Logg inn med Facebook eller Google!

Nafpaktos

Started by Tjorven, 08. Feb 10, 16:39:20

Previous topic - Next topic

bengalow

Åh, så kul att få känna igen sig! Vi trivdes alldeles utmärkt i Nafpaktos dom får dagar vi var där. Det enda som störde var väl genomfartstrafiken, som är ganska tät. Men pytt, det ger också ett \"liv\" i byn. Kafeerna och restauranterna längs strandpromenaden känner jag igen, och sannerligen om jag inte ser vårt hotell därnede på ena av bilderna! Så bra bilder, Kalimera...mera, mera!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tjorven

Må bare stemme i med Bengalow: Mer, mer...
Tusen takk igjen for all informasjon og kjempeflotte bilder, Kalimera  :cheers: Nafpaktos er nok større enn jeg trodde i utgangspunktet, men virker likevel intim og koselig. Og utrolig vakker  :flower:  Hit bare MÅ jeg.
Fortsett å pøs på du, vil gjerne se og høre mer fra nærområdene også, det er jo ikke noe minus at det fins like sjarmerende småbyer i nærheten ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

bengalow

Det är inte heller så långt till Patras, som är Greklands 3:e största stad. MEN den är inget att sträva efter. Inte en restaurant i stadskärnan, och blir man sylten så blir det till att ta sig långt bort. Kafeer finns det gott om, och studenter, som dricker kaffe hela dage ser det ut som.
Rätt över Korintviken finns en lite by som heter Diakofto. Därifrån går det ett urgammalt \"tågset\" upp till Kalavryta. När det är som brantast, så kopplar dom in kugghjul, för att ta sig upp. En fantastisk upplevelse. Man följer floden, genom tunnlar i berget... den mest spektakulära tågresan jag gjort. Jag tror tåget går 3 gånger pr dag, ca 1½ timme till slutstationen, och så tillbaka igen. Ett \"måste\" om man är på de kanterna. Vi bodde över på Chris Paul Hotel. Vi bodde bra för 65€ med jättefrukost.
Jag tror att det är en bra utgångspunkt för både Delfi och norra Peloponnessos. Nafpaktos´charm är oemotståndlig, och ändå hade vi inte tid att bege oss upp till borgen...!! Det får bli nästa gång, för att vi kommer tillbaka är helt säkert.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tjorven

Den togturen var et godt tips, Bengalow, det skal jeg legge meg på minnet til neste år. Patras frister ikke meg heller, er generellt ikke glad i storbyer. Korint-området med severdighetene rundt har jeg også sett, så da passer det bra med en togtur i fjellene istedet.
Jeg tror jeg må belage meg på mer enn en 2-3 uker neste år også ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Horta

Litt mer om historie...

Nafpaktos ble grunnlagt cirka 1500 - 1000 år f.Kr. I cirka 500 f.Kr. ble den tatt av athenerne. Og etter det mennesker stadig bor i område. Byen het Nafpaktos (latin: Naupactus eller Naupactos; italiensk: Lepanto; moderne gresk: ΝαύπακÏ,,οÏ,)

\"Slaget ved Lepanto\" fant sted den 7. oktober 1571 mellom det kristne Europa organisert i den hellige liga, og de osmanske tyrkerne. Slaget endte med en klar kristen seier og markerte slutten på tyrkernes ekspansjon rundt Middelhavet.

Miguel Cervantes (1547-1616) berømte spansk forfatter, fremfor alt kjent for sin store roman Don Quijote (Don Quijote de La Mancha).
Han var soldat for Italia i religionskrigen mot Tyrkia og deltok i Slaget ved Lepanto. I Slaget mistet han armen. Miguel ble beskutt og i tillegg tatt til fange av pirater. Han ble også satt til slavearbeid i Algerie. Etter flere fluktforsøk ble han kjøpt fri og reiste hjem til Spania.
Det er et monument til ære for Cervantes i Nafpaktos.
Det er et spil i Nafpaktos hvert år i minner av Slaget ved Lepanto.

Tjorven

Interessant, Horta :) Leste om det store slaget et sted, men husker ikke hvor i farta. Det var illustrert med flotte malerier, lurer på om de er å finne på et museum i Nafpaktos?
There are no strangers, only friends we haven't met.

Kalimera

En liten info bengalov; men veldig viktig!!

Gjennomgangstrafikken i Nafpaktos er nesten helt borte. Det er bygget en ny vei som går rundt byen og på baksiden av den venetzianske borgen.

Innbyggere jeg snakker med sier at byen er som forvandlet etter dette; til det positive. Det er bare bussene, søppelbilene og grønnsaksbilene igjen, og de er jo greie og ha.  :compress:

bengalow

Här är en link till \"sisata\" slaget vid Lepanto---

http://www.google.se/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=1&ved=0CAcQFjAA&url=http%3A%2F%2Fsv.wikipedia.org%2Fwiki%2FSlaget_vid_Lepanto&rct=j&q=Lepanto&ei=0aFxS72rJYj6-AaFv_DJCQ&usg=AFQjCNHJV08EYrA8UmSn6L2__UMjFaZbxg
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Horta

Quote from: \"Tjorven\"... et museum i Nafpaktos?

Museum som omhandler Slaget ved Lepanto ligger i sentrum av Nafpaktos i en flott, hvit bygning som heter Botsareika - til ære for Botsaris familie, en av de mest berømte familiene i Nafpaktos.
Det fines mange malerier av Slaget, fordi det ikke var bare et stort slag, men den viktigste seieren for Kristendommen.

bengalow

Det finns två-tre ställen i Grekland som jag \"älskar\": Pilion-halvön, Nafpaktos och Mani...dom räknas som \"fastland\" alla tre. Öarna har jag sett mig mätt på, med undantag för Syros och Chios, kanske också Leros.
Av alla platser som jag eventuellt skulle bosätta mig på ligger nog Nafpaktos närmast hjärtat. Jag älskar stället!!
En liten historia, som gjorde mig nyfiken på platsen: 1985, när Anita och jag åkte tillsammans för första gången till Grekland, kom vi att spendera en del middagar på en taverna, där ägarens svärfar kom från Nafpaktos. Han var chaufför i det militära. Anita vägde inte mer än ca 50 kg, men \"garanterade\" att hon skulle gå upp minst 10 kilo, om hon bosatte sig i Grekland - \"all that good food, you know\".....Nu har vi inte bott i Grekland, men vi båda två har gått upp minst det han lovade....Livet e´gött!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

kaka

- om jeg har fått enda  mer lyst på dette området?
JA!! Takk til alle bidragsytere, og Tjorven som startet denne tråden som bare fylles opp med fristende bilder og beretninger.

- kanskje det er her neste Forumtreff skal være? - i mai 2011.
KariK

Tjorven

Quote from: \"kaka\"- kanskje det er her neste Forumtreff skal være? - i mai 2011.

Ingen dum ide, kaka. Melder min interesse med det samme  :flower:
Forøvrig fant jeg en side med masse herlige Nafpaktos-bilder:
www.tsousis.com/gallery  Får ikke sett meg mett på denne byen, men det betyr ikke at dere må slutte å legge inn flere bilder her i tråden ;)

Jeg forstår godt at du elsker Nafpaktos, Bengalow  :love4:  og jeg falt også for Pilion. Har du vært i fjellbyen Makrinitza, forresten? (Litt off-topic, men må bare spørre)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...