Logg inn med Facebook eller Google!

Donoussa ?

Started by Runar Solvik, 08. Jan 17, 18:58:26

Previous topic - Next topic

Runar Solvik

Noen som vet om det er utleie av ATW, scooter , sykkel eller bil på Donoussa? Tar gjerne imot tips om steder å bo også.

Per-Arne

Hei, Runar. Hyggelig at du vil vite litt mer om favoritt-øya mi Donoussa. Det er dessverre et par år siden jeg var der sist, men jeg håper det ikke har endret seg mye.

Først og fremst, du trenger IKKE å leie noe kjøretøy der. Så vidt meg bekjent er det heller ikke mulig. Hvis dere har lyst til å komme til andre deler av øya, finnes det 2 taxier på øya med noen fantastiske mennesker som sjåfører. De snakker kun gresk, men vi fikk en flott guidet tur på øya med blanding av gresk, fingerspråk, et par engelske ord osv. Vi kunne snakke norsk, og han snakket gresk, og vi "forsto" hverandre.
Selv om vi ikke har prøvd det, har jeg forstått at det også er mulig med båt-taxi.

Når det er sagt, øya er så liten og stille at et hvert kjøretøy forstyrrer idyllen. Det meste er i gangavstand. Det er egentlig bare 3 ting du kan gjøre på Donoussa: Badeliv på nesten uberørte strender (som er de flotteste jeg har sett på totalt 23 øyer i Hellas!) og krystallklart vann, spise god mat med lokale råvarer, og slappe av/nyte stillheten. Du kommer veldig lett i kontakt med lokalbefolkningen.

Jeg vil anbefale Firoa Studios til overnatting

Lous

Det er også et must å ta bussen. Går fra ene enden til den andre og retur. Med stopp ved de flotte strendene. Bussen er av den gamle sorten, med "skyvespak" (manuell). Stopper ved stiene ned til strendene.
En frappe sammen med gubbene på tavernaen ved havna er heller ikke å forakte.

Lous

09. Jan 17, 17:59:07 #3 Last Edit: 09. Jan 17, 20:15:49 by Lous
En lite ting til: Tar du bussen til veis ende, er du ved Kalotarissa beach. Der ligger det en god taverna (Mytsos). Bussen kjøre fra A ("byen") til Å (Kalotarissa) flere ganger om dagen

Runar Solvik

Takker for tips! Grunnen til at jeg spør ang utleie er at vi liker veldig godt å kjøre ATW. Det er ganske befriende å kunne kjøre omtrent der man vil, og et ekstra pluss er jo selvfølgelig da å finne fine små strender på litt bortgjemte plasser. Har etter mange år på loffen funnet mange fantastisk flotte strender der det ikke ser ut som om det er en sel-koloni som ligger på stranda.  8)

Lous

09. Jan 17, 20:24:10 #5 Last Edit: 10. Jan 17, 08:30:09 by Lous
Når du liker ATV-kjøring er Dounoussa øya (hvis det da er lov). For øvrig er øya litt sånn hippie. Slik sett er ATV-kjørere og hippie litt "i familie". "Livsnytere" heter det kanskje.

Per-Arne

Jeg er også "fan" av ATV, men synes ikke Donoussa er den rette øya for det. Veiene går opp i fjellene, og det er vanskelig å komme ned til sjøen fra veien utenom til fots. Unntaket er Kalotarissa, selv om du der også må gå et stykke til den fine bukta.
Det er vel ingen fare for noen sel-koloni tror jeg, men nå har jeg stort sett vært der i slutten av Juni.

Et besøk på Tzi-Tzi taverna og en vandring ned til Livadi stranden er også et must.

Neste gang jeg drar dit må jeg prøve å komme meg rundt med båt på en eller annen måte, det er en bedre måte å få oppleve de bortgjemte stedene.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...