Logg inn med Facebook eller Google!

Øyhopping 2022

Started by Lisk, 22. Mar 22, 10:47:20

Previous topic - Next topic

Lisk

Hei, vi har tenkt oss på en liten øyhopping i sommer med barn/ungdom. Vi starter i Athen, med noen overnattinger der, og avslutter på Santorini. Reiseruten er Athen - ? - Naxos - Santorini. Etter Athen vurderer vi Koufonissi eller Anti Paros hvor vi bare har vært på dagstur tidligere, men er åpen for forslag? Jeg tenkte litt på Hydra, men ungene vil nok gjerne ha strand, så den utgår kanskje? Forslag til andre øyer?

Det masse fin informasjon her på forumet, men noe av det begynner å bli veldig gammelt, så om noen kunne tipse med litt oppdatert informasjon hadde jeg blitt veldig glad  8)

I Athen skal vi bo på Hotel Attalos -etter tips herfra for noen år siden :)-så den er i orden.
Kna noen tipse om OK hotell på Anti Paros og Koufonissi? Jeg har som sagt sett det som ligger under øyene her på forumet, men noen av linkene virket ikke, andre hotell finnes ikke lenger...
På Naxos vil vi bo ved Agios Prokopios, noen som har erfaring med og vil anbefale noe her?

Og tilslutt Santorini, som jeg synes er vanskeligst... Forrige gang vi var der -for 20 år siden...- bodde vi en natt i Thira tror jeg, og den andre natten på Pantheon Villas i Imerovigli. Nå har vi barn, Pantheon er nok aaaaltfor dyrt nå (den gang da fikk vi en villa for 400 euro, det var en meget god pris), og ungene vil bade... Så der vil vi uansett bo et sted med basseng, men er så usikre på hvor vi bør bo? Tenker tre netter der. og er det virkelig sånn at vi må regne med minst 2000-3000 pr natt på Santorini?
Jeg så noen anbefalte et hotell her ved/i Perissa? Morsomt å teste stranda på Santorini, men tenker uansett basseng. Hvordan er det å komme seg til/fra Perissa og Oia for eksempel?

Jeg er åpen for alle forslag og takker så mye for alle innspill!  ;D

Frynse

22. Mar 22, 18:37:43 #1 Last Edit: 23. Mar 22, 11:24:07 by Frynse
Ville sett bort ifra Hydra om dere ikke vil bruke mye tid på å komme dere derfra ut til Naxos og de andre øyene i Kykladene.
Innad i Kykladene er det gode båtforbindelser på noen få timer.

Når på året tenker du å dra ?
Høysesong kan være noe hektisk på noen av øyene, og priser kan være noe oppskrudde, så jeg ville unngått det om mulig.

Koufonissi...nuvel..been there, done that...
Ikke en øy jeg lengter tilbake til, for å si det sånn.
Det virket for meg som om øya ville være noe fint og fancy, men uten å ha det store å by på.
Oppskrudde priser og sjapper med italienskinspirerte navn er ikke noe som fenger meg.
Strendene var så som så, og når det er lite annet å gjøre der enn å bade, så faller den igjennom i mine øyne.
Imidlertid bodde vi veldig bra der på Christina´s House.

Naxos er en glimrende øy der man kan vende tilbake år etter år uten å føle at man har opplevd alt.
Vi har pleid å bo på bystranda (St. George), så hva som er bra på Ag. Prokopios vet jeg dessverre ikke.
Badelandet like utenfor Prokopios er ganske bra, så der kan man fint tilbringe litt tid for avvekslingens skyld.

Antiparos er også en øy vi gjerne vender tilbake til.
De siste gangene har vi bodd på Hippocampus, som ligger sentralt i forhold til både strand og gågate, men samtidig skjermet.

Santorini kan også by på mye, men turistfellene er mange, både når det gjelder spisesteder og bosteder.
Jeg skjønner ikke helt det med basseng når stranda er noen få skritt unna..
Bader heller i sjøen enn i klorvann, for å si det sånn, men om ungene trives best med det, så blir det gjerne sånn.
Vi har bodd en gang oppe i Fira (med basseng, faktisk) på et sted som heter Villa Alizea.
Jeg vet mange synes Honeymoon Beach i Perivolos er bra, men vet ikke om det egner seg for unger.
Selv pleier vi å bo i Kamari, og der er utvalget stort i alle prisklasser.
Vi vender stadig tilbake til Orfeas, et fint sted med jacuzzi på takterrassen.
Kjempetrivelig vertskap som hjelper til med det meste.
Bruk Google Maps og zoom inn på området du vil bo, så dukker det opp mange bosteder, og da ser du også hvilke som har basseng.
Skal gå greit å skaffe seg bosted for halve prisen av det du nevner.
Tok et kjapt søk på Booking.com, på noen tilfeldige dager i juli, og fikk en god del treff i Perivolos og Perissa.

Busstilbudet på Santorini er veldig bra i sesongen, og det er null problem å komme seg mellom byene.

Lisk

Takk for svar ☺️
Med barn så blir det i skoleferien, juli-august.
Da utgår Hydra. Vi var på øyhopping for mange år siden, og bodde da ved Agios Prokopios, det er grunnen til at vi vil dit igjen 😉
Jeg kunne tenkt meg Koufonissi, mannen er ikke like overbevist. Anti Paros kunne vi tenkt oss begge to, men hadde også vært morsomt å være på en øy vi aldri har vært på før.

Dette med basseng på Santorini er om vi ikke skal bo ved havet men «oppå toppen». Jacuzzi har vi hjemme så det er ikke interessant, det er for å kunne svømme vi ønsker basseng. Har også vurdert begge deler på Santorini; et par dager i Perissa og en natt i Fira 🤔

Takk for linker, skal ta en titt på de!

Frynse

23. Mar 22, 11:41:23 #3 Last Edit: 23. Mar 22, 11:44:43 by Frynse
Quote from: Lisk on 23. Mar 22, 11:28:41Takk for svar ☺️
Med barn så blir det i skoleferien, juli-august.
Da bør du dra så tidlig som mulig i den perioden, og aller helst så snart skola slutter.
Husk at spesielt første halvdel av august er fellesferie der nede, og da er det folksomt.
Vil tippe ekstra folksomt denne sesongen pga. 2 sesonger med corona.
Vær tidligst mulig ute med billettbestillingen for best mulig pris.
Ser at prisene allerede har økt kraftig fra da vi bestilte.

Lisk

Quote from: Frynse on 23. Mar 22, 11:41:23
Quote from: Lisk on 23. Mar 22, 11:28:41Takk for svar ☺️
Med barn så blir det i skoleferien, juli-august.
Da bør du dra så tidlig som mulig i den perioden, og aller helst så snart skola slutter.
Husk at spesielt første halvdel av august er fellesferie der nede, og da er det folksomt.
Vil tippe ekstra folksomt denne sesongen pga. 2 sesonger med corona.
Vær tidligst mulig ute med billettbestillingen for best mulig pris.
Ser at prisene allerede har økt kraftig fra da vi bestilte.

Jeg vet 🙈 Dessverre blir det mest i august! Blingset litt på datoene/ble litt forblindet da vi fant veldig billige billetter til Athen, så måtte forskyve ferien mer uti august... Men vi husker det fra forrige øyhopping også, da hadde vi hele ferien der i august. Så jeg prøver å få på plass ting nå ganske fort 😅

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...