Logg inn med Facebook eller Google!

Øyluffing fra Sounion til Kea, Kythnos og videre til Andros

Started by Perigahre, 02. Jul 17, 11:00:39

Previous topic - Next topic

Perigahre

Vi er er gjeng oldiser som i flere år har reist på en vårlig øyluffing. I år startet vi sent, 30. mai, og valget av øyer ble Kea, Kythnos og Andros. Nye øyer for oss alle sammen. Det var ikke lett å finne noe informasjon om disse øyene. Kanskje de er oversett av de fleste nordmenn. Den eneste som har mengder av god informasjon om Kea er Matt Barrett, han bor der delvis. For å komme ut til Kea må man ta ferge fra Lavrio. På grunn av tidspunktet for ankomst Athen flyplass var det ikke mulig å rekke noen ferge samme dag. Et søk på overnattinger i Lavrio ga ikke mange resultat (selv om de finnes). Vårt valg falt derfor på å ta et par netter på Sounion først. Det var en god beslutning. Sounion ligger en halvtimes taxitur fra Athen flyplass. Hotel Aegeon Beach sørget for en minibuss som tok med alle åtte for 100 euro (fire i en taxi skulle koste 60 euro).
Hotel Aegeon Beach var ikke av de billgste, men ga likevel god valuta for pengene. God frokost og ypperlig service. Rommene var flotte med utsikt over havet og de oppankrede båtene. Det ligger to veldig gode tavernaer rett utenfor hotellområdet. Stranden var alldeles nydelig, og det aller viktigste : Det går en egen sti rett fra hotellet og opp til Poseidon tempelet på odden.


Her er utsikten fra rommet vårt. De to tavernaene ligger rett utenfor høyre bildekant.


Poseidon tempelet blir besøkt av mange turistbusser fra Athen. Med det nære naboskapet kunne vi nyte roen før massene kom. i tillegg til selve tempelet er det en bymur rundt, med rester av vakttårn. Det er også utgravinger av en gammel landsby og en havn.


Hotell Aegeon Beach sett fra Poseidon tempelet. Stien kan skimtes rett utenfor gjerdet.


Glade "barn" i vannet rett utenfor hotellet.

Etter de to nettene på stranden ved Aegeon Beach startet alvoret og øyluffingen. Båten til Kea skulle ifølge gtp.gr gå fra Lavrio kl 15.00. For å ha god tid fikk vi transport til Lavrio rett etter utsjekk, kl.1200. Turen til Lavrio tok et kvarters tid. Vi ble kjørt rett til havna hvor vi kjøpte billetter til båten. Damen sa noe om 14.30, som vi oppfattet som tidspunktet for når vi kunne gå ombord. Lavrio er ei fryktelig havn, en betongørken 10 minutters gange utenfor selve byen. Ingen serveringstilbud, ikke engang en automat. Kun en billettkjosk og og en taxiholdeplass. Vi vandret derfor inn til byen som viste seg riktig trivelig. Der var marked med frukt og grønnsaker. Vi fant også en taverna med mye godt av både mat og drikke. Etterhvert vandret vi i ro og mak ned mot havnen igjen. Vi tenkte å komme i passe tid til å gå ombord.


På veg mot havnen for avreise til Kea.

Da vi passerte taxiholdeolassen kom det en mann på moped imot oss. "Kea ???" ropte han. Og vi svarte "yes". "hurry, hurry". Da økte jeg tempoet litt. En havnepoliti begynte også å rope "Kea ???". Og så ba han om å få se billetten. Der sto det helt tydelig avgang 14.30. ingen av oss hadde lest på billetten, for det sto jo 15.00 på gtp.gr. Vi ropte på etternølerne som fikk fart beina. Klokka 14.38 var vi alle ombord. Det gikk beskjed til broa "De siste åtte passasjerene er ombord, vi kan la trossene gå og starte". Slik startet den øyhoppingen.


Alle ombord og vi kan puste lettet ut for gresk vennlighet. Vi lar oss også imponere over greske rederi som har full oversikt over hvor mange som har kjøpt billetter og at det stemmer med antallet som har kommet ombord. De som snakker om "omtrentlige" folk må skjerpe seg.


Vi passerer den gamle fangeøya Makronissos. Den ble brukt som interneringsleir under den greske borgerkrigen rett etter annen verdenskrig.


Den greske marinen møtte oss rett utenfor Makronisos.


Vi nærmer oss Kea. Chora oppe i fjellsiden.


Og så er vi klare for å gå i land på Kea og la eventyret fortsette.

Ole

Spennende! Dette er en rute jeg har vurdert flere ganger, men som det aldri har blitt noe av. Men en dag......  ☺

kari

En dag ja .........

Har vært på Kythnos et døgn for mange år siden. Da som en nødvendighet for å få båtavgangene til å gå opp.

Mitt korte kjennskap til Kythnos gjør at jeg nok kunne tenkt meg tilbake. Ei stille, rolig og gresk øy.
Jeg lurer på om det var i den havnebyen det ligger et påbegynt ganske stort murbygg som det tydeligvis ikke har blitt noe av. Det bar preg av å ha stått slik lenge. Men kanskje jeg blander med ei anna øy.......
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Perigahre

Hei Kari. Det står et slikt mange-etasjes murbygg i havna. Jeg så det for noen år siden fra fergen da vi var innom. Da så det det ut som et hotell som holdt på å forfalle. Nå er fronten malt og det står stillas på begge endeveggene, så kanskje det skjer noe.

dagstaalesen@hotmail.com

Dette var artig, fine bilder dere har her og med god tekst til. Vi håper på mere :)
Dag.

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...