27. Apr 24, 17:19:36


Logg inn med Facebook eller Google!

Roma-tur.

Started by Magnolia, 11. Mar 08, 16:10:53

Previous topic - Next topic

Torill

Tusen takk for turen Magnolia :flower:  :flower: Og klart vi har lyst på en tur til Pompeii :cheers:
Ingen kan alt - alle kan noe.

maxine

var med jobben på et to-dagers seminar i Roma i mars 2006, og jeg vet jo at vi egentlig ikke fikk sett noenting, men gjett om jeg har lyst tilbake da! det ble jo egentlig bare erting, men fikk såvidt med oss Piazza del Popolo, (obelisken var pakket inn og skulle restaureres..) Spansketrappen,  Fontana di Trevi, Pantheon, Campo di Fiori, men det hele gikk så fort at jeg nesten lurer på om jeg virkelig var der ...
men siden jeg har kastet en mynt i fontenen betyr det vel at jeg kommer tilbake en gang!

Magnolia

Da kommer du helt sikkert tilbake, maxine. :) Jeg kaster alltid en mynt hver gang jeg er ved Trevi-fontenen, bare sånn for sikkerhets skyld. Det er en morsom skikk.

Jeg er helt enig med deg. To dager er alt for kort tid, men du har jo fått en smakebit av de typiske turist-stedene. Jeg skulle veldig gjerne reist en tur tilbake igjen. Det er så utrolig mye å utforske, dessuten går jeg gjerne til de samme stedene flere ganger. Det er så mange detaljer alle steder at det er umulig å få med seg alt første gang.

E bella la vita. Livet er herlig, - i Roma. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Magnolia

Da tar vi en tur til Pompeii og en kort stopp i Napoli.
Fra Roma blir vi med på en guidet busstur til Pompeii. Det er en dagstur.
Også her har jeg få bilder, siden jeg hadde vært i Pompeii flere ganger tidligere. Jeg har mange papirbilder herfra også, men hva hjelper det? Det blir i alle fall et lite blikk inn i fortiden.

Pompeii ble lagt under aske da vulkanen Vesuv hadde et stort utbrudd i år 79 e. Kr. Det var en storby, og de fleste som besøker Pompeii blir slått av utstrekningen av byen. Ruinene vitner om en livlig by med flotte gater, herskapshus, flere stadion og fornøyelsessteder.



Her ser vi Vesuv i bakgrunnen.



Forum.



Pompeiis hovedgate. Den skal visst være ca 1 km lang.



Fra et rikmannshus.



Litt våget kanskje, men detter er \"dørskiltet\" til et rom i et bordell. Det hang slike skilt over hver dør, så kundene kunne velge stilling.



Menneskene ble begravd levende. Da de gravde ut byen, var det tomrom der menneskene hadde ligget. Det ble sprøytet inn en slags gips og tatt avstøpning av tomrommet. Her ser vi en avstøpning av ei gravid kvinne.
Det var bildene fra Pompeii.



Her er vi i Napoli. Utsikten over Napolibukta er betagende. I bakgrunnen ser vi Vesuv, og bak der igjen ligger Pompeii.



Litt av storbyen Napoli.



Langt der ute skimter vi Capri i varmedisen.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Epicuristen

Nydelig Magnolia! Det er en fryd å følge disse \"bilde-reisene\" dine! :biggrin: Og andres også! :grin:
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Torill

Du verden så flott! Litt av en storby Napoli ja. Tønsberg blir som et kvartal å regne  :cheers: Nydelig utsikt mot Capri. Du har vel vært der og du  :wink:
Ingen kan alt - alle kan noe.

Magnolia

Tusen takk Epi og Torill.

De italienske byene jeg har besøkt er stort sett flotte. Napolis \"vestkant\" er vakker, det er sikkert. Det som skremte meg var trafikken. Der hersket kaos! Vi fikk høre at vi kunne risikere å treffe møtende biler som kjørte på venstre side, fordi det passet seg slik akkrat da.

Vi fikk et ufrivillig stopp med bussen i ei trang gate, fordi en politibil sto slik parkert at vi ikke kom forbi. Det viste seg at politimennene hadde kaffepause, og hadde parkert like utenfor kafeen! :)

Jeg har nok vært en del steder i Italia, Torill, men på Capri har jeg aldri vært. :)

PS! Nå har jeg rettet en morsom brøler. Skrev bilder i stedet for biler. :) Sånn går det når jeg ikke leser gjennom teksten før jeg poster den.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Torill

Quote from: \"Magnolia\"Tusen takk Epi og Torill.

De italienske byene jeg har besøkt er stort sett flotte. Napolis \"vestkant\" er vakker, det er sikkert. Det som skremte meg var trafikken. Der hersket kaos! Vi fikk høre at vi kunne risikere å treffe møtende biler som kjørte på venstre side, fordi det passet seg slik akkrat da.

Vi fikk et ufrivillig stopp med bussen i ei trang gate, fordi en politibil sto slik parkert at vi ikke kom forbi. Det viste seg at politimennene hadde kaffepause, og hadde parkert like utenfor kafeen! :)

Jeg har nok vært en del steder i Italia, Torill, men på Capri har jeg aldri vært. :)

PS! Nå har jeg rettet en morsom brøler. Skrev bilder i stedet for biler. :) Sånn går det når jeg ikke leser gjennom teksten før jeg poster den.
Nesten synd du ikke har vært på Capri Magnolia :wink: Sønnen min har akkurat blitt bedt med på tur dit til sommeren. Men det er jo grenser,selv for deg :cheers: Kanskje andre har vært der,og har bilder å legge ut? Hadde vært morsomt å se :flower:
Ingen kan alt - alle kan noe.

Torill

Må nesten skynde meg og rette opp en feil  :colors: Det er til Sapri han skal,og ikke Capri :cheese: Så feil kan man ta  :lol:
Ingen kan alt - alle kan noe.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...