Logg inn med Facebook eller Google!

Proteinintoleranse

Started by Mixelite, 12. Feb 08, 07:53:21

Previous topic - Next topic

bipbap

Quote from: \"Mixelite\"
Quote from: \"bipbap\"Her nytter det ikke å redusere proteinen, gluten/hvetestivelse og alle melkeprodukter må helt ut. Og så er ikke _det_ så enkelt heller, for hvete f.eks finnes i de utroligste ting. I shampo, kremer, badeskum for barn(fint å legge dem til trekking i noe de absolutt ikke skal ha) Melk i tannkrem... Hrmf.


Oj, er det SÅ komplisert! Trodde det dreide seg om mat, men selv badeskum og tannkrem ..  Regner med at du er blitt ekspert på hva du kan spise og bruke etterhvert   :flower:

Mixelite

Quote from: \"bipbap\"Oj, er det SÅ komplisert! Trodde det dreide seg om mat, men selv badeskum og tannkrem ..  Regner med at du er blitt ekspert på hva du kan spise og bruke etterhvert   :flower:

Vi har blitt eksperter i å lese innholdsfortegnelser.  :cheers:

Det er tydelig at enkelte produsenter ikke leser dem, det er jo så små skrift på enkelte ting at man må ha mikroskop i lomme for å få lest alt!  :angry1:

Og så har man dem som ikke merker annet enn f.eks glukosesirup. -som kan være blant annet fremstilt av hvete. Eller noe helt annet. Da må man bare spise og se hva som skjer. Eller avstå.

På den andre siden har vi dem som merker så man får lyst til å hive seg på bussen og gi dem et skikkelig smask :-)

Kims Delivio vanlig type, feks, der er det to tvilsomme ingredienser. Begge er merket med mais i parantes. Altså  vet man at det ikke er hvete *smask* Sjokoladesausen til Gautes fristelser(knallgod, finnes i hylla på obs!) inneholder glukose av mais. *smask* til dem også! Så det finnes lyspunkter :-D

Barbro

Viktig tema du tar opp her,Mix,husker vi diskuterte det da vi var på Chios,og jeg lurer på om temaet var oppe i gammelforumet?
Vet du har jobbet mye med dette,og vil gi deg all honnør for alt arbeidet du legger ned i det..for her får man nok ikke så mye gratis,men må lese..og hele tia være på vakt sjøl.
Viktig arbeid,verdifulle erfaringer..flott at du går inn i problematikken her på forumet..og deler det med oss andre.Det er nok mange som sliter..uten noengang å finne ut av hvorfor.Matintoleranse er utrolig vidtrekkende..i mange forskjellige former.
Datra mi hadde melkeallergi de første årene av sitt liv..da fikk jeg erfaring med hvor UTROLIG mye det var melk i,og som måtte unngåes..
Stå på,Mix..ikke minst viktig at du forteller om alle positive effekter av å overholde en diett.Da viser du at det nytter,og at det går an å ha et fullverdig liv uten alt det vi tror vi ikke kan klare oss uten.
Dagens blomst til deg :flower:
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..


operafantomet

Glad du vil prøve ut kaken. Den er virkelig snadder, og jo mer klissete den er, jo bedre smaker den.



(...men også: jo mer klissete den er, jo mer må den avkjøles.... Jeg spiser alltid av den LITT for tidlig! Haha).

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Katta

Quote from: \"Mixelite\"Og så er vi visst jammen heldige med forumet også :-D Jeg må tilstå at hver gang jeg ser at det er kommet et nytt innlegg, stålsetter jeg meg litt. Det _er_ vanskelig å tro på før man har sett det, det skjønner jeg, og jeg er på en måte i forsvarsposisjon hver gang jeg går inn i tråden for å lese nye innlegg. Takk alle sammen :)

Jeg har full forståelse for deg Mix. Dette må være kjempe vanskelig, men det ser ut som om du takler det bra. Selv har jeg problemer med parfyme (får hodepine, kvalme osv. og i verste fall migrene). Ganske enkelt å unngå det man ikke tåler hjemme, men....man kan jo ikke be reste av verden om å slutte med parfyme (+skyllemiddel i klær, div. champo osv, osv.).

Ser ut som om du vet mye om emnet, kanskje det blir bok? Sikkert mange som ikke er like flink som deg til å lete opp informasjon, som hadde satt pris på det.

Mixelite

Jeg kan nok alt for lite om emnet til å skrive bok Katta, men hun som eier bloggen på Vg burde sikkert gjort det, tror jeg. ;-)

Liv

Quote from: \"Katta\"
Quote from: \"Mixelite\"Og så er vi visst jammen heldige med forumet også :-D Jeg må tilstå at hver gang jeg ser at det er kommet et nytt innlegg, stålsetter jeg meg litt. Det _er_ vanskelig å tro på før man har sett det, det skjønner jeg, og jeg er på en måte i forsvarsposisjon hver gang jeg går inn i tråden for å lese nye innlegg. Takk alle sammen :)

Jeg har full forståelse for deg Mix. Dette må være kjempe vanskelig, men det ser ut som om du takler det bra. Selv har jeg problemer med parfyme (får hodepine, kvalme osv. og i verste fall migrene). Ganske enkelt å unngå det man ikke tåler hjemme, men....man kan jo ikke be reste av verden om å slutte med parfyme (+skyllemiddel i klær, div. champo osv, osv.).
Ser ut som om du vet mye om emnet, kanskje det blir bok? Sikkert mange som ikke er like flink som deg til å lete opp informasjon, som hadde satt pris på det.

Dette er det som er det vanskelige når man har \'\'plager\'\' i forhold til noe man ikke tåler.Det være seg mat,parfyme etc. Alt går bra så lenge man er hjemme og kan \'\'styre alt\'\' selv. Har selv asthma/allergi,og det er ikke alltid like greitt når man skal bevege seg utenfor \'\'husets vegger.\'\'

Ideen om at Mixelite publiserer noe er god den!
Mix; Hvorfor ikke skrive en artikkel/bok e.l. om dine personlige erfaringer .( Kanskje du allerede gjør det?) Mye kunnskap har du også tillegnet deg. Sikkert mange som kunne dra nytte av den,når de skal begynne å finne ut av en \'\'nyoppdaget\'\' intoleranse.

Mixelite

Jeg jobber best i kulissene jeg. Driver \"folkeopplysning\" på div. fora. Være seg bokstavbarn-forum eller andre diskusjoner :) Eller Hellasforum ;-)

Det er litt kjipt utenfor husets fire vegger ja. Litt av lysten til å gå ut og spise har forsvunnet. Haha, da det gikk opp for meg i vår at jeg måtte forsake veldig mye god mat på den forestående Chios-turen, lurte jeg nesten på om det var bryet verdt å reise ;-) men det var det jo!

Likevel synes jeg det må være enklere for meg enn for dere. Jeg kan jo bare si nei takk! Så lenge jeg ikke valser rett inn i et bakeri hvor melet flyr i lufta iallfall ;-) Det er verre med parfymer og slikt som henger i luften over alt, tror jeg!

Og en ting som _jeg_ ikke hadde tenkt på før jeg leste det en plass: Spiser man peanøtter på fly, kan man faktisk forårsake peanøttanfall hos en person som sitter et helt annet sted i flyet. :-S gjelder sikkert for andre ting vi omgir oss med også det, men peanøttallergi er visst ekstra ille.

Hmm. Plutselig føler jeg meg igrunnen ganske heldig  :cheers:

Liv

Quote from: \"Mixelite\"Hmm. Plutselig føler jeg meg igrunnen ganske heldig  :cheers:

Flott at du kan se slik på det!  :flower:

Matintoleranse og det som det medfører av ubehag høres ille ut!
Misforstå meg ikke ,men det er faktisk \'\'ille\'\' å ikke få puste  ;-), fordi ett eller annet har trigget en allergisk reaskjon/asthma anfall.
(Var innom legevakt på Kreta i fjor og fikk ventolin på \'\'pustemaske\'\'.Ikke gøy!)

Men det stopper meg ikke fra å dra igjen...og igjen, og det må du også fortsette med!
Så får folk heller se på meg som en \'\'raring\'\' ;-).   \'\'Xeni\'\' (fremmed/utlending)er jeg jo uansett....he-he.
Bl.a så slukker jeg oljelampa på bordet jeg sitter ved når jeg er på taverna (da den gjør meg tungpusten),kelnerne kommer igjen og igjen og tenner på nytt, mannen min forklarer på gresk hvorfor  den må være slukket. Tilslutt bærer de den slukket langt av sted,da \'\'kiria\'\'  (frua) alstå meg...ikke liker den.

Har opplevd mye som blir  morsomme historier etterpå. Det er ikke like lett alltid og få grekerne til å forstå at man ikke tåler noe,og faktisk kan bli sjuk av det. Blir jeg tungpusten,vil de ha meg på legevakta med en gang.Når jeg ikke vil det,men sier at dette går over, blir jeg sett på som enda \'\'rarere.\'\'
Vel, dette ble visst utenom tråden. :-(
 Men det jeg prøver å få fram er, at det dessverre er lite kunnskap om en del sykdommer hos folk flest fortsatt i Hellas (også i Norge). Muligens ikke overalt.Jeg kan bare snakke om hva jeg selv har opplevd.

Fikk plutselig en assosiasjon til \'\'My big fat Greek wedding\'\', der tanta inviterer Ian til middag.Hun blir opplyst om at han er vegetarianer og ikke spiser kjøtt.Etter å ha tenkt seg om, sier tanta \'\'ingen problem,han kan få lam.\'\'
Denne replikken (selv om det var selvvalgt vegetarianer)syns jeg viser godt litt av den mentaliteten jeg opplever når det er noe man ikke tåler,både her og i Hellas.

Mixelite

Hihi, den replikken fra tante er en av favorittene mine fra \"My big fat Greek wedding\".

Både replikken og reaksjonen til alle de andre i selskapet som blir stumme av forskrekkelse og sukket av lettelse og kakafonien som starter igjen når tante erklærer at hun kan servere lam :)

Vi har vært heldige vi, for på stamtavernaen vår laget mor både egen porsjon sitronkylling med sitronpoteter, tsoutsoukakia(med mitt medbragte brød) og kleftiko til oss. Så får jeg heller leve med å nøye meg med lukten av den helt fantastiske eplepaien. *sukk*

Liv

Quote from: \"Mixelite\"Hihi, den replikken fra tante er en av favorittene mine fra \"My big fat Greek wedding\".

Både replikken og reaksjonen til alle de andre i selskapet som blir stumme av forskrekkelse og sukket av lettelse og kakafonien som starter igjen når tante erklærer at hun kan servere lam :)

Vi har vært heldige vi, for på stamtavernaen vår laget mor både egen porsjon sitronkylling med sitronpoteter, tsoutsoukakia(med mitt medbragte brød) og kleftiko til oss. Så får jeg heller leve med å nøye meg med lukten av den helt fantastiske eplepaien. *sukk*

Høres ut som et nydelige måltid!
Og gode dufter er ikke å forakte. ;-)  Kos deg med eplekakeduften :-)

(Er dette helt  :offtopic: ,så håper jeg moderator ordner opp. :-) )
Her er bl.a. scenen med tanta i filmen.



Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...