Logg inn med Facebook eller Google!

Στην υγειά μασ (Stin igia mas)

Started by Frappe, 23. Dec 07, 10:57:51

Previous topic - Next topic

bengalow

I eftermiddag slog jag på ERT's  Net Live, och valde på NET, scrollade till Stin Ygeia Mas, och valde det avsnittet där Volos Musikskola framträdde. Ungdomar från 7-8- år upp till ett par och tjugo. Spelande och sjungande på ett fantastiskt sätt. Hedersgäst var Giorgos Dalaras, men han sjöng bara några enstaka sånger. MEN, ungdomarna gav mig en musikupplevelse, som jag sent skall glömma. Det var nog det allra bästa jag hört och sett i grekisk TV. Programmet är 2,45 timmar långt, men man kan pausa när man vill. Håll till godo folkens. Det tar n¨gra sekunder innan programmet startar, men den som väntar på något gott väntar inte förgäves...

http://www.ert.gr/webtv/index.php/component/k2/item/581-μοÏ...σικό-σχολείο-βόλοÏ....html

och Riita, det finns en flicka som spelar bouzouki, så tårarna bara rinner...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

bengalow

Jösses, ikväll är det en av mina stora favoriter, som är gäst på Stin Ygeia Mas - Giorgos Margaritis. En lite "fyrkantig" sångare, men med äkta själ i musiken. Förutom honom är det 2 bouzoukispelare av världsklass, bl.a. Xristos Nikolopoulos. Jag kommer inte ihåg vad den andre heter, men han spelar ofta solo på stora konserter på Attikou, nedanför Akropolis.

Här är adressen om ni vill lyssna på programmet "live" http://www.ert.gr/webtv/index.php/web-tv-live/net-live.html

PS: Nå, nu tror jag att jag har blivit FÖR gammal...visst är det Thanassis Polykandriotis, den andre bouzoukispelaren. Jaja, åldern kan man inte göra något åt, men minnet lär kunna tränas.
PS Igen....Det är faktiskt de tre bästa bouzoukispelarna som är där samtidigt. Dessa tre är enastående, och att se dem tillsammans kommer att bli en upplevelse, det lovar jag!!!
PS återigen: Så fick jag reda på vad den tredje bouzoukispelaren heter: Manolis Karantinis. Det hade jag helt glömt...! Sannerligen det bästa som går att få i Grekland!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror


bengalow

Jag, som älskar bouzoukins lite mollstämda antoning, har fått mitt lystmäte. Det var en riktig önskekväll! Till råga på allt det läckra, så spelar dom precis nu min absoluta favoritmelodi "Drapetsona", och jag får ståpäls!!!!!!!!!!!!!!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

bengalow

I kvällens Stin Ygeia mas minns man den grekiska förlusten av landområden på fastlandet (läs Turkiet). Det är 90 år sedan man förlorade Smyrna och andra besittningar, som ett resultat av vansinniga planer om ett "Stor-Grekland" 'a la Alexander den Store.
Musiken fick man med sig, i form av "Smyrnaiki musiki", en lite österländsk form av grekisk musik, som är njutbar. Formen ligger nära rembetiko, som egentligen utvecklades ur smyrnaiko, och handlar väldigt mycket om vardagens problem. Oftast lite sorglig - mollstämd, men medryckande. En av grundpelarna i grekisk musik av idag.
De som framför musiken är elever vid Volos Musikskola. Dessa tonåringar är otroligt skickliga på sina instrument. Fiolen är huvudintrument, medan gitarr /bouzouki endast kompar, liksom i östra delarna av Grekland.
Gack och lyss på denna adress  http://www.ert.gr/webtv/index.php/web-tv-live/net-live.html
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Riitta

Vilka duktiga ungdomar det var till och spela och sjunga :) Njöt av programmet!

Riitta

Morten

Drar frem en gammel tråd igjen, men programmet ΣΤÎ--Ν Î¥Î"ΕΙÎ' ÎœÎ'Σ  går ikke av "moten" for min del  :)  fin musikk , sang og dans.
I kveld er programmet dedikert:  Î"ιώργοÏ, ΜηÏ,,σάκηÏ,

http://www.ert.gr/webtv/web-tv-live/net-live

programmet går fra kl. 21 - 23 , så 10min med nyheter før det fortsetter til kl. 01

... gjør tiden til neste reise litt kortere......
Κρήτη στην καρδιά μου.

Riitta

Det ser ut och bli fin kväll-natt i dag också :) Gerasimos Andreatos väntar jag extra på :D
Jag tror att den nya säsongen började för en vecka sedan, för före det var det en del repriser.

Riitta

bengalow

I lördags, den 16 februari, sändes ett program med mina absoluta bouzoukiartister, bl.a. Karantinis, som numera ingår i husbandet, Xristos Nikolopoulos, samt den tredje som jag inte kommer ihåg namnet på. Vid pass 2 tim 27 min in i programmet, http://www.ert.gr/webtv/net/item/10996-D-Papadhmhtrioy-F-Darra-16-02-2013, kom en sångare, som sjöng "I mana Ellas" på ett sällsamt, uttrycksfullt sätt. Sången kommer från filmen "Rempetiko", och är ett ledmotiv. Jag kom att undra över, om greker någonsin lärt sig att leva i nuet, inte bara i myterna, om hur stort Grekland är/var. "Demokratiens vagga" - pytt, säger jag. Om man går igenom texten till sången, så är det många sanningar som sägs. "Jag hittar inte vägen, jag har ingenstans att gå", "-Jag har inget hem, ingenstans att sova",  "-Du föds upp med den stora lögnens mjölk...", "alltid samma lögn om storhet". Texten av Nikos Gatsos, en nobelpriskandidat under många år.

Jag tycker att texten är en beskrivning på den lögn som Grekland levt med, och ridit på som sanning, som borde få var en grek att stanna upp, och fråga sig: "Är det verkligen så?", eller rättare sagt stannat upp för många år sedan, och insett varthän det barkade. Jag blir ledsen, när jag ser, att det står på champagne på menyn, och att sedan dricka den, när man inte ens har råd med billigt lantvin...Det finns inga "gratis" måltider, någon skall alltid betala!

Jag hittade texten på tyska,endast tyvärr...

Ich habe kein zu Hause, in das ich zurückkehren kann,

weder ein Bett um zu schlafen

Ich habe weder einen Weg noch eine Nachbarschaft

um an einem 1. Mai spazieren zu gehen



Die falschen Worte, die großen

hast du mir schon mit deiner ersten Milch erzählt

Aber jetzt, wo die Schlangen erwacht sind,

trägst du deinen antiken Schmuck,

und du weinst nie, Griechenland, meine Mutter

wo du doch deine Kinder als Sklaven verkaufst



Die falschen Worte, die großen

hast du mir schon mit deiner ersten Milch erzählt

Aber damals, als ich mit meinem Schicksal sprach,

trugst du deine antike Pracht

und du, Zigeunerin, Affe brachtest mich zum Bazar

Griechenland, Griechenland, Mutter des Leids



Die falschen Worte, die großen

hast du mir schon mit deiner ersten Milch erzählt

Aber jetzt, wo sich das Feuer neu entfacht

schaust du auf deine antiken Schönheiten,

und in den Arenen der Welt, Griechenland, meine Mutter,

schleppst du stets die selbe Lüge mit dir




"-och alltid återkommer lögnen om vår storhet". Det samma tror turkarna om sin bakgrund och nuvarande storhet: "-Om vi inte får medlemskap i EU, så bojkottar vi Europa!"...eller som engelsmännen, när kanalen frös till: " -Europa är isolerat av isen!"

Stolthet går före fall, sägs det, men nu har greker fått lära sig, att det inte går att leva på gamla meriter. Verkligen synd om folk, som drabbas av den orättvisa, som dom själva bestämt skall råda.

Jag får tårar i ögonen när jag hör sången, och inser, att Nikos Gatsos hänvisar till nutiden...och ingen verkar förstå honom!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror


bengalow

Jag sitter och njuter av Kostas Xatzis sånger i Stin Ygeia Mas just nu. En åldrande man med spänst i rösten, av zigenskt ursprung. En riktig karlakarl, med grå mustasch och vitt hår. Mustaschen uppvriden, s.k. knävelborrar...och en riktig känsla för rytm och takt - en sjusärdeles frisk röst, trots sina 77 år!, och fingrar som dansar över greppbrädan på gitarren!
Här är ert´s direktsända websida
http://www.ert.gr/webtv/channels/net
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Morten

Er det noen som vet om Stin Ygeia Mas har kommet på skjermen igjen?
Fant noen linker på Youtube som ser ut for å være fra nå i oktober.

Hvilken TV kanal går det eventuelt på?

... Premieren hedret Mikis Theodorakis.



Fant da frem...  må bare lete litt...... Alpha TV  i kveld kl 21 (gresk)

http://www.alphatv.gr/shows/entertainment/stinygeiamasrepaidia
Κρήτη στην καρδιά μου.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...