Logg inn med Facebook eller Google!

Grekisk musik.......

Started by bengalow, 07. May 07, 10:23:57

Previous topic - Next topic

tovenor

Denne sender Hellas som bidrag til Melodi Grand Prix år......vet ikke riktig jeg...  ::)


Anders

Tittelen blir vel sladdet mange steder... ellers kan man kanskje forvente en turist-tsunami i år :-)

tovenor

Kan vel være en fare for det, ja.. :)

marjana

Jeg hører på Manos Hatzidakis "Never on a Sunday" fra filmen. Det finnes flere versjoner, men denne som jeg synes er veldig fin har et cover med et sort/hvittbilde der Melina Mercouri danser midt på gulvet med alle mennene rundt. Fin film og fin musikk. Jeg hører på albumet på Spotify.
Glika i zoi

bengalow

Jag trodde att Agathonas Iakovidis höll sig för god för att deltaga i sådant trams. Det är en seriös musiker, som bl.a. deltog i en lång serie om rempetikomusikens anor. Jag blev mycket förvånad när jag såg honom medverka i ett sådant gympa-spektakel...kultur har sjunkit lågt i Grekland ser det ut som. Är det pengabrist som får seriösa musiker att ta del i sådan förlegad cirkuskonst? Melodin var ju glad och svängig i och för sig, men har ju inte en uns chans i det dom ger sig ut i. Gamla gubbar med mustasch - gå hem och lägg er!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

øyvind

Hellas er i mine øyne det land i Europa som best har klart og holde på sine tradisjonelle musikktradisjoner. Som sikkert de fleste her på forumet har jeg også loffet rundt på de fleste øyer og fastlandet og sugd til meg snutter av taverna musikk og etc. En ting er og blingse romantisk utover havet til romantisk gresk musikk med en ouzo eller retzina innenbords. En annen ting er og gå dypere inn i gresk musikk. Musikk er en viktig del av reisen selv om man egentlig ikke er helt klar over det der og da..Har vært fasinert av gresk musikk i mange år og har flere hundre cd,er. Kjøpte min første Cretan Lyra for 3 år siden og spiller greit til og være nordmann selv om det er umulig og kopiere disse fantastiske musikerene som er oppvokst med tradisjonen og rytmen... Tross den fantastiske tradisjonelle greske musikken har de noen musikere med stor M som kombinerer gresk tradisjon og med et side- øye utover til verden.
Mange gode, men anbefaler Psarantonis(Anigia Crete)-Stelios Petrakis (Crete) og Ross Daly (Crete-Irland) jeg lover du ikke vil bli skuffet hvis du elsker musikk og spesiellt gresk...

bengalow

Just nu lyssnar jag på Giorgos Margaritis (igen!!!) Han har kommit med en ny skiva, som finns på Spotify. Ni som har programmet kan slå in "Giorgos Margaritis" på "sök" och klicka på "Paisoume gia ti fanela". Enligt min smak en riktig höjdare. Hans säregna röst, den tydliga melodin utan trams, samt bouzoukispelet gör honom till en av mina största favoriter tillsammans med Xristos Kyriasiz, Antonis Kalogiannis....och många fler! Det känns så äkta, och efter en del år utan Grekland, så får jag en längtan tillbaka!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

kjainaho

Hei og tusen takk for informativ artikkel :)
Vi har likt  Giorgos Dalaras fra første gang vi var på Samos i 1985. Nå er vi pensjonister og prøver å finne ut av hans turnekalender. Men det er ikke enkelt....Vet du noe?

Nå har vi muligheten til å reise når det måtte passe 8)
19.mai drar vi tilbake til Samos for 10. gang, og gleder oss til live-musikk hos "De 2 søstre" i Pythagorion ;)

Synd vi ikke får seog treffe Inge der lenger :'(
KjAinaHo

kjainaho

Takk til deg igjen for navn på nye (for oss...) greske sangere :)

Har sikkert hørt de i Hellas. Og når du gav meg navnet Dimitris Mitropanos og jeg gikk på YouTube, var det en kjent og kjær stemme ;D

KjAinaHo

marjana

Horis moro mou med Anna Vissi er en boblende og deilig sang.
Glika i zoi

Atle

Fått veldig sansen for denne i seinere tid

Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

bengalow

Många älskar grekisk musik för att sångarna är så speciella. Själv ligger min själ hos dem som spelar bouzouki. Några av dem helt fantastiskt. Jag sitter och lyssnar på Manolis Karantinis, som även uppträder i "klassiska" spelningar. Det är så himla synd att inte det finns ERT längre! Jag saknar "Stin ygeia mas" otroligt!, men kan nöja mig med Spotify och Youtube.
Om ni vill uppleva, för det är en upplevelse i högsta grad, att lyssna på virtuoser som han, så är tipset hans namn"Karantinis", och välja bland alla kända, och kanske okända sånger och melodier. I ett av de första valen, så finns också Antonis Remos med...herreje, så tjock han har blivit. Det är minst 20-25 kilo extra på den "tunne" pågen. Jaja, någon grek har ett gott liv i alla fall.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...