Logg inn med Facebook eller Google!

Landsbyer på Mani

Started by Magnolia, 19. Feb 08, 16:10:20

Previous topic - Next topic

bipbap

Quote from: \"Magnolia\"Tusen takk for alle gode tilbakemeldinger.  Jeg suger dem til meg og gjemmer dem i mitt hjerte. :) Det inspirerer til å legge ut flere bilder.

Det er så sant som du sier Torill. Våren er i anmarsj, så vi får bare håpe tida går fort. Nå er det moro å følge med på nedtelleren.
Vi som har vært der nede lengter nok tilbake alle sammen. Vi gleder oss og lengselen vi føler er på en måte også en glede.

Fantastiske bilder Magnolia - Du er en flink fotograf  :flower:
Det er sant som du sier - Vi som har vært der, lengter tilbake. Jeg var 3 år på rad, og ble helt avhengig. Jeg ville egentlig ikke bli så knyttet til et sted, så jeg rev meg løs til slutt. Men jeg skal tilbake - hvis ikke i år, blir det neste år.  :cheers:

Magnolia

Jeg har lyst til å presentere dere for den flotteste og koseligste dama jeg har møtt på Mani. Det skjedde i Pirghos i 2002.

Søster min og jeg gikk i de trange smugene i utkanten av landsbyen. Her er bebyggelsen slik at de har høye hvitkalkede murer ut mot gata. Vi gikk forbi en blåmalt port, småsnakket med hverandre og fotograferte alt vi syntes var vakkert. Plutselig merket vi at porten ble åpnet. I døråpningen så vi ei lita, svarkledd, smilende gammel dame.

Hun snakket vennlig til oss, men vi forsto ikke hva hun sa. Dette var vårt første besøk i Hellas, og det greske språket var helt uforståelig for oss. Det gjorde visst ikke noe, for hun tok oss i hendene og geleidet oss inn i hagen.

Ansiktet hennes strålte. Livet var tegnet i ansiktet hennes. Hendene bar preg av hardt arbeid. Hun beveget seg grasiøst på bare bein.

Vi måtte komme inn og få kaffe. Det takket vi ja til. Tasia ga oss så uendelig mye denne formiddagen, alt fra vennskap og fortrolighet til kaffe og selvplukkede blomster.
Den dag i dag forstår jeg ikke hvordan vi forsto det hun formidlet til oss. Hun snakket gresk og vi snakket norsk. Før vi tok farvel, satte vi i rød pynterose på kjolen hennes. Det ble noen timer jeg aldri glemmer.

Jeg har besøk henne mange ganger senere og har også blitt godt kjent med familien hennes. Hun døde for et par år siden, over 90 år gammel.



Tasia skal koke kaffe.



To gode venner.



Vel ute på veien igjen måtte jeg dukke ned i blomsten jeg hadde fått av Tasia. Tårene silte av takknemlighet. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

filhellener

Quote from: \"Magnolia\"Jeg har lyst til å presentere dere for den flotteste og koseligste dama jeg har møtt på Mani. Det skjedde i Pirghos i 2002.

Jeg har besøk henne mange ganger senere og har også blitt godt kjent med familien hennes. Hun døde for et par år siden, over 90 år gammel.

Vel ute på veien igjen måtte jeg dukke ned i blomsten jeg hadde fått av Tasia. Tårene silte av takknemlighet. :)

Hvilken minnebok du har, Magnolia, en rørende fortelling om at varme og vennlighet når igjennom språklige barrierer :love9:

Igjen, tusen takk for deilige bilder  :iconbiggrin:
- vi  reiste en del rundt på Peloponnes med Kardamili som base, besøkte Stoupa, men ellers \"rakk\" vi kun Prosilio og Tzeria av de nærmeste landsbyene.

NÅ gleder jeg meg til å se flere av dine  :sunny:
Kari

gagga

Alt det herlige du har fått med deg på dine turer, Magnolia. Fantastisk.
Og ja, det skal bli godt å komme nedover igjen. Gleder meg skikkelig.  :cheese:
Det e bærre lækkert

Frost

Så utrolig vakre bilder. Jeg gir meg helt over.  :love10:

For en skjønn historie om deg og din greske venninne.  :sunny:

Maritsa

Veldig artig å se billedene dine fra Stoupa. Var der jo to ganger siste år og
reiser dit igjen til mai. Bystranda og Kalogriastranden var bare herlig. Men
jeg likte meg også godt på\"neset\" ved Bystranda.  Håper til mai å få sett
litt av landsbyene omkring.

Torill

Helt enig med de andre her! Hvilke minner du må ha  :cheers: Nydelige bilder :flower:  :flower:
Ingen kan alt - alle kan noe.

MaFi

Den historien var aldeles rørende - og for en nydelig dame! Bildet av Tasia barbent: et fantastisk hverdagsbilde - og så bildet der du ser ansiktet hennes, der dere sitter med kaffekoppene - så flott! Takk for at du delte dette, Magnolia. Jeg ble helt rørt, jeg!
:love7:


Magnolia

Minnene om Tasia er mange og gode. Hun var et menneske med et hjerte som rommet så mye kjærlighet, omsorg og varme. Jeg husker henne med stor glede og føler meg priviligert som fikk være en av hennes venner.
                       
Ja, jeg har opplevd mye fantastisk på Mani. Jeg har så uendelig mange gode minner derfra, og det er godt å dele noen av dem med dere. :)

Takker for alle gode kommentarer. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Magnolia

Jeg tenkte vi kunne starte på  platiaen i Pirghos i dag.



Her finner vi selvsagt den lokale kafeen.



Fiskebilen har akkurat kommet, og landsbyens damer og katter strømmer til.



I utkanten av platiaen.



Vi finner dette lille kapellet ved hovedveien.



Ikke langt fra kapellet fant jeg dette \"kunstverket.\"
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Maritsa

Nydelige billeder Magnola. Men hvor finner jeg Pirghos? Har nettopp sett
på kartet fra Mani. Finner en liten by som heter Pirgosi, kan det være den?

Magnolia

Det er sikkert forskjellige stavemåter på navnene.
Har du vært på landsbykvelden som Lilleput arrangerer i Kastania? Da passerer du Pirghos på vei oppover.

Pirghos finner du hvis du ta av fra hovedveien ved Stoupa og kjører oppover i fjellene. Først passerer du Neohori, og noen kilometer over Neohori finner du Pirghos.
Håper det var til litt hjelp.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...