Logg inn med Facebook eller Google!

Kryssning i västra Medelhavet

Started by bengalow, 18. Apr 08, 16:18:54

Previous topic - Next topic

bengalow

Tack för kommentarer kring vår resa. Efter Barcelona (5:dagen) och Palma (6:e dagen) hade jag tänkt komma med en sammanfattning, med bl.a. priser och länkar till resor med båtarna. Det var oerhört intressant att fara omkring med ett så luxuöst, flytande hotell och förflyttas till den ena metropolen efter den andra. Jag, som är en kruka på sjön, märkte varken av att det blåste eller rullade -  nattsömnen i en vagga/vugge var rogivande, och man sov som en gris!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

-POE-

En modern sjöman lär sig inte segla, han åker på lyxkryssning!

//PO  :drunken:
//PO

-POE-

Eeh, jag hoppas Du inte missförstod mig Bengt, jag skojade bara!!

Kom gärna med mer info om trippen!

//PO  zthhhhhhttttt
//PO

bengalow

Nådå, PO, jag har bara åkt på en rejäl förkylning, så jag ligger mest och sover på dagarna. Inspiration och lust är som bortblåsta, när hostan sätter in. Armarna och ben känns som bly, nu när trädgården behöver lite extra bearbetning. Jag är ingen höstmänniska, så jag gör allt på våren. Eller som i det populära trädgårdsprogrammet från Karlstad med Ulf Schekmanis....han frågade vafför man skulle höstgräva? \"-Då slipper man gräva till våren!\"
Jag har 2 avsnitt kvar, Barcelona och Palma. Dom kommer...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Liv

God bedring!  :flower:

Håper du snart føler deg bedre!

Ser fram til å høre mer fra turen din når du er på beina igjen ,og føler for å skrive mer. :-)

bengalow

Tack Liv & PO m.fl. Ett par små glas whisky brukar hjälpa, bara man inte sätter det i fel hals!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tjorven

Venter i spenning på Gaudi og hans kunstverk av noen bygninger. Skulle gjerne vært i Barcelona og sett dem selv, det er jo noe helt spesielt!
I mellomtida får jeg ønske deg god bedring, Bengalow, kos deg med whisky (i rett hals) du ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

bengalow

Näst sista anhalten - Barcelona dit vi kom kl 8 på torsdagmorgonen. Vi hade, precis som i Marseille, beställt en stadsrundtur, ca 4 timmar. Guiden var en arkitektstuderande, och det hon inte visste, om för oss okända och kända byggnader, är inte värt att veta. Som tur var så slapp vi öronsnäckor, som vi haft i Italien....!Här var det rejäl högtalare.

Vi började i de gamla romerska kvarteren, inte långt från hamnen




Där också den gamla katedralen finns. Jag har för mig att det var en kyrka för dom gamla korsriddarna och de välbärgade familjer som stöttade korståget (1:a). Deras sittplatser finns fortfarande kvar...






Utanför kyrkan var det livligt, med skön musik, på som sades var cembalo, vilket jag trodde var ett äldre \"piano\". Marknaden var livligt besökt ....




Vi promenerade runt lite i de trånga, fascinerande medeltida gatorna runt katedralen.




innan vi satte oss i bussen för att \"göra\" Sangrada Familia, den katedral som inte påbörjades av Antoni Gaudi, och ej heller slutfördes av honom. På väg dit passerade vi lite märkliga hus, bl.a. Gaudi-familjens


och naboens, med sin \"konstiga\" utsmyckning på taket. Enligt guiden kallades detta groteska för \"L\'Art Noveau\" - Den nya konsten. Det lär finnas mer än 300 byggnader i staden som kan hänföras till detta


La Sangrada Familia - Den heliga familjen. Gaudi tog över bygget ganska snart efter det att det påbörjats, och gjorde i grunden om den. Han omkom i en spårvagnsolycka, där han blev överkörd, redan i mitten på 30-talet. Bygget stod still i många årtionden, men nu är det beslutat \"att det skall färdigställas\". Dock med ändringar mot Gaudi\'s original...Inte f-n är det vackert, i alla fall ! Det ser ut som om 1000-tals personer stått och kastat våt, gul lera på huset. Symbolik??




men underbara figurer, det må sägas!


Den \"nya\" sidan, som inte ritats av Gaudi, är betydligt renare och lättare att förstå. Riktigt elegant, må jag säga.




Vi for vidare , och passerade en gammal klassisk byggnad, vilken är på väg att göras om till en \"galleria\". Kan någon säga vad det är? Mitt i stan!!


Vidare mot det gamla världsutställningsområdet vid Montjuic, i vars närhet också den olympiska arenan från 1992 finns. Utställningen i tidigt 1900-tal skulle visa alla regionala egenheter från Spanien, och skulle rivas efteråt, men precis som med Eiffeltornet i Paris, så står detta underbara område kvar i sin glans!
Detta vet jag inte vad det var, mer än \"gräsligt\". Det låg vid Montjuic, och jag tror att det var administrationsbyggnaden för utsrällningen.










Det är tur att katter inte har något skönhetssinne! Hade den det så är jag säker på att den dränkt sig i första, bästa vattensamling!!


Utsikt över Barcelona från Montjuic


Så kom vi ner på La Rambla, med dess intensiva folkliv och biltrafik. Kul men sådant har vi sett många andra ställen


En del mysiga ställen, där bara 2 st fick plats, köparen och säljaren!


Vi tittade in i saluhallen som ligger på en sidogata. Det var spännande att se likheterna mot det nu moderniserade i Atén. Har var det ganska ruffigt, med flugor överallt. Stora, svarta flugor...






Tillbaka vid hamnen, där linbanan från Montjuic landar.


Barcelona har genomgått en otrolig ansiktslyftning inför OS 1992. I varannan mening nämndes detta av guiden. Det var liksom Barcelona hade 2 epoker - före respektive efter OS. Det var en intressant stad, så mycket, eller litet vi såg. Vi kanske kommer tillbaka...men nu till Palma de Mallorca. Dvs sedan...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Athina

Fantastiske bilder fra Barcelona, bengalow :iconbiggrin:
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Liv


bengalow

Fredagen den 11/4 - ankomst till Palma. Där skulle vi debarkera och spendera 5 dagar. Vädret var soligt men blåsigt, och det var bara drakseglarna som var aktiva - förutom alla cyklister på racercyklar. Det verkade vara ett riktigt eldorado för dessa, alla åldrar och bägge kön såg lika inbitna ut, när dom gav sig ut på sina rundor.
Så har min \"drottning\" satt sig på plats för en första Sangria


Det är en imponerande strand i Platja de Palma. Vi bodde på hotell Linda i Can Pastilla, ca 10 km från centrum




med utsikt mot flygplatsen. En överväldigande trafik. Det ena planet hann knappt att landa förrän det andra var på väg in


Vi åkte in till centrum, 1,10€ med buss nr 15, för det mesta ståplats, till Placa de Reina, vid Katedralen




Katedralen ÄR mäktig. Kyrkobyggnaderna överhuvudtaget speglar ställets kulturhistoria, även om jag ogillar all den blodspillan som ligger bakom dessa imponerande byggnadsverk....










Vi vandrade runt lite sta\'n....som är enormt trevlig och inbjudande. Fullt med folk, livlig, och som turist känner du dig som en del av folklivet.






Inte bara Grekland har gamla träd, må jag säga!


Palma har ett nybyggt akvarium, det öppnades i sitt nuvarande skick för bara ett år sedan. Det var en höjdare att gå omkring där och njuta av allt havsliv. Mörkt så man inte hittade vägen ibland, och förbjudet att använda blixt vid fotografering. Men så vackra miljöer man byggt upp. En särdeles fin attraktion! Entrebiljetten kostade 19,50 €, men det var det värt!!

Muränor fanns det flera sorter


Den här krabaten ville inte hålla sig stilla, så det blev liv och rörelse i exponeringsögonblicket!! Är den inte tjusig? (Jfr med Barcelonas saluhall!)


Man kan inte tro att detta är en fisk!! Drakfisk g´heter den på svenska.


Men vackrast av allt är dock koraller och andra encelliga djur. Vilka färger och former!!!




Sedan kom vi ut i djungelavsnittet, med vatten och blommor. Det var så vått att linsen ibland fuktades.


med små krabater som inte tyckte om att ses på, eller...?


Blommor som dessa kom oss bara att sucka av lycka!




Tänk är det så man ser ut en söndagsmorgon efter en god fest??


Den stora tanken, som vi delvis promenerade under, var fantastisk. En rocka som svävade över huvudet t.ex. eller en haj som strök mot glaset där man stod och såg på vattenväxter.




I mangrovesjön finns gott om glupska fiskar. Inte nådigt att komma ner bland dom, om man inte har en god fotsvett att falla tillbaka på!


En av 6 arters havssköldpaddor. När man så ser havet utanför Playan, så önskar man så gärna dessa fredliga djur tillbaka där dom kommit ifrån. Den klängde på glaset, och ville hem...!!!




Vi tog en tur med järnvägen till Soller på västra Mallorca. En \"antik\" järnbana som används av befolkningen på sina dagliga arbetsresor till och från Palma. En skön tur i \"gammaldags\" tempo. Lite väl många, långa tunnlar, men ändå ett litet äventyr. Väl framme i Soller kan man njuta av den lilla staden, som gått förlorad i Palma.






Här nere i dalen väntar Soller. Längst ute till vänster finns havet.


vilket man nådde med en likaså \"antik\" spårvagn\". Vi åkte inte dit, men spårvagnarna for fram och tillbaka hela tiden


Och som alltid en mäktig kyrka


med tjusiga målade fönster. Min hemliga last!!


Staden hade bara en gata, enkelriktad med affärer, och man kan förstå varför.




Soller hade byggt ett nytt, exklusivt bostadsområde, ritat av Calatrava, vad jag förstod på min dåliga(urusla) spanska, som ännu inte var inflyttad mer än till en del. Men ser ni - spanjore kan också bygga nästan som vi!! PS: Calatrava är den spanske arkitekten som ritade Atens olympiska stadion m.fl. byggnader inför OS 2004. Han är också känd för Turning Torso, det 192 m skruvade bostadshuset i Malmö (vars armeringsstål \"lilla jag\" levererade = 4040 ton...) samt att nu skall uppföra monumentet på Ground Zero i New York.


Så var det inte mycket mer än att vänta på avgångstiden tillbaka till Palma, med ett glas rysligt surt vitt vin, och försöka komma ihåg intrycken. Tur det finns externa bildminnen som t.ex. kamera.


Här kommer vi, tåget!!!


På stationen i Palma, som ligger på Placa Espanya, fanns ett tågmuseum, med enna fantastiska målning, som jag blev tvungen att fota, för att kunna njuta länge av. (Släng er i väggen Gaudi, Picasso och Miro!!!!)
Mitt konstnärsminne från Spanien!!


Jag skall lite senare komma med en sammanfattning av vår resa, bl.a. kostnader för denna \"tripp\" om nu någon kan tänka sig ett sådant resealternativ, och även adresser till agenter m.m.

Tack för att ni följt med, hoppas att jag kunnat ge er lite av det vi själv upplevt, FÖR DET HAR VARIT EN FANTASTISK RESA ÅTERIGEN!!
Nästa gång blir det Röda Havet och Egypten med dess sevärdheter
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Liv

Flotte bilder igjen Bengalow!  :cheers:

Flott bilde av fruen. :-)
Koselig å lese hva dere har sett og gjort. Høres ut som en kjempeflott tur.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...