Logg inn med Facebook eller Google!

Saronic 26/9 til 3/10 2009

Started by stein, 30. Dec 09, 10:52:20

Previous topic - Next topic

stein

30. Dec 09, 10:52:20 Last Edit: 04. Jan 12, 17:46:28 by stein
Vi skal seile i Saronic i høstferien. Dessverre har eldstemann av barna ikke mulighet til å være med pga skolen, så vi blir bare 4. Har leid en Sun Odyssey 43 fra Athen og er litt skeptiske med hensyn på været og et litt tynt mannskap. Lørdag i Athen er litt sur og kald og det regner en del. Bildet viser noe av kaoset i Marina Kalamaki. Her er det mye skrik og skrål og alle sier \"5 minuits\" når noe skal ordnes. Tar som regel timer. Det gjelder å ha god tolmodighet når båten skal overtas.

Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

30. Dec 09, 11:07:07 #1 Last Edit: 04. Jan 12, 17:48:20 by stein
Søndag morgen våkner vi til frisk vind og gråvær. Vi spør litt om vær og værutsikter og får til svar, Saronic OK, Cyclades not OK. Det de fleste kanskje ikke tenker over er at det blåser ofte for mye i Hellas. Særlig i juli og august. Det kan være veldig plagsomt inne i havnene med ankere som slipper og løpske båter. Vi kaster fortøyningene og snirkler oss ut av den trange havna uten problem. Vi skal til et lite sted på fastlandet som heter Korfos med lunch og bading underveis på Salamis som blir en ny øy i samlingen.



Navigare necesse est, vivere non est necesse

kaka

Det høres ut som dere kan få en frisk tur!
Artig å se ruten deres på kart.
Dette er en ferieform jeg tror man må ha en god porsjon trygghet for å gjennomføre. (så får vi pyser følge med på bilder og beskriveler) Men, jeg har jo skjønt at dere er seilvante.
KariK

stein

30. Dec 09, 11:21:15 #3 Last Edit: 04. Jan 12, 17:49:22 by stein
På veien mellom Athen og Salamis får vi muligheten til å teste ut litt seiling. Det går greit å sette seil og ta ned seil selv om vi trodde vi skulle få en båt med rullestorseil. Denne båten har vanlig storseil, men med laisybag som seilet slippes med i, og et forholdsvis enkelt revesystem.
Vi passeres skipsleden inn til Pireus, det er alltid spennende. Passerer også mengder med lastebåter som ligger for anker utenfor Pireus. Ikke akkurat vakkert. Vi ankrer opp for lunch og bading i Aias Klab på Salamis. Her får Kristin sin debut som ankermann.



Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

30. Dec 09, 11:42:03 #4 Last Edit: 04. Jan 12, 17:50:33 by stein
Etter en bedre lunch på båten på Salamis setter vi seil for Korfos. Korfos ligger på fastlandet litt nord for Epidavros. Dette er latmannsliv. Båten seiler rolig avgårde i rundt 5 knop. Det vil si at den lille turen fra Salamis til Korfos tar rundt 4 timer. Vi runder inn til det lille stedet Korfos der vi vet at 2 tavernaer har taket helt ut på bryggekanten. Da vi kommer nærmere ser vi at de 2 innehaverne står og vinker oss inn til hver sin taverna. Det er kamp om oss. Men vi må velge den ene, fortøyer og legger landgangen så og si inn i tavernaen. Herlig. Det reklameres med dusj og toaletter. Fant ut at det var denne friluftsdusjen han mente.
Ved siden av oss ligger det en båt med 9 tyske mannfolk. De skal forfølge oss hele uka.





Navigare necesse est, vivere non est necesse

kaka

KariK

stein

30. Dec 09, 18:16:53 #6 Last Edit: 04. Jan 12, 17:51:09 by stein
Det er mandag 28. september. Vi skal seile til Vathi på Methanahalvøya. 17,5NM eller ca. 3,5 timer. Været er ganske bra. Litt skyer over fastlandet og nesten helt stille. Kan bli lite seiling idag.

Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

30. Dec 09, 19:21:46 #7 Last Edit: 04. Jan 12, 17:52:06 by stein
Vi har god tid til frokost og fyller vann og gjør nødvendige innkjøp. Båten har vanntanker på 450 liter. Allikevel fyller vi opp så snart det er en mulighet. Det er også alltid nok varmt vann ombord så sant motoren går en times tid hver dag.







Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

30. Dec 09, 19:29:45 #8 Last Edit: 04. Jan 12, 17:53:59 by stein
Korfos var preget av forfall. Vi gikk en liten tur oppover i gatene og bildene viser tydelig at det her har det vært bedre tider. Det var litt stusselig å se den gamle mannen som prøvde å få kontakt med noen av sine gamle venner fra en svunnen tid oppe på balkongen.









Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

30. Dec 09, 19:36:57 #9 Last Edit: 04. Jan 12, 17:55:02 by stein
Men mot sjøen var det penere, tar med et par fiskebåtbilder før vi setter kurs mot Angistri og Vathi.



Navigare necesse est, vivere non est necesse

Riitta

Härligt med lite sommarkänsla nu när det är svinkallt här hemma :bom:
Trevligt att du delar med dig av era upplevelser :flower:

Riitta

stein

Takk for tilbakemeldinger, Kaka og Riita. Det kommer mer. Har dessverre litt lite bilder fra når vi seiler. Under seil er man som regel mer opptatt med det enn å ta bilder.
Stein
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...