27. Apr 24, 21:44:40


Logg inn med Facebook eller Google!

1984

Started by Anders, 05. Dec 10, 18:35:22

Previous topic - Next topic

Anders

Har alle hørt big brothers ordre og sent inn sine kvadratmetre nå?
Pisses me off, så jeg slengte likegodt på noen mål...

Anders

Jeg leser til øyet blir stort og vått, i en hel masse herværende publikasjoner (de fleste -  for ikke å si alle - elektroniske).

Gjedrem har mistet lappen! Pannelappen, altså. Han må jo det, siden han mener at jeg skal betale så mye mer skatt for det huset jeg bor i?

Så livsfjernt... så utrolig virkelighetsfjernt... hva er det med sånne byråkrater som nærmer seg senil-alderen? Hvorfor skal de alltid sparke sånn ekstra i kisteveggen før de legger inn årene?

Han kan gjerne få huset mitt. Bare han kommer og henter det og fjerner det her ifra og i samme rennet sørger for at jeg får lov til å bygge meg et nytt krypinn. For det er visst vanskelig... antagelig ligger jeg seks fot under lenge før søknaden blir behandlet.

Skal jeg betale mer skatt for dette, altså? Huset er 105 år gammelt... det er ganske så uisolert og vindfullt og skakt på alle måter... deler av huset er faktisk fra syttenhundretallet... mener den godeste sentralbanksjefen at det er god samfunnsøkonomi at jeg skal betale mer skatt for å bo her? Og så jeg som trodde jeg skulle få skattelette da jeg flyttet inn...

Nei hør nå, Svein G... du er deprimerende akkurat nå. Du tok jo ganske mange tusen av kronene mine her tidligere idag... av min skarve kommunearbeiderlønn tok du en hel liten Hellasferie... jeg har problemer med å forstå at din form for lommetyveri skal være så mye mer tillatt enn den som er så foraktet i Athens gater?

Altså... jeg har ikke noe imot å betale skatt. Inntektsskatt, altså... den har i grunnen aldri bekymret meg noe særlig. Jeg ser jo ikke på brutto\'en likevel, jeg er mest opptatt av det tallet som står på kontoen.
Det er der jeg finner de kronene som er nødvendig når jeg skal kjøpe maling og skifte vinduer og kanskje tilogmed få montert en sånn hendig stige som kan redde meg hvis det begynner å brenne... det er nettoen som betyr noe. (Og da ikke den type netto som man kan finne på mange solfylte strender :-) )

Hvorfor skal jeg betale så mye mer skatt for å eie noe jeg eier? Hvornår kommer noen på å skattlegge luften jeg puster inn? Maten jeg spiser og vannet jeg drikker har de jo forlengst lært seg å skattlegge... når kommer vi dithen at det første som presenteres etter forløsningen er et skattekrav fordi man faktisk eksisterer?

Er det ikke rett og rimelig at man først betaler skatt i det øyeblikket man finner på å selge noe? Hvordan kan noen finne på å kreve skatt for noe før det realiseres? Blir det sånn at verdien at det mulige salgsobjekt skal vurderes? Får vi noen tusen nye byråkrater til å håndheve et absurd regelverk?
For meg er jo huset mitt verdt millioner"¦ for andre kanskje bare noen titusen for å rive det"¦ eller - hvis man skal være riktig infam- hva hvis jeg tømmer det for alt jeg ønsker å ta vare på og så setter en fyrstikk borti"¦ hvor mye er det verdt da?
Kanskje jeg kan dumpe "skatten" over på forsikringsselskapet?

Nei, Svein G... du kan si hva du vil... du og dine skattleggingsvenner... det eneste det fører til er at jeg tar årets overskudd ut av landet... jeg tar rubbel og bit av \"feriepenger\" og denslags oppsparte midler langt vekk fra Norge og bruker dem på å leve noe jeg synes er et godt og fortjent liv... for min del er jo det en latterlig sum, men der finnes da mange som tar ut milliarder... si hva du vil Svein, men egentlig er det din skyld at Hagen tar sine milliarder og stikker her ifra.

Ikke at han må betale så veldig mye mindre skatt der han eventuelt havner, men han får iallfall anledning til å eie det han eier. Ikke er der så mange hundremetersgrenser heller... eller miljøkonsulenter (som - langt de fleste - burde få sine hoder og sine virkelighetsoppfatninger undersøkt av noen med peiling på slikt!)"¦ men han får iallfall eie det han eier!

Enn så lenge er det jo banken som eier mitt hus. Jeg er lei for å si det, og jeg tør nesten ikke gå på kirkegården av frykt for at mine forfedre skal straffe meg. Huff"¦ hva har jeg gjort! Jeg har lånt på huset!!!

Og det bare for å gjøre det levelig. Beboelig. Jeg kunne ha gitt blaffen. Jeg kunne ha dritt et langt drag i hele greien"¦ og spart mange kroner. Mine søsken hadde jo blitt sur på meg, selvfølgelig"¦ ungene deres også, antageligvis"¦ min livsledsager hadde holdt seg i sitt hi og kanskje bare svart på telefonen i ny og ne"¦

Men det er jo en form for logikk i det. Svein og hans venner syns iallfall at det er veldig logisk. Det skal koste å bo i verdens beste land"¦ det skal koste såpass at man innimellom tenker tanken på å bo noen andre steder. For det er vel det som er poenget? Få fyren ut!? Sånne eklinger som ikke vil betale for å bo her vil vi ikke ha!

Neivel"¦ så får jeg dra til Kongo, da"¦ eller andre slike steder der det er mulig å være norsk og få litt hjelp fra Norge"¦ kanskje jeg bare behøver å dra til Sverige? Trenger jo ikke eie noe"¦ bare si at jeg er en stakkars nordmann som ikke helt fant meg til rette i Norge"¦ eller rettere sagt: en stakkars nordmann som ikke hadde råd til å bo i Norge.

For det har jeg egentlig ikke. Jeg bor ikke i Norge lengre. Jeg bare ER her ti-elleve måneder av året"¦ sånn at jeg kan legge meg opp nok kroner til at jeg kan reise til noen andre land. Det tar sin tid forresten"¦ det å legge seg opp noen kroner, mener jeg. Ca ett år tar det stort sett"¦ hvis jeg er flink og ikke bruker pengene her hjemme. Og jeg er flink. Er sikkert tredve år siden jeg brukte noen penger på ting jeg ikke trenger"¦

Ikke bare det. Jeg har blitt jysla flink! Jeg bruker snart ikke penger i det hele tatt! Når Svein og banken og alle de andre har tatt sitt så har jeg akkurat nok til at jeg kan leve på tommelen og si fuck you til alle slags innsamlinger og den slags. Hvorfor skulle jeg gi penger til Redd Barna eller Kirkens Nødhjelp eller Fandens Oldemor? ER DET VIRKELIG NOEN SOM MENER AT TOHUNDREKRONER DAGEN ER OVERDREVENT FORBRUK I NORGE ANNO 2010????

To hundre kroner dagen"¦ det blir seks tusen i måneden det"¦ jysla mye penger! Det er faktisk mer enn seksti prosent av hva jeg har å rutte med etter at Svein og de andre har forsynt seg. Og mer enn seksti betyr at det er mindre enn førti igjen. Noen andre som vil jobbe for mindre enn førti prosent?

Selvfølgelig"¦ det er ikke sånn alle måneder. Noen måneder skal jo Svein og vennene hans ha betaling for noe de kaller vei"¦ andre måneder skal de ha betaling for noe de kaller fjernsyn"¦
De skal visst ha betaling for noe kirkegreier også. Her jeg bor er det litt sånn fremmedord. Ikke bare fordi man ikke gidder å se så mye på fjernsyn pga kvaliteten på det som vises der, men også fordi man etter hvert har gått lei av å kjøre slalom mellom alle hullene i asfalten.

Men hvis jeg bruker seks tusen i måneden"¦ på å leve i Norge altså"¦ da er det ganske tomt på kontoen etterpå. Så jeg prøver å leve for fem tusen. Eller fire. Som offentlig ansatt i Norge er det omtrent normalen. Blikke mye "jænjuain Grændis" av den slags. Blikke mye Grændis i det hele tatt faktisk. Og noen må jo lide for det. De som prøver selge meg Grændis fx?

Jeg bare rister på hodet og sier sorry. Og av en eller annen merkelig grunn blir allting mye dyrere etterpå. Jeg bruker rett og slett ikke nok penger! Mitt synkende forbruk gjør at allting blir dyrere! Mitt sorry fører til at Svein og hans venner må ha mer"¦ kan det skyldes en form for omvendt bulimi? Oksehunger uten oppkast"¦?

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...