Logg inn med Facebook eller Google!

Båttur langs Acheron-elva fra Parga

Started by Tjorven, 29. Sep 10, 17:01:12

Previous topic - Next topic

Tjorven

Tusen takk, filhellener   :flower:
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tommy

Quote from: \"Tjorven\"Dette ER Styx, Anders  ;)  Styx er det mytoligiske navnet på denne \"dødens elv\".

Nope, sorry men det är feil :D

\"En detalj om färjkarlen: de flesta vet att han hette Charon (som Plutos måne), enligt andra källor var det en Flegyas som skötte sysslan. Huruvida en av dessa, eller båda två, idkade färjetrafik över Styx, Flegeton, Kokytus eller Acheron är en annan fråga som är öppen för debatt.

Styx var den flod som Achilles vid unga år nedsänktes i, vilket gjorde honom osårbar, sånär som på den häl som hans mor höll honom i. Dante placerar den i den femte cirkeln, med Flegyas som färjkarl.

Acheron \"sorgens flod\", var enligt Platon det näst största vattendraget i världen, slagen endast av världsfloden Oceanus. Hos Dante utgör den helvetets gräns, vars hitre strand utgör en sorts limbo för själar som varken gjort sig förtjänta av himmel eller helvete. De skeppas enligt samma källa över av Charon.

Flegeton var en flod av eld. Hos Dante utgörs den av kokande blod och återfinns i den sjunde cirkeln. Däri kokas själarna efter de våldsamma, mördare och tyranner; de vars liv präglades av hett blod, och som sålunda fått ett passande straff i evigheten. (Dantes uppfinningsrikedom på detta område är något alldeles särskilt.)

Kokytus \"gråtfloden\", kunde inte de komma över som inte hade betalning åt Charon. Dante placerar den längst ner i helvetets nionde iskalla cirkel (just det: helvetet är kallt hos Dante), där själve Satan sitter infrusen, tuggandes på Brutus, Cassius och Judas. (Tydligen ansåg han att förräderiet mot Caesar var jämförbart med det mot Jesus.)

Lethe var glömskans flod - när man drack ur den, så glömde man bort de levandes värld. Därav kommer det välkända ordet lethal. Med diktarens frihet flyttar Dante denna flod till skärselden, Purgatorio, och skruvar ner dess effekt till att bara ta bort minnet av begångna synder; tillsammans med en slurk från floden Eunoe, uppfunnen enkom för detta syfte, som förstärker minnet av goda gärningar, så får man ett passande kur för de som efter genomliden skärseld skall bege sig in i Paradiso. (Ibland kan man få för sig att folk ibland oss smakat på det minnesförbättrande dubbelvattnet.)

Eridanus beskrivs av gamla greker som en bärnstens-förande flod någonstans norrut. När Vergilius skrev Aenediden om den trojanske hjälten Aeneas öden (som han dock inte fann upp, Aeneas var en välkänd historisk/legendarisk figur) som bl.a. inbegrep ett besök i dödsriket, så nämner han att Eridanus finns där. Den har även fått en rätt stor stjärnbild på södra stjärnhimlen uppkallad efter sig.\"

http://faktoider.blogspot.com/2007/10/styx-och-annan-mytologi.html
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tjorven

Takk for rettelsen, Tommy, og lærerrik info  :D

Da fortsetter turen nedover Acheron, \"sorgens elv\" . Som sagt var alt veldig stille der, det var nesten litt høytidsstemt stemning ombord. Vakkert og fredfylt, der vi snirkla oss sakte mellom vegetasjonen.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

Et stykke innover snur vi, og skal ta en liten stopp når vi kommer til Amoudia. For min del kunne vi ha fortsatt enda lenger innover, men det tillot ikke tidsskjemaet. Turen ga iallfall ro i sjela  :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

Jeg vet ikke om det er noen interresse for turen videre, men jeg fortsetter litt til, jeg   :colors:
Egentlig skulle vi være i Amoudia en times tid, men det begynte å blåse opp litt, så det ble bare tid til en rask Mythos på en kafe. Derfor fikk vi ikke sett så mye av byen, med det virka som et koselig sted.
There are no strangers, only friends we haven't met.

kaka

Det er nesten alltid spennede å følge med på resier (synes jeg), så bare fortsett Tjorven!
Jeg har en liten følelese av at vi stoppet i Amoudia da jeg var på turen for leeenge siden, men er usikker. Nå er jo Amoudia lansert som et eget reisemål, hvis jeg ikke tar helt feil? Den gang tror jeg ikke det var stort der, annet enn en taverna som betjente elveturistene
KariK

Tjorven

Takk for oppmuntringen, kaka. Da fortsetter jeg litt til jeg  ;)
Vel, det var her jeg (eller rettere sagt skipperen) forstrakk arma mi, så senene revna. Men, heldigvis ble ikke turen ødelagt av den grunn. Smertene satte ikke inn for fullt før dagen etter, så jeg kunne nyte resten av utflukten også  :D

Vi forlot Amoudia, og var ute på åpent hav igjen. Nå blåste det skikkelig, så sjøsprøyten sto, så vi fikk oss noen dusjer   :laughing8:  Torill og jeg syntes dette bare var artig, mens noen engelske damer var mer betenkt   :confused2:

Vi kom oss inn i ei lita grotte på veien også, og skipperen klatra plutselig på utsiden av båten for å manøvrere den inn. Dette hadde han tydeligvis gjort før   :wtg:  Jeg fikk ikke tatt så mange bilder fra grotta, for det var så mørkt der inne, og vanskelig å se noe gjennom kameraet, men men  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

kaka

Fortsatt fine bilder, Tjorven og artig å følge deg. Den grotta husker jeg også, og noen fantastiske farger.
KariK

Tjorven

Takk for hyggelig tilbakemelding og for følget, kaka  :D  
Siste pulje kommer senere....
There are no strangers, only friends we haven't met.

streamer

Utrolig flotte bilder av et noe uvanlig landskap til Hellas å være (tror jeg). Er Naxosfrelst men tenker å prøve Peloponnes neste påske. Bilder som dette gjør det bare mer fristende

Tjorven

Tusen takk, Streamer  :D  Ja, dette var et helt spesielt landskap. Jeg følte meg nesten hensatt til en annen verdensdel på turen nedover elva. Dette området er noe helt annet enn både Naxos og Peloponnes (som er vakre på andre måter) Det er jo det som er så flott med Hellas, det store mangfoldet, både på øyene og på fastlandet.
There are no strangers, only friends we haven't met.

filhellener

Dette er veldig spesielt og vakkert, Tjorven, k l a r t  vi vil se mer  :flower: - jeg følger med :-)

Jeg har ikke så bra bilder av vår kaptein da vi var på Styx i - 98
- men jeg tror kanskje det var et litt annet opplegg/tur :-)
Vi hadde ikke noe stopp i Amoudia, såvidt jeg husker..., eller så hadde jeg litt lite film og ikke tok noen bilder der???
- v i kom ikke inn i grotten heller, fordi båten vår var litt for stor/høy, men en fin og interessant  tur var det  :sunny:
Kari

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...