Logg inn med Facebook eller Google!

JEG TRENGER NYTT KAMERA og er VELDIG GLAD for TIPS/INFO

Started by filhellener, 26. Jul 09, 08:30:47

Previous topic - Next topic

Yannis

Jeg føler meg ikke spesielt kompetent til å gi råd vedr. kamerakjøp, men ettersom du spør hvilke tilleggskamera til speilrefleks jeg ville kjøpt, blir svaret Panasonic Lumix DMC-TZ7

Akam-Prisguide

filhellener

Quote from: \"Tommy\"Om nu inte Canon faller i smaken så kan du ju prova denna, det hade jag gärna gjort  :bounce:

http://www.pentax.se/se/product/17492/body/overview/digital_compact.php

http://www.pricerunner.se/pl/29-1218735/Digitalkameror/Pentax-X70-Black-priser

Sikkert et  s u p e r t  kamera dette, Tommy, men det virker litt for \"Teknisk\" for meg  :colors:
- dessuten skal det være 3\" skjerm. d e t er jeg i hvertfall ikke i tvil om  :cheese:
Kari

Maritza

Og jeg elsker mitt kamera, Olympus camedia, c-70 zoom står det her. 4 år gammelt, litt stort og dyrt? dengang ca kr 4000, men alt er vel blitt lettere og billigere nå. Hvorfor jeg trives med dette? Fordi jeg er jente og vil ha det enkelt, fordi det tar herlige bilder, fordi jeg hadde Olympus mju fra før, og fordi i dette kameraet kan jeg sikte både i stor rute og i et lite \"gammeldags kikkhull. Dette bruker jeg faktisk mest, for ofte er det vanskelig å se motivet godt på skjermen i dagslys. I det lille hullet blir bildet litt større enn det jeg ser, men det vet jeg jo om, og går heller litt nærmere eller zoomer litt.
Men...kan hende jeg hadde vurdert en panasonic idag, for det har jeg også hatt før.

filhellener

Quote from: \"-POE-\"Med risk för att vara tråkig..

\"Du får vad Du betalar för\" gäller även kameror, snåla inte för hårt, det lönar sig inte. Packar Du in alla finesser i ett lågt pris så är det kvalitén som får betala, det går inte att komma runt den ekvationen.
Nu menar jag inget särskilt kameramärke utan rent allmänt.

//PO

Kloke ord dette, POE  :cheese:
- jeg skal ikke \"snåla\", så dersom jeg velger det billligste av de \"aktuelle\" er det fordi jeg kommer til at det alt i alt passer meg best  :sunny:
Kari

filhellener

Quote from: \"Heidrun\"Det er riktig det som POE her sier. Hvis du tar som utgangspunkt en pris på ca 4000.- kroner og ikke kjøper et kamera med all verdens muligheter og innstillinger,  men bestemmer deg for hva som er viktig for deg i et kamera og drar til en butikk for å se på de forskjellige modellene. Ja da vil jeg  anbefale deg å kjøpe det kameraet som føles best i hånda.Stort sett alle kompaktkameraer til denne prisen er gode kameraer
Samtidig så bør du ikke kjøpe et kamera i en kjedebutikk som f.eks Elkjøp/Expert. Dette fordi disse kjedene ikke har den kompetansen som trengs til å hjelpe deg med å finne det kameraet som er best for deg. En butikk som f.eks Fotovideo lever av Foto og har fotokyndige medarbeidere. De lever altså av å få kundene tilbake. En kjedebutikk lever stort sett bare av salg der og da.
En liten ting til slutt. Et kompaktkamera som dekker alle behov er nødt til å gå på kompromiss med seg selv. Og når jeg ser på hva du vil ta bilder av. Ja da kanskje du heller bør gå for et speilreflekskamera. Merker som Pentax,Olympus,Canon og Nikon har gode kameraer i den lave prisklassen. Da kan du bytte ut objektivet etter hvert når du føler at du mestrer fotokunsten. Men ikke kjøp megazoomer. De gir veldig sjelden godt resultat. Kjøp heller et kamera med kitobjektiv og lær deg kameraet

Det med å velge det apparatet som føles best å håndtere/ha i handa høres ut som et godt råd  :cheese:

Men å bestille  i feks Elkjøps nettbutikk og hente kameraet ut lokalt er jeg ikke fremmed for!
- jeg kan spare rundt 700 kroner i fht prisen i den lokale fotobutikken. Helst ville jeg handle der, og om differansen hadde vært 200 kr så OK, men 700 kan jeg ikke \"sponse\" med!

- og noe speilreflekskamera vil jeg ikke ha, det får jo ikke plass i belteveska  :wink:
Kari

filhellener

Quote from: \"Yannis\"Jeg føler meg ikke spesielt kompetent til å gi råd vedr. kamerakjøp, men ettersom du spør hvilke tilleggskamera til speilrefleks jeg ville kjøpt, blir svaret Panasonic Lumix DMC-TZ7

Akam-Prisguide

Du er nok mer enn kompetent til å gi fotoråd du og, Yannis  :flower:

- og Panasonic Lumic DMC - TZ7  forstår jeg er topprangert i sin \"klasse\"
- et godt kjøp/verdt de kronene det koster ekstra  :cheese:  - men ikke feilfritt det heller  :wink: - noen minuser har jeg lest om det  :cheese:
Kari

Filakia

Jeg har selv nettopp kjøpt meg et Canon Ixus 870 IS. Fikk det i dag, så jeg har ikke så mye erfaring med det ennå, men det har scoret bra på flere tester og omtaler jeg har lest, både norske og engelskspråklige. Kjøpte mitt hos komplett.no for under 2000 kr, og fikk det levert utrolig fort, det tok under halvannet døgn fra bestilling til jeg kunne hente det i butikken her (tollpost).

Det har kommet en etter nyere modell etter 870 IS, som heter 110 IS. Denne har 12 megapixler istedetfor de 10 mp som er i mitt kamera. Det er imidlertid ingen fordel å oppgradere antall megapixler uten å samtidig sette inn en større bildebrikke osv (hvilket Canon ikke har gjort i 110-modellen). Det eneste som 110 kan, som ikke er mulig med mitt, er å videofilme i HD-kvalitet, mitt har video-opptak i VGA-kvalitet. Godt nok for mitt bruk, jeg skal først og fremst ta stillbilder. Jo, og så tror jeg 110 har fått HDMI-overgang, for overføring til HD-tv.

870 IS har bl.a. 28 mm vidvinkel, og 4X zoom. Og får bra omtale for bildekvalitet (det viktigste!) og at kameraet er kjapt klart når man slår det på, og responstiden når man \"knipser\" bilder er også rask.


IS innbærer optisk bildestabilisator, hvilket er en stor fordel når man zoomer, og også når man tar bilder ellers, særlig om man skulle være litt ustø på hånda.

Fra før har jeg et Canon Powershot S3 IS, som tar gode bilder, men som jeg føler blir for stort å dra på når jeg samtidig skal pakke \"alt og ingenting\" for meg selv og sønnen på ferie. Greit å ikke ha et stort kamera å holde styr på når man samtidig skal løpe etter 2-åringen... ;)

Mikke

...apropå \"nordiska priser\", så köpte jag mina ngt begagnade  på Ebay. S3:an från USA för ca 90 USD +(svensk tull 500SEK) :( och 620:an från UK för ca 60 GBP (utan tull :D .
Men de e klart,då har jag ingen garanti och ingen service, men det fick gå ändå... :D
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

filhellener

Takk igjen for gode råd og informasjon  :flower:

Jeg hadde  sikkert blitt godt fornøyd  uansett hvilket  kamera jeg hadde valgt av de jeg vurderte  :icon_smile:

I dag har jeg tatt avgjørelsen og jeg har lyttet til POE\'s kloke ord :

\"Du får vad Du betalar för\" gäller även kameror, snåla inte för hårt, det lönar sig inte.

Derfor b l e det et  Panasonic Lumic DMC - TZ7 jeg bestilte  :sunny:
Kari

filhellener

Quote from: \"filhellener\"Takk igjen for gode råd og informasjon  :flower:

Derfor b l e det et  Panasonic Lumic DMC - TZ7 jeg bestilte  :sunny:

Vil bare si at førsteinntrykket er  kjempebra    :iconbiggrin:
- tror TZ\'n og jeg skal bli riktig gode venner  :love10:

Men selvsagt er det mye jeg skal sette meg inn i for å utnytte alle mulighetene .....
- men.... det er  fint å ha \"Intelligent Auto\"  :wink: - fungerer kjempefint den  :iconbiggrin:
Kari

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...