Logg inn med Facebook eller Google!

Stoupa, april 2011

Started by Ole, 25. Apr 11, 23:59:46

Previous topic - Next topic

Ole

25. Apr 11, 23:59:46 Last Edit: 24. Aug 11, 21:32:20 by Ole
Her kommer litt om mine (og familiens) opplevelser av turen til Stoupa. Jeg tar det hele i kronologisk rekkefølge, det er det enkleste.

Vi reiste med Air Baltic fra Ålesund, via Riga, til Athen. Dette viste seg å være en glimrende reiserute. Det var bar en time ventetid i Riga, og på flyet fra Riga til Athen \"krydde\" det av nordmenn. Dette er tydeligvis en rute mange nordmenn velger. Flyene til Air Baltic var nye, flyvertinnene snakket meget bra engelsk, og flyplassen i Riga var oversiktlig og grei.

På flyplassen i Athen ble vi møtt av en representant fra Clio Cars som vi skulle leie bil av. http://www.clio-car-rental.com/ Som avtalt fikk vi utlevert en Hyundai Accent. Dermed var det bare å sette kursen mot Stoupa.

Turen til Stoupa tok sin tid. Med to unger i baksettet ble det mange pauser. Den første like utenfor Athen. Hva det heter her aner jeg ikke. Kanskje like greit, for det var ikke så mye å se. Men noen fine blomster var der i alle fall.







Vi gjorde et stopp i Korinth der vi inntok det første greske måltidet på denne ferien. For min del ble det gyros, og den smakte utmerket. Kameraet lot jeg ligge i bilen.

Turen fortsatte videre sørover på motorveien, og nå kjørte vi non stop til Kalamata, bortsett fra et stopp for å fylle bensin. Det gikk radigt unna på motveien. Fantastisk bra vei å kjøre på, og lite trafikk. Fra Kalamata ble veien smalere og mer svingete. En stund lurte vi på om vi hadde kjørt feil, men det hadde vi ikke. To unge jenter kunne bekrefte at vi var på rett vei og at det var 25 km. til Stoupa. Vi passerte Kardamili der noen ungdommer spilte fotball på veien, noen svinger til, og så var vi Stoupa.

Vi hadde avtalt å møte husverten vår, Elias, på tavernaen hans i Stoupa. Vi ble vennlig mottatt, og han viste oss vei til huset vi skulle bo i. Nå var det mørkt, men da vi våknet dagen etterpå var det dette synet som møtte oss!


brit

Gleder meg til å følge denne tråden Ole......Mani er et fantastisk landskap...
Venter på mer.....

Diddi

Spennende å følge en ny tråd :thumbright: Må tjuvtitte litt på kartet jeg,siden det er helt \"greske\" stedsnavavn for meg! Men øvelse gjør mester  :readingxxx:
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Magnolia

Spennende.
Jeg hopper inn i blomsterbildene, kjenner på varmen og stemningen og venter spent på fortsettelsen.....
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Tjorven

Det var fin og landlig utsikt dere hadde. Gleder meg til fortsettelsen.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Ole

26. Apr 11, 19:42:58 #5 Last Edit: 24. Aug 11, 21:23:35 by Ole
Hyggelig at dere vil følge med på tråden! Nå ble det ikke så mye farting på oss denne gangen. Det ble et par bilturer, men mest ble det å traske i Stoupa.

Det er første \"skikkelige\" dag og vi tar turen mot Stoupa \"sentrum\".



Vi er i Hellas!













kaka

Her er det lett å bli med på turen. Jeg koser meg når jeg leser, - kjenner meg igjen, - lurer på hvor dere spurte de unge jentene, - var dere allerede oppe på heie, eller var det på veien opp fra sjøen,--- osv,-  og ungdommer som spiller ball i en bilfri hovedgate i Kardamili lyder kjent.(Unnskyld at jeg har trengt meg med inn i bilen deres  :cyclopsani: )

Håper dere likte synet dere våknet til.

(og her strømmer bildene på ser jeg  :icon_smile: )
KariK

Ole

Bare sett deg inn i bilen du, kaka, og bli med på turen! :-)

Kunne det være i Kambos vi spurte jentene?

Tjorven

Så kommer 1000 kr spørsmålet: Bada dere?  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

kaka

Quote from: \"Ole\"Bare sett deg inn i bilen du, kaka, og bli med på turen! :-)

Kunne det være i Kambos vi spurte jentene?

Takk for det, Ole  :iconbiggrin:  
Det var vel omtrent Kambos jeg tentke meg, ja..

Husker forreste de første turene over kløfta (nærmere Kalamata) og svingene ned(eller opp). Da syntes jeg det var kjempeskummelt. I dag blir jeg overrasket over hvor greit det går  :icon_smile:
KariK

Ole

26. Apr 11, 20:14:55 #10 Last Edit: 24. Aug 11, 21:24:07 by Ole
Quote from: \"Tjorven\"Så kommer 1000 kr spørsmålet: Bada dere?  ;)


Yes, we did!! Og det var iiiiiskaaaldt i begynnelsen. Etter 5 min var det nesten ok.


Ole

Quote from: \"kaka\"Husker forreste de første turene over kløfta (nærmere Kalamata) og svingene ned(eller opp). Da syntes jeg det var kjempeskummelt. I dag blir jeg overrasket over hvor greit det går  :icon_smile:

Ja, det var bratt og svingete der. Det var også mørkt da vi kjørte der, så vi lurte litt på om dette virkelig var veien til Stoupa, eller om det var en vei som endte oppe på fjellet.

Det var også litt vanskelig å finne riktig vei ut av Kalamata. Der måtte vi først kjøre i \"feil\" retning, for så å svinge i retning Stoupa.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...