Logg inn med Facebook eller Google!

Lesbisk strid på Lesbos

Started by Ole, 02. May 08, 05:39:37

Previous topic - Next topic

operafantomet

\"Lykke til\", tenker jeg da....

Skrev en greie om det i Vagabloggen min i mars; med hvilke greske stedsnavn som har funnet veien til ulike språk, eller ord som er blitt til stedsnavn. \"Lesbos\" er definitivt en av disse - men med tanke på at grekerne selv uttaler øya for \"Lesvos\", så burde jo ikke dette være et problem? Jeg skjønner tankegangen, og det blir kanskje festlig PR for øya.... men...

Synes det er på tide at samene kommer på banen og krangler om tittelen \"samisk\" med Samos-beboerne!!  :bom:

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

JohnS

For noen år siden var det en tendens til at øya ble markedsført under Mytilini-navnet, noe som angivelig var for å unngå \"belastningen\" ved å assosiasjonene til øynavnet.  Jeg er ikke sikker på om det var turoperatørene eller greske turistmyndigheter som stod bak dette.

Nå ser det ut som om dette er oppgitt, og så vidt jeg vet, markedsfører alle aktuelle (hvertfall norske)  turoperatører øya igjen, men nå som Lesvos, som jo er den naturlige stavemåten med vårt bokstavsett.

I serien rare assosiasjoner:  Er det forresten noen som vet hvordan Zorba skrives på gresk??  Burde vi kalle ham Zorva, eller staves navnet med mp??  Mye rart man kan begynne å lure på, gitt..... Beklager hvis jeg sporet av litt der... igjen......  (men det var ikke verre enn samisk vel?)   :bom:
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

operafantomet

Quote from: \"JohnS\"Nå ser det ut som om dette er oppgitt, og så vidt jeg vet, markedsfører alle aktuelle (hvertfall norske)  turoperatører øya igjen, men nå som Lesvos, som jo er den naturlige stavemåten med vårt bokstavsett.

I serien rare assosiasjoner:  Er det forresten noen som vet hvordan Zorba skrives på gresk??  Burde vi kalle ham Zorva, eller staves navnet med mp??  Mye rart man kan begynne å lure på, gitt..... Beklager hvis jeg sporet av litt der... igjen......  (men det var ikke verre enn samisk vel?)   :bom:
Haha! Nei, du var langt mer innenfor temaet...!

Det er stadig et dilemma - skal man være tro mot stavemåten eller uttalemåten? I Norge har det vært svært hyppige språkreformer for å samkjøre tale- og skriftspråk, men akkurat med stedsnavn kan det være skiftende normer. Lesbos/Lesvos er én av disse. Grekerne skriver \"Lesbos\", men sier \"Lesvos\" - hvilken skal vi da forholde oss til? Se, dér strides de lærde...

Zorba staves vel forøvrig med MP, gjør det ikke? Î-ορμπά?

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Liv

Zorba skrives som nevnt ovenfor Zορμπά (med mp)

Den mest kjente Zorbas er \'\' O Î'λέξηÏ, Î-ορμπάÏ, \'\' (Alexis Zorbas) fra filmen \'\' Zorbas The Greek \'\'.

Epicuristen

Quote from: \"operafantomet\"Grekerne skriver \"Lesbos\", men sier \"Lesvos\" - hvilken skal vi da forholde oss til? Se, dér strides de lærde...

Grekernes β heter vita, og uttales v om den ikke står sammen med μ (Mi). Da uttales den enten som b (Først i ord; eks: Ball = Μβάλα) eller mb inne i ord. Ett annet godt eksempel er Î'ιβλίο (Bok) som på gresk uttales vivliå. Men hvorfor vi her, med ett ikke fullt så antikt språk, har valgt å gjøre deres v om til b, se det aner jeg ikke! :grin:
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

operafantomet

Quote from: \"Epicuristen\"
Quote from: \"operafantomet\"Grekerne skriver \"Lesbos\", men sier \"Lesvos\" - hvilken skal vi da forholde oss til? Se, dér strides de lærde...

Grekernes β heter vita, og uttales v om den ikke står sammen med μ (Mi). Da uttales den enten som b (Først i ord; eks: Ball = Μβάλα) eller mb inne i ord. Ett annet godt eksempel er Î'ιβλίο (Bok) som på gresk uttales vivliå. Men hvorfor vi her, med ett ikke fullt så antikt språk, har valgt å gjøre deres v om til b, se det aner jeg ikke! :grin:
Den ble uttalt B i antikk tid, så det er ikke vi som har gjort om på deres beta/vita, det er skjedd en uttaleforandring innad i det greske språket. ;)

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Epicuristen

Quote from: \"operafantomet\"
Quote from: \"Epicuristen\"
Quote from: \"operafantomet\"Grekerne skriver \"Lesbos\", men sier \"Lesvos\" - hvilken skal vi da forholde oss til? Se, dér strides de lærde...

Grekernes β heter vita, og uttales v om den ikke står sammen med μ (Mi). Da uttales den enten som b (Først i ord; eks: Ball = Μβάλα) eller mb inne i ord. Ett annet godt eksempel er Î'ιβλίο (Bok) som på gresk uttales vivliå. Men hvorfor vi her, med ett ikke fullt så antikt språk, har valgt å gjøre deres v om til b, se det aner jeg ikke! :grin:
Den ble uttalt B i antikk tid, så det er ikke vi som har gjort om på deres beta/vita, det er skjedd en uttaleforandring innad i det greske språket. ;)
Ahhh! Ok. Det visste jeg ikke. :grin:
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

bengalow

Epi, det finns inga grekiska ord i min ordbok som börjar på μβ.
Boll stavas μπάλα, och så stavas alla ord där man vill ha fram b-ljudet
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Epicuristen

Quote from: \"bengalow\"Epi, det finns inga grekiska ord i min ordbok som börjar på μβ.
Boll stavas μπάλα, och så stavas alla ord där man vill ha fram b-ljudet
Selvsagt er det sånn. Litt trøtt på morgenkvisten her... :lol:
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

operafantomet

Quote from: \"Epicuristen\"
Quote from: \"operafantomet\"
Quote from: \"Epicuristen\"
Quote from: \"operafantomet\"Grekerne skriver \"Lesbos\", men sier \"Lesvos\" - hvilken skal vi da forholde oss til? Se, dér strides de lærde...

Grekernes β heter vita, og uttales v om den ikke står sammen med μ (Mi). Da uttales den enten som b (Først i ord; eks: Ball = Μβάλα) eller mb inne i ord. Ett annet godt eksempel er Î'ιβλίο (Bok) som på gresk uttales vivliå. Men hvorfor vi her, med ett ikke fullt så antikt språk, har valgt å gjøre deres v om til b, se det aner jeg ikke! :grin:
Den ble uttalt B i antikk tid, så det er ikke vi som har gjort om på deres beta/vita, det er skjedd en uttaleforandring innad i det greske språket. ;)
Ahhh! Ok. Det visste jeg ikke. :grin:
Skjønner den. Det høres jo ikke umiddelbart logisk ut.  :drunken:

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...