Logg inn med Facebook eller Google!

Rhodos i oktober 2010

Started by MaFi, 19. Dec 10, 17:59:57

Previous topic - Next topic

MaFi

Hei!
Jeg har lyst til å rette en takk til alle som har skrevet i div. tråder om Rhodos, for de ble til stor hjelp i planleggingen da jeg fikk en ekstra ferieuke tilgode, og vi tok turen til Rhodos i oktober! Takk spesielt til Tzasiki, Marit og Ole, som har opprettet tråder om Lardos og Lindos. Det ble nemlig DIT vi dro... (Bare en dagstur til Rhodos by..)

Rhodos (og \"Doddisene\" var et helt nytt beskjentskap, for min del. Vi trengte imidlertid et fredelig sted, og Lardos var perfekt. (Takk og pris, vi unngikk Faliraki.. Takk til Ole for advarselen. Første møtet med det stedet, var da vi kjørte innom med charterbussen på vei sørover, og hva så vi? Fulle ungdommer som sjanglet ut foran bussen og satte seg ned rett på gata.. og \"plastic fantastic\" flere steder. Nei, ikke noe for meg... men mange av ungene på bussen var helt i hundre over badeland..)

Vi bodde på et mindre og rolig hotell (St. James) i Lardos \"on the beach\", ved den roligere enden av stranda, og var godt fornøyde med det!
Utsikt fra balkongen vår, tidlig en morgen:


Morgenfisker på stranda:


Fra hovedveien ved Lardos \"on the beach\":


Flere ganger tok vi rusleturen opp til landsbyen Lardos, som lå ca. 20-25 minutters gange fra der vi bodde: Vi ruslet langs veien forbi olivenlunder...


... til landsbyen, som var ganske stille og rolig, spesielt midt på dagen. Her fikk vi se den type hverdagsliv som jeg synes er så koselig:





Kirkeklokketårnet i Lardos:


Torget:

(.. og like ved lå en arbeider i malingsflekkete snekkerbukse og sov sin søteste søvn på en fortauskant, men han turde jeg ikke ta bilde av!)

.. og sjøen blir jeg aldri lei av: Det ble flere fine strandturer...








..men denne båten er heller tørrlagt.. Hotellet vi bodde på, ser dere i bakgrunnen..


En formiddag tok vi med oss strandmadrassene og la oss i delvis skygge ved et tre på stranda. Vi fikk gratis kulturopplevelse (og jeg har snikfotografert!) Vakker, klassisk gitarmusikk akkompagnerte lydene av bølgene. O, nytelse.. Kan man ha det bedre? Hvem han enn var, gitarspilleren, skal han ha takk for en fredfylt, deilig musikalsk stund ved stranda!


Strandlilje:


Innimellom steinlandskap og grotter, var det ganske blomstrende her og der..








Kapersblomst:


Vakre roser..


Vandreblom...


Vi var fornøyde med å bo i Lardos, men et annet sted vi likte oss, var Lindos, på trodd av at stedet er adskillig mer turistifisert. Vi hadde lest om hordene som kommer med turistbusser om morgenen, men tenkte - hvor ille kan det være i oktober..? Vi dro inn med lokalbussen så tidlig vi kunne - og fikk sjokk. JA. Det dreide seg om HORDER... Et titalls turistbusser var på plass allerede da vi kom, og køen gikk fra busstasjonen ved veien og helt opp til Akropolis! Det var bare å gi seg over, slutte å stresse, og gli inn i køen. Så bar det i rolig tempo nedover, innover i trange bygater, og oppover, oppover til Lindos\' akropolis, vel verd et besøk. Når dette med hordene er sagt, jeg forstår hvorfor folk dra til Lindos! Her er det både atmosfære og haugevis av historie... og når turistbussene drar om ettermiddagen, er det ganske så ålreit og relativt fredelig!

Bilder fra Lindos får jeg legge til neste gang, men hvis noen vil titte i albumet mitt, har jeg lagt ut en god del her: http://www.hellasforum.net/index.php?name=coppermine&file=thumbnails&album=465&page=1&sort=dd
- så tar jeg pause til neste gang jeg får tid til å sette meg ned og mimre!

MaFi

Hm.. jeg fortsetter bare litt til - med Lindos:
På veien oppover til akropolis passerte vi mange damer som la ut håndarbeid på bakken - til salgs, men jeg opplevde dem ikke påtrengende:


Utsikten blir bedre og bedre:

...






Relief stern of warship: Kjekt med grundige infotavler..









Disse nøstene hadde gjemt seg inne i muren oppe på Akropolis:


.. og etter å ha vært oppe på Akropolis en god, lang stund, inntar vi Lindos by og en bar, der vi treffer denne pusen (krafse-krafse-pusitur...):


Aahhh - strekker meg! (Ta bilde av meg, da!)


Lindos er et romantisk sted:


Vakker mosaikk overalt:


Smale gater;




Terrasseutsikt, Lindos:




.. og så var det strendene, da..


Vi falt for Paulusbukta! Ifølge legenden, var Paulus innom her på en av sine misjonsreiser. Det står et kapell her...








Dette ble et favorittsted!


Lunken sjø..


Som sagt, takk til andre forumister for tips! Vi hadde det godt her. Skal jeg tilbake til Rhodos, kan jeg godt tenke meg å bo i nærheten av Paulusbukta i Lindos, men det er vel ikke helt billig... ellers var Lardos et godt alternativ for oss, som sagt.

Fortsatt god adventstid! :-)

bengalow

Som jag förstår, så behövde ni inte hacka hål i isen för att ta ett dopp. Ljuvliga, och fina bilder, tack för dom, som gläder i vintermörkret!!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

kaka

Takk for en fin formidling av deres opphold på Rhodos. Vi merker ikke mye av \"hordestresset\" i det du formidler. Tvert imot.
Jeg skulleg gjerne opplevd stunden med gitarspill på stranden!
KariK

Tzasiki

Hei MaFi. Så supert at du og dine likte dere så godt på Laros og i Lindos - som vi gjorde!  Vi bodde  rett ved siden av der dere bodde faktisk, hos Dora!. (apartment Dora). Vi følte nesten vi var på en helt annen øy, da det er så stille og fredelig på denne siden av øya. Lindos likte vi oss veldig godt på, nydelig der!. Var der ofte.  Vil mer enn gjerne tilbake.. Synes at \"Rhododeserne\" er spesielt hyggelige også!! Og maten, den var spesielt god på Rhodos! ( tyrkiskinspirert fikk vi høre av de fastboende, og  vi er enige der). Men så er det det da, at en vil se andre steder i hellas også, og så liker man seg der også!!. Ikke noe rart man nesten bare vil til hellas..
kjempefine bilder du har lagt ut, kjenner meg så godt igjen!!! Takk for ditt fine reisebrev med bilder, har kost meg!

Riitta

Det såg ju väldigt fint ut runtomkring där ni bodde. Skönt och komma till en ö utanför den stora turissäsongen :bom:
Jättefina bilder :flower:

Riitta

MaFi

Takk for kommentarene! :-) Ja, det var fint å være på Rhodos for første gang, og det hadde nok minket på turismen da vi var der i oktober; det var bare en uke eller to igjen av sesongen da vi dro. Likevel - Lindos om formiddagen (hvis man går løypa fra busstasjonen ved hovedveien til Akropolis) var sannelig travel og tettpakket nok av turister: Jeg tror ikke jeg har opplevd noe liknende på en stund! Vi gikk som sagt i kø.. men det rare var at bare man ruslet inn i sidegater, var det betraktelig stillere. Etter ca kl. 15 ble det enda roligere og fredeligere.. (men i juli-august?! Nei, jeg tror ikke det er aktuelt for min del...)







Uansett - er glad for å ha fått sett disse stedene. Jeg følte jeg var på \"hellig grunn\" ved Pauluskirka, og på grunn at vi var anstendig kledd da vi var der, fikk vi komme inn og se også. Det var et lite kirkerom, men var fylt av ikoner med motiver fra Paulus\' liv. (Jeg våget ikke ta bilder.. Noen ganger passer det bare ikke.) Forresten, en av ettermiddagene vi var der, var det hele to bryllupsseremonier utenfor kirka, på plassen foran. Det er visst populært for briter å gifte seg der?! Jeg fikk litt \"mamma Mia\"-stemning, ja... Her ankommer bruden og brudepikene (sistnevnte i blå kjoler): Snikfotografering på avstand:


Innerst i selve Paulusbukta er det solstoler på rekke og rad, men det var ikke så folksomt da vi var der, og det var noe med atmosfæren... Svømme fra stranda til nedenfor Pauluskapellet og tilbake; ligge på solseng og få med seg bryllup på avstand.. Det var liksom litt spesielt!


I andre enden av denne lille bukta, var det også en liten strand og en brygge, like under Akropolis.






Her er Akropolis fotografert fra den delen av bukta:


Fra toppen av Akropolis, ser bukta slik ut: Det er så til de grader en naturlig havn som ligger i ly for storhavet. På bildet ser det nesten ut som om den er helt innelukket...


.. men slik er altså realiteten:




..og så avrunder jeg med et par eksemplar av arten Urginea Maritima fra Lindos: Jeg kjøpte en ny bok om vekster i Hellas, og den har jeg allerede hatt mye glede av: Papiomitoglou, Vangelis. Wild Flowers of Greece (Mediterraneo, 2006): http://www.mediterraneo.gr/Product.aspx?ProductName=Wild_Flowers_of_Greece&ProductID=70




MaFi

PS, til Kaka og andre florainteresserte, jeg tror det norske navnet på planten er strandhyacint.. Litt off-topic, men-men: http://www.liberherbarum.com/Minor/NO/Pn0168.htm
 
Se også Wikipedia om mer info om planten..
http://en.wikipedia.org/wiki/Urginea_maritima
Dette stemte med at vi så planten første uka i oktober på Rhodos: \"In Israel the sea squill (Hebrew: ×--צ×'"Ž) has gained an almost iconic status, and is popularly known as the \"harbinger of autumn\", due to the fact that the flowers pop out all over the country at the end of the dry summer, some time before the first rain.\"
:flower:

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...