Logg inn med Facebook eller Google!

Andre bra reisemål

Started by operafantomet, 04. May 08, 06:27:29

Previous topic - Next topic

operafantomet

Så ufattelig mange bra forslag og tips her! Mange steder jeg ikke har tenkt på (Sveits, Bosnia, Mexico...) og mange klassikere jeg har veldig lyst til å besøke (\"halve\" Asia, New York, Portugal etc).

Aaaah, det rykker i reisefoten. :D

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

operafantomet

Quote from: \"Liv\"Jeg har heller ikke \'\'sverget troskap\'\' til Hellas,selv om jeg har \'\'sverget troskap\'\' til en greker...he-he...
Men ,for å være seriøs, jeg tror det er bare sunt jeg, at man ser forskjellige steder i verden, og har lyst til å utforske mer.

Som overskriften sier; \'\'andre bra reisemål \'\', så syns jeg Tallinn og Riga var flotte som weekendturer.

Hi-hi-hi... Godt sagt!

Tallin og Riga er også steder jeg ikke har fantasi nok til å tenke på som reisemål. Aner ikke hvorfor! Jeg har lest deilige reisereportasjer fra stedene, og tenker \"Ah! Spennende!\". Og så glemmer jeg det.... Skal besøke denne tråden neste gang jeg har noen dager (og penger) til overs!

Og keep it coming!  :cheers:

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Mixelite

Montreal og Quebec!

Vi dro dit i 1992 og trivdes kjempegodt! Gubben var tilbake dit i fjor høst i forbindelse med jakttur langt inni ødemarka og det har tydeligvis ikke blitt noe dårligere. Jeg har alltid sagt at jeg skal tilbake dit når ungene blir store nok. Nå er den yngste snart 9, så det nærmer seg.

Det eneste vi angrer på, er at vi ikke tok sjekket inn på Chatau de Frontenac. *mumlemumlemumle*. Det skal vi iallfall ikke la være neste gang. Minst en natt på slottet og good tid til å utforske Quebec.

operafantomet

Jeg skal tilbringe en måned i Roma (oktober/november) i anledning studie. Drar på lørdag, og gleder meg storveis! Min søster skal \"passe\" leiligheten min, flybillett er bestilt, og overnatting i Roma er betalt. Så i prinsippet er alt klart!

Studiet jeg skal følge, heter \"manér og tanke\" - om manierismen i 1500-tallskunst i Italia. Det er antakelig det feltet jeg liker best, så hva annet kan jeg si en jippi?

Men først... noen gode råd i anledning Roma? Har vært det én gang før, og det var fantastisk. Fikk sett alle \"klisjéene\", og fikk også gjort det viktigste: bare spasere rundt. Så nå søker jeg vel egentlig råd om annet som er verdt å oppleve. Noen restauranter jeg bør besøke? Koselige butikker? Sportsarrangementer? Åpen for forslag! :)

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

polyanna

Italia er ikke en klisje - for meg. Har en fot i det landet, fra svært ung alder, på samme måte som mange forumister har sin ene fot i Hellas. Men sånn sett er jeg nok atskillig mindre sentimental enn en del andre. I hvert fall sammenlignet med de som kun har reist til eller reiser til en bestemt øy, og får tårer i øynene bare ved tanken på sitt sted. Hellas er imidlertid blant mine absolutte favoritter, trygt, hyggelige mennesker, ok mat etc. Men det utelukker ikke andre land og andre kontinenter. Som er spennende og interessante på sin måte. Med sin egenartede sjarm, sine hyggelige mennesker, sin egne kultur og sin atmosfære. Dog kanskje ikke av chartertypen og med Hellas-tryggheten. For sånn sett er jo Hellas enkelt. Og billig for oss i nord.

polyanna

Apropos, Svein B - Canada er et spennende land, selv storbyene. Litt som Bergen, by og landsby på samme tid. Utrolig følelse å vnadre rundt i gatene, også sent på kvelden. Uten å føle seg utrygg. Bo på enkle herberger, veldig sentralt. - New York er et kapiittel for seg. Wow!! våkne opp i 40. etasje til et virkelig stille liv og gater uten trafikk. Med \'alt\' innen rekkevidde, om en trives med det meste av det ikke-kommersielle. Og museumene er virkelig flotte. En bonus. Dessuten kose seg i Central Park en søndag formiddag. Såsant man ikke venter seg et ran, da. Men da blir jo det meste i livet komplisert.

Ingen grunn til tvang, bare reis dit................

marjana

Fordelen med å være lenge på ett sted i Hellas er at man får så mange gode venner fra resten av verden.
Jeg er velkommen hos venner fra Aten til USA, Australia og New Zealand, og i resten av Europa. Og de hos meg, selvfølgelig.

I siste helgen i november er det hvert år et reunion party.
I år er det like utenfor Amsterdam. Det skifter på hvert år hvor det er, men stort sett i et land i Europa.

Men i november er jeg så blakk etter en lang sommer, så det er bare å jobbe igjen...

Men adressene til folk har jeg jo.
Først vil jeg besøke bestekompisen min i USA.
Så vil jeg stikke innom Køben og hilse på der, videre til Tyskland, Nederland, Italia (bryllup i Milano), og dermed havner jeg nok i Hellas igjen, og da blir det nok hele sommeren der igjen.
Glika i zoi

operafantomet

I morgen formiddag sitter jeg på flyet til Italia - det skal etter planen bringe meg til Bergamo i nord. Etter 1-2 dager der, tar jeg toget videre til Roma, hvor jeg skal være én måned i studiesammenheng. Helt fantastisk! Min kjærlighet til Hellas er nok størst, men det lever en iherdig Italia-elsker i meg også.

Heldigvis skal min søster passe leiligheten mens jeg er bortreist, og jeg skal på min side bo i en av leilighetene til Det Norske Institutt i Roma. Hadde sikkert vært mange koselige steder å finne på egenhånd også, men det er noe ganske betryggende med så ordnede forhold (i.f.t. forhåndsbetaling etc) når jeg skal være der en måned.

På grunn av denne turen går jeg glipp av flere gøye greske arrangementer i Norge - forumtreffet, Oxi-dagen til \"de norsk-greske\"... Men jeg satser på at dere som vanlig er flinke til å oppdatere her, så jeg kan følge dere \"på avstand\"!

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Thera

Jeg har lyst til å besøke så mange steder; Vadsø (og endel andre steder i Norge), Amsterdam, London, Roma, Vancouver, forskjellige steder i Ukraina, Albania, USA, Slovakia, Polen, Irland og Island f.eks.
Tetouan og Chefchaouen i Marokko skulle jeg gjerne sett mer av. Men tror ikke jeg kommer til å dra dit.. Andre steder prioriteres fremfor enda en tur til Marokko.
Det vakreste, herligste og mest fantastiske stedet jeg har vært på hittil, unntatt Santorini (og Kreta), er San Francisco! Skal definitivt tilbake dit.. :love10:

Quote from: \"operafantomet\"I morgen formiddag sitter jeg på flyet til Italia - det skal etter planen bringe meg til Bergamo i nord. Etter 1-2 dager der, tar jeg toget videre til Roma, hvor jeg skal være én måned i studiesammenheng. Helt fantastisk!
Fantastisk indeed! Høres skikkelig herlig ut.. :sunny:  God tur!

Quote from: \"Måne\"Mostar i Bosnia-Hercegovina.
Dit vil jeg reise en gang!
..Don`t dream your life, live your dreams..

operafantomet

Har nå vært to uker i Italia, og så langt er jeg svært fornøyd. Det ble to-tre dager i Bergamo i nord, og resten av tiden har jeg vært i Roma (bortsett fra en liten avstikker til Napoli/Pompeii i går). Vil du vite mer? Oppdaterer selvfølgelig Vagabond-bloggen i ny og ne:

http://www.vagabond.no/blogger/jannes_reiseblogg

En av de rareste opplevelsene så langt, er hordene av fugler som svermer over Roma ved solnedgang. Det er helt villt å se på. På ett av bildene jeg har tatt av dem, har de samlet seg i en formasjon som ser ut som en gigantisk fugl... ganske spooky!
http://www.vagabond.no/blogger/jannes_reiseblogg/fuglealarm

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

IngerMarit

Quote from: \"operafantomet\"Har nå vært to uker i Italia, og så langt er jeg svært fornøyd. Det ble to-tre dager i Bergamo i nord, og resten av tiden har jeg vært i Roma (bortsett fra en liten avstikker til Napoli/Pompeii i går). Vil du vite mer? Oppdaterer selvfølgelig Vagabond-bloggen i ny og ne:

http://www.vagabond.no/blogger/jannes_reiseblogg

En av de rareste opplevelsene så langt, er hordene av fugler som svermer over Roma ved solnedgang. Det er helt villt å se på. På ett av bildene jeg har tatt av dem, har de samlet seg i en formasjon som ser ut som en gigantisk fugl... ganske spooky!
http://www.vagabond.no/blogger/jannes_reiseblogg/fuglealarm

Vi var i Roma for to år siden og så også disse svermene av fugler. Er enig, det er helt vilt. Noen som kan fortelle noe mer om dette fenomenet ?

IngerMarit

Quote from: \"operafantomet\"Har nå vært to uker i Italia, og så langt er jeg svært fornøyd. Det ble to-tre dager i Bergamo i nord, og resten av tiden har jeg vært i Roma (bortsett fra en liten avstikker til Napoli/Pompeii i går). Vil du vite mer? Oppdaterer selvfølgelig Vagabond-bloggen i ny og ne:

http://www.vagabond.no/blogger/jannes_reiseblogg

En av de rareste opplevelsene så langt, er hordene av fugler som svermer over Roma ved solnedgang. Det er helt villt å se på. På ett av bildene jeg har tatt av dem, har de samlet seg i en formasjon som ser ut som en gigantisk fugl... ganske spooky!
http://www.vagabond.no/blogger/jannes_reiseblogg/fuglealarm

Vi var i Roma for to år siden og så også disse svermene av fugler. Er enig, det er helt vilt. Noen som kan fortelle noe mer om dette fenomenet ?

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...