Logg inn med Facebook eller Google!

tilbake til Kreta, men er det for sent?

Started by fremo, 26. Sep 08, 14:51:37

Previous topic - Next topic

fremo

denne sommer, i juli, var jeg 14 dager på kreta og hadde det riktig så bra.
jeg reiste alene og fant overnatting litt her og litt der.

nå tenkte jeg å ta en liten høsttur bare for å se om det virkelig var så bra.

og i den forbindelse begynte jeg å lure.
alle disse flotte overnattingssteder...er de stengte når jeg kommer frem, sånn midt i oktober? må jeg sove under buskene og spise rå fisk på stranda?

dere som er så bereiste har sikkert en formening om dette.
jeg var i Paleochora sist og likte meg godt.

er sørkysten stengt i oktober?
fred Moerman

Epicuristen

Vet ikke hvordan det er i Paleochora, men større byer som f.eks. Rethymno lever jo sine liv selv om det er midt på vinteren! :grin: Og jeg kunne godt ha tenkt meg en tur! :biggrin:
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Ninette

Jeg har vært på Kreta i oktober de siste fire årene, om det blir tur i år, gjenstår fortsatt å se.

Oktober er en fin måned på Kreta. Det er fortsatt sommertemperaturer (i alle fall etter norsk målestokk) og det er varmt og godt i havet.

I byer og landsbyer som ikke bygd opp rundt turismen alene, er det liv også i oktober. Du vil alltid finne steder å overnatte, selv om tilbudet ikke er like stort som i sommersesongen.

Paleochora er by som er åpen året rundt. Jeg vet blant annet at Haris Studio holder åpent i oktober (faktisk hele året), det samme gjør The Captain rett bortenfor fergekaia. Og sikkert mange flere steder.

Men Sougia og Loutro, to andre steder på sørkysten, må du regne med er forlatt og nedstengt i oktober. I tillegg er fergetilbudet på sør-kysten redusert. Lenger øst på sørkysten, Hora Sfakion, Fragokastello og Plakias osv kan du få både overnatting og mat, men der er det er utrolig stille i oktober.

Chania, Rethymnon, Iraklion (har aldri vært der) Sitia (der er det fint) og Ieraapetra er eksempel på byer du kan besøke.

Så ikke nøl, fremo, bestill tur og dra avsted! (Ble jeg litt misunnelig nå? Ja!)
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Epicuristen

Samen med Sougia og Loutro kan også steder som Matala føres opp. Den er visst helt stengt i vinterhalvåret ettersom jeg har skjønt... :grin: Uansett; blir en kjempetur dette her! :biggrin:
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

JohnS

Quote from: \"Epicuristen\"Samen med Sougia og Loutro kan også steder som Matala føres opp. Den er visst helt stengt i vinterhalvåret ettersom jeg har skjønt... :grin: Uansett; blir en kjempetur dette her! :biggrin:

Matala er et godt eksempel!  I sesongen er det jo en meget livlig by med  godt utbygde tilbud til turistene.  Jeg snakka for noen år siden med en kar som driver en snack-bar, og han kunne fortelle at om vinteren bestod \"byen\" av to(!) familier med til sammen - han telte dem opp på fingrene - 10 personer.  Og Matala ligger jo ikke så utenfor allfarvei som f.eks. Loutro gjør heller.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

ROLLE

Det ar ej for sent besoka Kreta sahar ars. Var forre ugen i de ostra delarna av on med utgangspunkt i byn Pefki 1mil fran Makrijalos  inte langt from Irapetra, helt harligt uppe i bergen i byn med kanske 100-150invanare. Rekomenderar och skriver mera om den delen av Kreta efter hemkomst om en manad.

Heidrun

Det blir vel aldri for sent som det her er påpekt. for hva er for sent. Jeg skjønner godt at man vil ha det gamle å besøke. Men livet går vel fremover for Kreterne også. Og jeg gleder meg virkelig til en septembertur til Sitia med noen dager i Ierapetra og Makrigialos. Samt besøke noen steder ellers med en leiebil jeg har bestilt gjennom Apollo
Yamas til livet og til

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...