Logg inn med Facebook eller Google!

Proteinintoleranse

Started by Mixelite, 12. Feb 08, 07:53:21

Previous topic - Next topic

Mixelite

Jeg er ikke i stand til å være streng, jeg har sett klippet! :crybaby: *tørke lattertårer* Det ble nesten for mye på en gang å få all humoren så konsentrert!  :cheers:

Offtopic? well, det var jo bare for å dokumentere at det er litt vanskelig å være på diett i Hellas? Dessuten er det min tråd, så jeg lar det passere ;-)

- men hvis vi skal diskutere filmen noe mer, bør vi kanskje flytte oss over i mer egnet forum. :)

Liv

Quote from: \"Mixelite\"Jeg er ikke i stand til å være streng, jeg har sett klippet! :crybaby: *tørke lattertårer* Det ble nesten for mye på en gang å få all humoren så konsentrert!  :cheers:

Offtopic? well, det var jo bare for å dokumentere at det er litt vanskelig å være på diett i Hellas? Dessuten er det min tråd, så jeg lar det passere ;-)

- men hvis vi skal diskutere filmen noe mer, bør vi kanskje flytte oss over i mer egnet forum. :)

Nettopp, hensikten var bare å illudere det vi snakket om!  :-)

(Ikke å diskutere filmen. Vi hadde den som et tema i \'\'gamleforumet \'\',husker jeg. Men hvis noen vil diskutere den mer,er jeg gjerne med i en annen tråd.)

Katta

Quote from: \"Mixelite\"Og en ting som _jeg_ ikke hadde tenkt på før jeg leste det en plass: Spiser man peanøtter på fly, kan man faktisk forårsake peanøttanfall hos en person som sitter et helt annet sted i flyet. :-S gjelder sikkert for andre ting vi omgir oss med også det, men peanøttallergi er visst ekstra ille.

Det skal jeg jammen huske på til neste gang jeg flyr. Jeg vil ikke ødelegge flyturen til noen.

Katta

Quote from: \"Liv\":flower:

Matintoleranse og det som det medfører av ubehag høres ille ut!
Misforstå meg ikke ,men det er faktisk \'\'ille\'\' å ikke få puste  ;-), fordi ett eller annet har trigget en allergisk reaskjon/asthma anfall.
(Var innom legevakt på Kreta i fjor og fikk ventolin på \'\'pustemaske\'\'.Ikke gøy!)

Det må være helt forferdelig å ikke få puste.

Liv

Quote from: \"Liv\"
Quote from: \"Mixelite\"Jeg er ikke i stand til å være streng, jeg har sett klippet! :crybaby: *tørke lattertårer* Det ble nesten for mye på en gang å få all humoren så konsentrert!  :cheers:

Offtopic? well, det var jo bare for å dokumentere at det er litt vanskelig å være på diett i Hellas? Dessuten er det min tråd, så jeg lar det passere ;-)

- men hvis vi skal diskutere filmen noe mer, bør vi kanskje flytte oss over i mer egnet forum. :)

Nettopp, hensikten var bare å illudere det vi snakket om!  :-)

(Ikke å diskutere filmen. Vi hadde den som et tema i \'\'gamleforumet \'\',husker jeg. Men hvis noen vil diskutere den mer,er jeg gjerne med i en annen tråd.)


Vi har en tråd i dette forumet om filmen. (Jeg husket feil. )

http://www.hellasforum.net/index.php?name=ForumsPro&file=viewtopic&t=212

Mixelite

Quote from: \"operafantomet\"Glad du vil prøve ut kaken. Den er virkelig snadder, og jo mer klissete den er, jo bedre smaker den.



(...men også: jo mer klissete den er, jo mer må den avkjøles.... Jeg spiser alltid av den LITT for tidlig! Haha).

Den ble ikke så klissete som den skulle, tror jeg. Hvor mye vann pleier du å ha i? Eller kanskje melkefri margarin bare ikke er fett nok...

Den er fuktig, men ikke klissete. Samme det, jeg skulle ha den med på hytta i helga, men det minker faretruende fort på den ;-) Takk for oppskrift!

Tjorven

Flott inlegg, Mix. Syns absolutt ikke det er for privat. Det er jo folkeopplysning du bidrar med her. Stå på og lykke til videre med både dietten og arbeidet du gjør med dette :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Hellasfrelst

Jeg stiller meg også i rekken av de som takker for et godt innlegg.
Dette er viktige saker, og så er det greit å høre det fra noen som har følt dette på kroppen selv. Hvordan fant du ut at du hadde proteinintoleranse?
Blodprøver?
i zoi ine tora - livet er nå

Mixelite

Quote from: \"Hellasfrelst\"Jeg stiller meg også i rekken av de som takker for et godt innlegg.
Dette er viktige saker, og så er det greit å høre det fra noen som har følt dette på kroppen selv. Hvordan fant du ut at du hadde proteinintoleranse?
Blodprøver?

Timelange søk på nettet for å finne en forklaring på hvorfor vi var som vi var. Jeg snublet tilfeldig over siden til norsk proteinintoleranseforening og \"så lyset\". Først bare testet vi dietten og fant ut at det virket, men så bestemte vi oss for at vi ville ha det svart på hvitt, satte oss selv på en gluten og melkerik diett(urkurkurk) og sendte inn urinprøve til Neurozym pharma. Hadde jeg visst da, det jeg vet nå, skulle jeg ha tatt den prøven _før_ vi begynte på dietten!

Hellasfrelst

Hvordan ligger det an med brød av speltmel i forhold til proteinintoleranse?
i zoi ine tora - livet er nå

Mixelite

Quote from: \"Hellasfrelst\"Hvordan ligger det an med brød av speltmel i forhold til proteinintoleranse?

Det er en utbredt oppfatning at speltmel er bedre enn hvetemel når det gjelder gluten. Faktisk er det motsatt. Det er mer gluten i spelt enn i hvete!
Uansett har det jo vist seg at speltmel er bedre enn hvetemel for _noen_, om enn ikke for de med proteinintoleranse. Så vidt jeg har lest har det noe med at gluten i spelt er lettere nedbrytbart enn det i hvete. Og så er jo speltmel desidert mye mer næringsrikt!

Vi må ikke ha gluten, være seg fra hvete eller andre kilder, vi må ikke ha melk, smør, ost. Heller ikke produkter basert på hvete selv om de skal være \"glutenfrie\". Dvs at alle produkter med f.eks glukosesirup er \"fareprodukter\" fordi glukosesirupen er fremstilt av hvete. Nå har noen produsenter begynt å merke med glukosesirup av mais, f.eks, og da får jeg lyst til å reise inn og kysse dem ;-) Det betyr at det forhåpentligvis er et produkt mindre å finne ut av ved å spise det og se hva som skjer...

Noen produsenter er bedre enn andre også. Diplomis har f.eks ikke melk i sin sjokolade. Dvs. at saftisen kan spises, enten det er sjokolade på den eller ikke. Hennig Olsen bruker melk i sin sjokolade.

Nevnte jeg at man finner hvete i såper? Både shampoer, håndsåpe(dove f.eks) og andre såper. Himla kjekt å legge ungen i badesåpe inneholdende hvetemel. *bah* For noen er faktisk de små mengdene man da får i seg nok til å lage krøll i hverdagen. Akkjah.

bengalow

Ni må ju ha ett litet \"helvete\" med de betingelser, Mixelite! Jag som nästan äter allt, utan att ens tänka på den lilla mikroskopiska delen som heter \"innehållsförteckning\"! Visserligen har Anitas dotter 2 barn av 3, som har celiaki, men jag har inte förstått vidden av det förrän jag läste ditt inlägg.
Tack för klarläggande - nu vet jag mer, speciellt om effekterna av detta!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...