 11. Jan 12, 12:32:48 by marjana
Det ser faktisk ikke så bratt å gå opp fra bildet ditt fra dalen.... Nede fra Perissa så kapellet ut som det var høyt oppe i en loddrett fjellvegg. Jeg syntes uansett det var altfor varmt midt på sommeren til å klatre opp dit.

Vi leide et rom som lå mellom kirken og stranden. Meget enkel standard. Vi måtte hente vaskevann i en utrolig dyp brønn på gårdsplassen. Vannet helte vi over i en metallboks med en kran nederst. Boksen med et vaskevannsfat under hang vi så opp på veggen ved siden av et speil. Det var badet. Det var et felles do for alle i huset, type "tyrkisk", med kun et hull i gulvet. Alt brukt vaskevann av alle i husstanden ble helt over i en stor dunk på do, vannet i den ble brukt til å skylle ned etter bruk. Jeg husker ikke helt om de hadde dusj der, men vi pleide å bruke dusjen på campingen, også fordi den var rett ved stranden.

Sist jeg var i Perissa var for ca. 10 år siden.
Da lå jo plutselig campingen nesten helt inne i landsbyen, og det var hoteller, parasoller og solsenger så langt man kunne se bortover stranden derfra. Turistbusser med cruiceshipgjester kom også kjørende langs den nye asfaltveien langs stranden!
Perissa var dessverre ikke lenger et sted der jeg fant igjen gamle kjente, eller sto i forhold til lenger, så jeg dro videre...

Her er et bilde av brønnen og vannboksen. Hver knute på tauet var ca en meter, og jeg tror det var ca syv, åtte knuter ned til vannet.


Glika i zoi

Johanne

Takk for din berättelse Marjana! Artig å se bildet av vannhenting ved brönnen som var riktig dyp! Ja, jeg kan tenke meg det var som å komme til en annen by Marjana när du kom tillbake for ti år siden. Jeg var ikke nede i Perissa i juni 2011 - men bare av det jeg kunne når jeg tittet ned på Perissa oppe fra fjellet fortalte meg at det var en stor skillnad fra da vi var der 1995. Kamari var jo også en turistanpassad by opplevde jeg - men ok for en ukes base.

Johanne :)

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...