Logg inn med Facebook eller Google!

Åh som det skal bli godt når jula er over

Started by Heidrun, 22. Dec 08, 18:53:10

Previous topic - Next topic

Katta

Jeg har ikke barn selv, så jeg er nok en av dem som har beholdt noe av det barnslige i meg. Litt stress blir det, men jeg er glad i jula. Jula for meg er familie, kos, og tradisjoner.

Jula blir det man gjør den til. Jeg går iallefall inn for å ha det hyggelig......

operafantomet

Jeg liker jula fordi jeg har troen på at man trenger noen merkedager å forholde seg til i kalenderåret. Tror det er godt for oss å stoppe opp og markere visse perioder, men om dette kalles jul, bursdag, påske, eid, hanukka, olsok, årsdag, helg eller potetferie... spiller liten rolle.

Skjønner dog at jula kun er et herk for noen. Det er fullt lov å mene! Men er enig med Liv om at jula per i dag er noe herk, så bør man prøve å fylle dagene med noe man faktisk ser frem til. Kanskje lettere sagt enn gjort, men... livet er forhåpentligvis langt, og da får man ta grep først som sist.

\"Godt nyttår\" kan vi vel uansett enes om? He-he.

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Torill

Den store juleforventningen \"forsvant\" en eller annen gang i 16-17årsalderen. Det er naturlig trur jeg. Man går fra barn til voksen. Det var faktisk en vond følelse. Klarte ikke å glede meg til jul som før liksom. Heldigvis kom det tilbake da jeg fikk barn selv,om enn på en litt annen måte. Nå koser jeg meg med at \"barna\" fortsatt gleder seg til å feire jul hjemme. Tenkte jeg skulle redusere pyntingen litt i år. Skal jobbe julaften kveld blant annet. Men da kommer ungene og sier: Jammen mamma,det blir ikke jul uten nissehuset,og vi får vel julestrømpe??? Osv.osv. Herlig :cheers:  Elsker nisser!!! Ikke de nærmest oransje plastaktige. Helst hjemmelagede goslige nisser!!! Ps. Nille har faktisk kommet seg veldig der,når man ikke har tid til å lage dem selv!
Imorgen har jeg fri,etter å ha jobbet en lang helg fra fredag til mandag. Men det blir da jul her i huset også. Strømpene og nissehuset er på plass. Per,sjefskokken her i huset har fri julaften,så noe godt venter meg når jeg kommer hjem i 22 tiden. Jo,jul må vi ha. Og stresset med det,er hva man gjør det til :bigsmurf:
EN RIKTIG GOD JUL TIL DERE ALLE SAMMEN HER INNE!!!
Og ps. sola har snudd :cheers:  :cheers:  :cheers:
Ingen kan alt - alle kan noe.

Thera

Oi.. Hvorfor synes du julaften er årets verste dag? Skjønner at noen kan synes at tiden før jul er stressende og slitsom, men da bør de kanskje begynne å prioritere litt annerledes og senke skuldrene. :icon_smile:
Og å drekke seg dritings til jula er over hadde vel ikke løst noen problemer?

En av årets verste dager var jeg igjennom akkurat èn måned før julaften.. Da ble en av mine nære og kjære innlagt på sykehuset. Tilstanden var alvorlig og kritisk en stund, men nå går det heldigvis mye, mye bedre med han. At ting ikke så lyse ut mens han var på sykehuset satte alt på vent for meg. Både flyttepakking (flyttet fra Vestfold til Trøndelag i starten av desember) og juleforberedelser..
Da de lagsomme dagene i uvisshet endelig var over, begynte tiden å fly i full fart! Adventstida har gått altfor fort.. Intens rydding, vasking, shining (bortsett fra den svære flyttevasken), baking og annet stress er noe jeg har valgt vekk i år.

Jeg gleder meg veldig til i morgen og mellomjula. Godt selskap, avslapping, god mat, koslige filmer på tv, duft av kongerøkelse, julegaver.. Og som Tommy nevner; julekalender i adventstida er gøy! I kveld skal jeg se \"Lille nøtteaften\", \"Grevinnen og hovmesteren\" og spise grøt (forhåpentligvis med mandel i).. :wink:

Følelsen jeg har for jula nå er langt ifra den samme som for 10år siden.. Men det er fortsatt en kjempefin tid synes jeg!  :reindeer:
..Don`t dream your life, live your dreams..

Heidrun

Thera.
En av mange grunner til at jeg missliker denne perioden sterkt er det at det er i denne perioden vi er inne i nå at det å ha penger er faktisk forskjellen på en vellykket jul og en jul man ønsker seg dit pepperen gror. Jeg er desverre i en situasjon på slutten av hvert år, som jeg rett og slett har ca 3000 kroner å leve for i desember etter at de faste utgiftene er betalt. Da har jeg til og med ikke råd til presanger til mine barn. Jeg må få mine foreldre til å kjøpe disse inn for meg. Og dette gjør at jeg føler meg misslykket blandt annet.
Et lite eksempel idag.
Kom hjem fra jobben sliten. Kona hadde stelt istand julemiddag til i morgen og satt opp juletreet. Dette gjorde meg deprimert og da kona spurte åssen treet var, så sa jeg at det var greit. Dette treet hadde hun mast på siden hun hentet treet i går. dette satt igang en krangel hvorvidt hun sa at jeg ødela jula hennes.
Jula hennes !!!!
Dette minner meg om en julebarndom jeg misslikte, hvor min mor hele tiden sa at jeg ødela jula hennes.
Nei denne jula skulle jeg ønske at hun tok med seg barna og reiste til sin familie der hun kommer fra, og lar meg være alene. Det er  bedre at de har det bra enn at jeg ødelegger jula for dem
Yamas til livet og til

Liv

Hei Heidrun.

Jeg har sagt det i et innlegg før,men sier det igjen.
Jeg syns du blir veldig utleverende ang.kona di på forumet.

Jeg skjønner at du har et behov for \'\' å blåse ut\'\'. Men kanskje ikke forumet i full offentlighet er det rette stedet?!

Håper at du likevel kan få noen gode dager,selv om å feire jul ikke er det du ønsker nå.

Ha det godt! :-)

operafantomet

Quote from: \"Heidrun\"Thera.
En av mange grunner til at jeg missliker denne perioden sterkt er det at det er i denne perioden vi er inne i nå at det å ha penger er faktisk forskjellen på en vellykket jul og en jul man ønsker seg dit pepperen gror. Jeg er desverre i en situasjon på slutten av hvert år, som jeg rett og slett har ca 3000 kroner å leve for i desember etter at de faste utgiftene er betalt. Da har jeg til og med ikke råd til presanger til mine barn. Jeg må få mine foreldre til å kjøpe disse inn for meg. Og dette gjør at jeg føler meg misslykket blandt annet.

Skjønner den... ikke så troverdig å si at det ikke er pengene og gavene som teller, når man ikke har midler til å dekke det nødvendigste. Gjør noe med selvfølelsen. Det sies at man ikke blir lykkelig av penger, men jeg vil hevde at det løser mange problemer! Klart at man ikke blir lykkeligere av å eie åtti millioner enn sytti millioner, men det er godt å kunne sovne om kvelden og vite at alt av regninger og viktige saker er dekket...

Kunne allikevel ønske at du fikk innført egne juletradisjoner. Selvfølgelig har kona di \"sin\" jul - akkurat som du burde ha \"din\" jul. Idéelt sett skal disse sammenfalle, men om de ikke gjør det så får man heller respektere at man har forskjellige tradisjoner. Hva er en god høytid/fritid for DIN del? Hva har DU lyst til? Hva gjør DEG glad?

Håper uansett at du får noen gode fridager!

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Heidrun

Hei Opera.
Det som gjør meg glad er det det dagligdagse og de små gleder. Ikke høytider hvor alle forventer noe av en
Yamas til livet og til

kaka

.....  Da ønsker jeg at du og dine får et godt nytt år.
KariK

Mixelite

Heidrun, hvis jula blir ødelagt av dårlig økonomi betaler du kanskje en _for_ høy pris for hus på Kreta?

Anders


Heidrun

Quote from: \"Mixelite\"Heidrun, hvis jula blir ødelagt av dårlig økonomi betaler du kanskje en _for_ høy pris for hus på Kreta?
Har allerede utleien i ordn.Huset er selvfinansiert
Yamas til livet og til

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...