Logg inn med Facebook eller Google!

Tilos

Started by ouzolina, 08. Jul 08, 18:14:06

Previous topic - Next topic

ouzolina

Jeg har nu bestemt mig - og bestilt - 2 uger på Tilos i september - ensam. Er der nogen der har været på Tilos? - kan du gi\' tips om udflugter (kører ej moped eller bil)?

Er 2 uger for lang tid på denne lille ø?

Jeg ser frem til min semester i september.

Hilsen
Mette
Skopelit på deltid

ouzolina

Er der slet ingen der har været på Tilos, og vil dele deres erfaring med mig?

Nu er der kun 2 dage til take-off... Informationer modtages med glæde.

Mette
Skopelit på deltid

ROLLE

Har besökt Tilos men mina uppgifter är föråldrade, 30 år närapå ? I den åldern fanns det alltid något skoj att göra samma var man var, två veckor gick i sus och dus som ingenting. Man visste knappast på vilken ö man var ? sak samma bara det var kul.

filhellener

Quote from: \"ouzolina\"Er der slet ingen der har været på Tilos, og vil dele deres erfaring med mig?
Nu er der kun 2 dage til take-off... Informationer modtages med glæde.
Mette

Jeg har også vært på Tilos, i 1993 og i 2005 kun 3 dager/overnatt begge gangene, jeg synes ikke jeg har noen s p e s i e l l info å gi deg utover å si  at Tilos er ei veldig fin lita øy  :flower:

 - vi brukte Tilos til ren avslapping, har selvsagt vandret en del i den vakre naturen, men uten noe egentlig mål med vandringen, hittil har vi feks ikke  besøkt klosteret , noe vi g j e r n e vil ved neste besøk  :icon_smile:

Vi har tatt buss til Megalo Choio og vandret derfra til Eristosstranden, med stopp på en veldig koselig taverna som ligger på høyreside av veien like før du kommer til stranden  :iconbiggrin:
I Megalo Chorio besøkte vi det lille \"Elefantmuseet\" og vandret i alle kriker og kroker helt opp til toppen av byen :icon_smile:

- kom på en litt spesiell info forresten, som kanskje interesserer deg  :icon_smile:
- litt oppe i byen ( Megalo Chorio) har Anna Parliara verksted. Hun er en anerkjent sølvsmed langt utenfor Hellas  grenser.
Hun laget bl a \"All year Athelets\"  ( et flott arbeid) til OL i Athen.
Dessuten er hun veldig hyggelig, vi besøkte henne i verkstedet  :icon_smile:

I 1993 bodde vi hyggelig på et rom,  n æ r havet  hos Paraskevi Proestakis,  vi var faktisk de første skandinaver som bodde hos henne.
- hun leier fortsatt ut, men siden den gangen er det laget en strandpromenade i Livadia, den er mellom hennes hus og havet.

I 2005 bodde vi på Anna Studios høyt oppe, med s t o r  balkong og praktfull utsikt , men jeg regner med at du har booket rom?
 - hvis ikke har jeg tlf nr til begge disse, men det er jo mange som leier ut på Tilos og, selv om øya er lita.

Om 2 uker er for lenge ???
- det kommer nok helt an på den enkelte, noen kunne sikkert være lenger enn 2 uker og  :icon_smile:
Men for o s s ville det nok blitt fristende og dele de to ukene mellom Nisyros og Symi,  i tillegg til Tilos, det har vi gjort  de to gangene vi har vært i det området  :icon_smile:

Jeg ønsker deg en deilig ferie, Ouzolina  :sunny:
Kari

ouzolina

Tusinde tak for respons... Specielt tak til dig Finheller for din beskrivelse. Jeg er sikker på, at jeg har valgt den rigtige ø.

Mette
Skopelit på deltid

polyanna

Hallo Mette.

Du er vel folengst hjemme fra Tilos?

Nå skulle jeg ønske at du kunne fortelle litt om oppholdet ditt. Om du reiste charter, hvor du bodde, hva du opplevde og gjorde, om september var en ok tid å være der...For eksempel.

Var selv på vei til Tilos i september (hadde kun kjøpt flybillett), men måtte avlyse i siste liten. Men øya lokker, kanskje høsten 2009.

ouzolina

Hej Polyanna

Tilos var en MEGET dejlig ø... Ikke speciel frodig og med stenstrande. Men vandet var klart og lækkert.

Grunden til, at jeg valgte Tilos var, at der er ikke meget at gøre. Kun at vandre, læse bøger og sidde på torvet. Der er ingen andre seværdigheder end naturen. Det var det jeg søgte.

Jeg rejste med Apollo og boede på Irinoula i et studio. Værelset var stort og rent, og Stellios som ejer hotellet, er meget påpasselig med, at hans gæster trives. Stellios er desuden kaptajn på turbåden, der sejler til diverse strande, Han har har en ugentlig barbecue tur. På denne tur grilles  frisk fisk, der serveres med en lækker græsk salat og friskt brød. Meget delikat.

September er en rigtig god tid til at rejse til Tilos på. Dejligt varmt om dagen, og om natten sænker temperaturen sig. Så man også kan sove ordentligt. Desuden sænkes turistmassen så også. Ikke mange turister, og man bliver hurtigt et kendt ansigt...

Jeg valgte charter fordi, det på den tid af året kan blæse en del, og færgerne indstilles. Så er det Apollos ansvar at få mig til Rhodos.  Fra København var tiden også ok. Jeg ventede på Rhodos 3 timer på udrejsen og 4 timer på hjemrejsen. På hjemrejsen nåede jeg lige et kig på den Rhodos gamle by.

Her er nogle stemningsbilleder fra øen:

Synet når båden kommer til Tilos:



Lidt af havnepromonaden:



En del af torvet:



Stranden i Livadia:



Et besøg til \"hovedbyen\" Megalo Chorio. Som også er \"regeringsby\". Her er rådhuset:



Busstoppen i Megalo Chorio:



Et billeder fra den forladte by Micro Chorio (den sidste indbygger forlod byen i 1963 pga vandmangel):



Og fra en meget besynderlig kirkegård samme sted:



Her er et par kig fra mine vandreture:





På Tilos er der mange små kapeller:

Agios Ioannis:



Agia Anna:



Tilos er et besøg værd...
Skopelit på deltid

Riitta

Ser väldigt lockande ut där också :cyclopsani:  :bom:

Riitta

Ole

Det er bare så lekkert! Husker jeg leste om Tilos i Norsk Ukeblad for 3-4 år siden og fikk lyst til å reise ditt. Jeg undersøkte litt nærmere og fant ut at det (nesten) ikke var sandstrender. Vet du noe om dette Ouzolina? Er det sandstrender på Tilos?

kaka

Flotte bilder. Selv om det virket goldt der, har du klart å fange skjønnheten på stedet. Ser ut som de i hvertfall har litt vann til blomster i den lille byen. Likte veldig godt komposisjonen i strandbildet!
KariK

Tjorven

Takk for flotte bilder fra Tilos, Ouzolina. Jeg syns det er spennende med bilder fra steder/øyer som ikke er så godt kjent, så dette var midt i blinken. Du må gjerne komme med flere Tilos-bilder hvis du har :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

ouzolina

Tak for hyggelig respons.

Ole: Der er ingen sandstrande på Tilos desværre, men der findes strande, hvor der ikke er så mange og så store sten som på bystranden.

Men øen er hyggelig og smuk.

Hilsen
Mette
Skopelit på deltid

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...