Logg inn med Facebook eller Google!

Hvorfor så harde madrasser ?

Started by Frynse, 04. Oct 16, 19:11:15

Previous topic - Next topic

Frynse

Vi har nå vært en god del steder i Hellas, og har overnattet på bra hoteller, lugubre hoteller, fine leiligheter, studios og enkle rom, men felles for de aller fleste er de utrolig harde madrassene.
Hvorfor er det slik ?
Er det fordi de kjøper det billigste de får tak i, eller liker grekerne rett og slett harde madrasser ?

Admirala

Grekerne vil ha det sånn. De er vant til det fra de er små, de tror det er sunnere for ryggen, og de mener en myk madrass gjør sengen for varm til å sove godt i. Min madrass og overmadrass i Nafplio måtte spesialbestilles fra Athen, men den ble ikke dyr, så det har ikke med prisen å gjøre.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Frynse

Merkelig at bostedene ikke byr på noe mykere.
Vil jo anta at flertallet, som jeg regner med er ikkegrekere, liker litt mykere madrasser, i alle fall virker det sånn når man leser ymse omtaler og reisebrev.
Uansett burde de kunne ha noe i bakhand.
Tror ikke jeg er den eneste som er en smule støl etter en ferie der nede.

filhellener

Quote from: Frynse on 04. Oct 16, 22:37:36
Merkelig at bostedene ikke byr på noe mykere.
Vil jo anta at flertallet, som jeg regner med er ikkegrekere, liker litt mykere madrasser, i alle fall virker det sånn når man leser ymse omtaler og reisebrev.
Uansett burde de kunne ha noe i bakhand.
Tror ikke jeg er den eneste som er en smule støl etter en ferie der nede.


Problem med harde madrasser i Hellas husker jeg ikke sist vi hadde ??? Det er m a n g e år siden, heldigvis :)
Sengene på de helt vanlige, ikke luksus, stedene vi leier rom/studios har ikke "Wonderland"med 8-10cm overmadrass, som vi har hjemme, men madrassene er komfortable/ Ok :)
Kari

marjana

Det er litt forskjell fra sted til sted. Der jeg bodde en måned nå i september så hadde de nettopp skiftet ut alle møblene og gardinene. De nye sengene var mye mykere enn de gamle. De var helt fine.

Der jeg leier i Ermoupolis er madrassen steinhard. Jeg legger lag på lag dobbelt med to pledd inni det tynne, men vatterte sengeteppet som en sandwich, og en teppepose som jeg har oppå der igjen. Da er det helt perfekt. Jeg kan sikker be om å få en vattdyne - paploma - og ha den som en overmadrass. Og så må jeg be om enda en å ha over meg når det er kaldt..
Glika i zoi

kaka

Jeg opplever at madrassene ikke lenger er så steinharde som jeg husker fra tidligere år, men, sikkert forskjell fra sted til sted.
Men, uansett, dersom de ødelegger søvnen og både rygg og hofter stivner, er det grunn til beklage seg, Frynse.
KariK

JohnS

Jeg synes madrassene har blitt mye mindre harde de siste årene eller tiårene.  I "gamle" dager var det jo en slags vits at når det var dårlige tider i betongindustrien, holdt de hjulene i gang med å produsere madrasser til den voksende hotellindustrien.  Vi har også opplevd at hoteller aktivt har benyttet informasjon om behagelige madrasser i sin markedsføring, bl.a. Hotel Mouikis i Argostoli som beskrev dem som "American style".  Dette hotellet hadde - hvertfall da vi var der - stor overvekt av greske gjester, så det kan nok tenkes at også grekerne vil ligge mykere nå.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Turid

Det er etter regn at fuglene synger!

Frynse

Jeg er klar over den tråden, men den handler jo mest om der madrassene er gode.
Her forsøkte jeg å finne grunnen til at det er så mange harde madrasser i Hellas, og det har jeg i grunnen fått greie svar på.

marjana

Min greske venninne Maria sa: Fru Merkel via EU har gitt grekerne alle disse harde madrassene. Fordi Merkel sier jo at grekerne er så late og gidder ikke å jobbe.
Så for å få grekerne opp i jobb så har hun sendt millionvis av harde madrasser til Hellas på et eget EU program.

Glika i zoi

mouche

Fru Merkel har også skylden for dårlig vær og at metall ruster. I alle fall mener greske eksperter såvel som eksperter på det greske samfunnet det.

Admirala

Mulig vi ikke har samme oppfatning om hva som er en hard madrass? Jeg kom nettopp hjem fra Poros, hvor vi bodde på Manessi hotel. De skriver på hjemmesiden at de har "ultra relaxing matresses". De var skikkelig tykke og virket eksklusive, men var fremdeles altfor harde for meg.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...