Logg inn med Facebook eller Google!

En kjølig uke i Plomari, - med mange varme møter

Started by kaka, 10. May 11, 22:47:58

Previous topic - Next topic

Athina

Denne koselige tavernaen passerer vi både titt og ofte på vei fra hotellet til sentrum av Plomari. Her er det bord og stoler innendørs, ute på gateplan og på balkongen som vender mot sjøen. Det sitter nesten alltid noen lokale stamgjester utenfor, men akkurat da disse bildene ble tatt, var det nok mesimeri :)
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

filhellener

Herlige bilder, Athina  :blomst:

- der skulle jeg g j e r n e sittet NÅ  :)
Kari

kaka

Denne tavernaen har jeg fulgt gjennom mange "ansiktsløftninger". Det tok noen år før jeg turte å gå inn der, men, du verden så koselig det var!
Jeg tillate meg med et lite "historisk tilbakeblikk".

slik så den ut de første årene jeg var der.


så ble den slik (første gang jeg dristet meg inn  :)


Da hadde de tatt det gamle skiltet inn
KariK

Tjorven

Artig med slike tilbakeblikk - og fram til idag   :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Athina

Supert med disse bildene som viser forvandlingen, kaka!
Selv om det fortsatt er et trivelig sted, synes jeg nok den tidligere utgaven ser ut til å ha utrolig mye sjarm ;D

Quote from: filhellener on 14. Dec 11, 00:35:48
Herlige bilder, Athina  :blomst:

- der skulle jeg g j e r n e sittet NÅ  :)


Takk skal du ha, filhellener!
Kjenner du dette stedet?
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

marjana

Ikke for å være frekk, altså, men dette er hestebaren ved siden av IKA, altså trygdekontoret....
Glika i zoi

filhellener

Quote from: Athina on 16. Dec 11, 00:08:43
Supert med disse bildene som viser forvandlingen, kaka!
Selv om det fortsatt er et trivelig sted, synes jeg nok den tidligere utgaven ser ut til å ha utrolig mye sjarm ;D

Quote from: filhellener on 14. Dec 11, 00:35:48
Herlige bilder, Athina  :blomst:

- der skulle jeg g j e r n e sittet NÅ  :)


Takk skal du ha, filhellener! Kjenner du dette stedet?


Vi bodde sentralt i Plomari (på Lida) i 1999, mener å huske stedet,  vi har ikke sittet der, men det kunne jeg tenkt meg  :)

Har du og kaka besøkt den gamle såpefabrikken i Plomari, kan ikke huske å ha sett deres bilder derfra  :)
Der laget de eksklusiv såpe og eksporterte bl a til Frankrike i gode gamle dager  :)
Kari

bengalow

Jag har suttit och njutit av varenda bild i er reseberättelse. Det var en Herrans många år sedan vi var på Lesvos och Plomari, men en del bilder var kända från den tiden.
Det är så många stilsäkra bilder av vardagsmotiv, att det hade passat i envar resebroscyr. Du/ni framhäver det äkta i Grekland! Det som man passerar i godan ro utan att se - men det gör du/ni, och det får en att längta tillbaka till ett återseende. Tack för en fin resa!!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

kaka

Takk igjen, for en nesten poetisk tilbakemelding på våre bilder fra det fine området, Bengalow. Hyggelig å lese!  :D

Mener du denne såpefabrikken, filhellener?
Det er en del gamle fabrikker i området, men denne er så synlig, der den ligger langsveien, i vannkanten.

KariK

filhellener

17. Dec 11, 23:50:13 #189 Last Edit: 17. Dec 11, 23:55:43 by filhellener
Quote from: kaka on 17. Dec 11, 23:00:49
Takk igjen, for en nesten poetisk tilbakemelding på våre bilder fra det fine området, Bengalow. Hyggelig å lese!  :D

Mener du denne såpefabrikken, filhellener?
Det er en del gamle fabrikker i området, men denne er så synlig, der den ligger langsveien, i vannkanten.




Det er ikke denne, det hadde vært flere såpefabrikker i Plomari, vi besøkte et Multicenter for
"Commercial, Industrial and Naval History of Plomari in the beginning of the 20th century"som jeg
t r o r var i en av såpefabrikkene ..?
Kanskje det ikke eksisterer lenger, jeg har inntrykk av at du og Athina har fått med dere det meste i Plomari  :blomst:
- og,  jeg kan huske feil, det er litt fjernt for meg etter 12 år og et kort besøk, jeg husker best de vakre etikettene til såpeeskene :)
Kari

kaka

Jeg klarer ikke finne utav hvilken du mener, Filhellener.
Tok et lite utklipp fra en side, som sier noe om aktiviteten i byen. Det har vært høy produksjonsaktiitet på flere områder!
•History in Brief

(19th - 20th centuries)
Operating at this time were
12 soap factories,
10 olive oil presses,
1 hydraulic flour mill,
2 seed-oil factories and
2 steam-powered talc factories that processed the mineral talc mined in the area.
Industrial Plomari of 1912 also had 2 tanneries and two large shipyards.
Soap production was particularly lucrative especially after talc became a standard additive to the formula.
In addition, raki, or ouzo, production expanded significantly in Plomari. Originally, the spirits were produced in small local stills called rakaria. But by the end of the 19th century these had evolved into distilleries, and ouzo production emerged as an important industry in significant quantities for export.

Ouzo
The various ouzos of Plomari, distinguished for their smoothness and strong aniseed aroma, are famous for their unrivaled taste. A visit to the distilleries of Plomari-Arvanitis, Yiannatsis, Pisiladis, and the Barbayiannis Museum, representing the oldest label, is a most interesting experience.


Vi kom oss en tur til Barbagianni, ihvertfall, - og omviseren var en vi traff både på 1.mai-samlingen ved kirken , - og på hestefestivalen i Melinda.  :)
(Jeg var litt forsiktig med billedtakingen, siden det sto det ikke var lov, - men det var visst ikke så farlig likevel)


Han her hadde en finger med i de fleste arrangementer vi var borti

Oppe i museet

På vei inn til produksjonen




Kanskje ikke helt passende med så mye putring, sånn oppunder jul
KariK

filhellener

Quote from: kaka on 18. Dec 11, 14:08:28
Jeg klarer ikke finne utav hvilken du mener, Filhellener.
Tok et lite utklipp fra en side, som sier noe om aktiviteten i byen. Det har vært høy produksjonsaktiitet på flere områder!


Ingen tvil om at aktiviteten var stor i Plomari  :) - imponerende :) - fin info,  :)kaka

Skal ikke fortsette med det, men håper det er ok at jeg legger inn et par bilder, og en link til stedet jeg tok dem  :)

http://www.plomari.gr/modernfacilities-en.htm

Her er "såpeavdelingen":



Disse vakre etikettene bekrefter at det var eksklusiv såpe de produserte og eksporterte :

Kari

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...