Logg inn med Facebook eller Google!

Middelhavsflora

Started by marjana, 21. Mar 07, 15:33:11

Previous topic - Next topic

marjana

Her fant jeg i Deichmanske bibliotek sin liste \"Gyldendals middelhavsflora\" jeg nevnte. Anbefales. Illustratøren har også vunnet flere priser for illustrasjonene.


Tittel  Gyldendals Middelhavsflora  
Forfatter  Grey-Wilson, Christopher , Engelsk  
Ansvar  illustrationer ved Marjorie Blamey ; tekst ved Christopher Grey-Wilson ; dansk oversættelse ved Leif Schack-Nielsen  
Medvirkende  Blamey, Marjorie ( illustratør)  
Språk  dansk  
Utgitt  København : Nordisk Forl. , 2000 . - 343 s.  
Opplysninger  Bibliografi: s. 314-315 . -
Originaltittel: Mediterranean wild flowers  
Emner  Planter - Middelhavslandene  
ISBN  87-00-45464-8 ( ib.)  
Hylleplass  581.94 Gre  
ID  575103  
 

Nå har det jo også kommet mange fine forslag her!
Glika i zoi

Mikke

Quote from: \"Tommy\"Hej Marjana

Här är två titlar som jag hittat, dels denna som jag ikke funnit i någon bokhandel;

Medelhavets växter

LIPPERT

Häftad. Albert Bonniers förlag 1991-04.
ISBN: 9134511369 / 91-34-51136-9
EAN: 9789134511361


..Tjenixen!
Jag har köpt via Nätet denna Lippert som Tompan skriver om. Kommer inte direkt på raken ihåg vikken Nätbokhandel som sålde den, men sannolikt säljer dom svenska Nätbokhandlarna även till övriga Skandinavien, annars vore det väl dåligt, tykkeja....Hursomhelst så hittade jag ett ex till salu för 120 SEK hos < http://www.bokborsen.se/LippertPodlech-begagnad-bok-till-salu3671189.htm
Nå,tillbaka till boken: den är ungefär 10 cm x 18 och lite drygt en centimeter tjock.250 sidor. Den har mjuka pärmar och är dessutom överdragen med plast, alltså bra att ha med sej i fält. Den innehåller specifikationer på ca 400 växter och så finns det en smart grej nämligen att dom färgkodat växterna, så alla röda växter har en röd märkning på den sidan, alla gröna en grön märkning,o.s.v.....Sen finns en centimeterskala på andra sidan och naturligtvis färgbilder och teckningar på växterna. Jag som inte är nån stor botanist har gärna med mej boken i Grekland. Anbefales.... :D
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Tommy

Jag tar din anbefaling på orden, Marjana, o har lagt in en bevakning av \"Middelhavsflora\" hos Adlibris. Har saknat en bra flora ibland när jag är i Grekland. Det kan vara skoj o veta vad det är för blomster o annat grönt man snubblar över i de grekiska tassemarkerna. O med denna flora får man ju dessutom tillfälle att piffa opp sin danska, det blir ju 2 flugor i en smäll så att säja, o det är ju ikke illa det.

zxwwwwwwwwwa Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

Söker man vidare på illustratören till \"Middelhavsflora\", Marjorie Blamey, så finner man följande titel ;
WILD FLOWERS OF THE MEDITERRANEAN
 
Författare: Marjorie Blamey
Författare: Christopher Grey-Wilson
Förlag: A & C BLACK PUBLISHERS LTD
Bandtyp: Häftad, Språk: Engelska  
Utgiven: 200406, Antal sidor: 560
Vikt i gram: 902
ISBN10: 0713670150
ISBN13: 9780713670158
 
Den går oxå att beställa på Adlibris, fast den är ju på engelska då förståss, men verkar ju å andra sidan vara rätt omfattande.

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=0713670150&s=1

 zxwwwwwwwwwa Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

marjana

Hvis man har begge to blir det sikkert bra! En ute lett flora å ta med i felten, og en utførlig der alt står der hjemme!

Tenkte plutselig på Tove Jansson og Hemulen som går rundt i kjole og en stor lupe og ser på alle planter...
Glika i zoi

marjana

Quote from: \"Tommy\"Söker man vidare på illustratören till \"Middelhavsflora\", Marjorie Blamey, så finner man följande titel ;
WILD FLOWERS OF THE MEDITERRANEAN
 
Författare: Marjorie Blamey
Författare: Christopher Grey-Wilson
Förlag: A & C BLACK PUBLISHERS LTD
Bandtyp: Häftad, Språk: Engelska  
Utgiven: 200406, Antal sidor: 560
Vikt i gram: 902
ISBN10: 0713670150
ISBN13: 9780713670158
 
Den går oxå att beställa på Adlibris, fast den är ju på engelska då förståss, men verkar ju å andra sidan vara rätt omfattande.

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=0713670150&s=1

 zxwwwwwwwwwa Tommy

Det er \"Gyldendals middelshavsflora\", men på engelsk, og den danske jeg lånte en gang var veldig tykk, tror det sto det var ca 3000 fargeillustrasjoner. Alt fantes der, tegnet i minste detalj!
Glika i zoi

bengalow

Dom flesta växter har ju namn på ett språk, om det är danska eller svenska eller engelska, och det kan i sig bli ett stort bekymmer. Ta bara de danska vintergäck - som på svenska heter något helt annat. De svenska vintergäck är å andra sidan något helt annat än det danska. Ungefär som \"kødboller\" på danska = frikadeller(kokta) på svenska, medan frikadeller på danska är köttbullar(stekta) på svenska!! Som tur är så kom det en Linné emellan, och med latinets hjälp utredde alla missförstånd. Att namnge en växt på ett annat språk än det egna kan vara MYCKET svårt. Min salig mor var \"expert\" på blommor efter många år i blomsteraffär, så hon uttryckte alltid namnet på latin. Vilket gjorde att jag var ute och reste. \"Veni, vidi, vici\" var väl så långt jag kom i den genren.
Nota bene: Om ni skall ha en växtbok, så se till att det är på egna språket, om möjligt!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

marjana

Hvorfor jeg gjerne vil ha floraen på et skandinavisk navn er for å finne ut  hva vi kaller det. Noe er greit: Krokus er krokus også på norsk, men det kan bli mange, lange veier via latin, gresk, engelsk, til skandinavisk, og så kanskje til norsk.

Avataren min er bilde av panctratium maritimum på latin, krini på gresk. Siden de bare vokser rundt Middelhavet har de ikke noe skandinavisk navn som jeg vet om. En løkplante i hvertfall...
Glika i zoi

bengalow

Om jag inte tar fel så kallar vi den för strandlilja på svenska...möligen sandlilja. Dom växer ganska bra på Syros stränder, bl.a. på bystranden i Kini, och i ganska stor mängd på stranden i Delfini. Förra sommaren var det en \"blåhårig\" förnäm dam som gick och plockade dessa, och vi sa till henne att dom var fridlysta, enligt skylten vid badet. Vadådå, svarade hon, och plockade fler. Då blev vi förbannade och sa till henne att sluta. Hon satte dom i en plåtburk med vatten, men tror ni hon tog med dom när hon gick? Nejdå!  Jä-a pestmänninska!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Mikke

Quote from: \"marjana\"Hvorfor jeg gjerne vil ha floraen på et skandinavisk navn er for å finne ut  hva vi kaller det. Noe er greit: Krokus er krokus også på norsk, men det kan bli mange, lange veier via latin, gresk, engelsk, til skandinavisk, og så kanskje til norsk.

Avataren min er bilde av panctratium maritimum på latin, krini på gresk. Siden de bare vokser rundt Middelhavet har de ikke noe skandinavisk navn som jeg vet om. En løkplante i hvertfall...

...her kan eg stikke in og vare litt positiv för en gångs skyld....: :D

 eg citerer ur min  Lippert/Podlech, sidan 166: Nr 3, Strandlilja, Pancratium Maritimum.Flerårig,kal lökväxt. Lök 5-7 cm bred, djupt nere i marken, med lång hals. Blad basala, bandlika, till 50 cm långa och 2 cm breda. Stjälk 30-40 cm hög utan blad.Blomställning i stjälktoppen, flocklik, med ett 4-7 cm långt hölsterblad. Blomskaft 5-10 mm långa. Blommor vit, doftande, trattlika, 10-15 cm långa med en 6-8 cm lång, tunn pip och 6 smalt lansettlika, utbredda,3-5 cm långa flikar, i mynningen med en kort, upprätt bi-krona med 6 kluvna flikar.Fruktämne undersittande. Blomningstid: 7-9. Växtplats:Sandstränder längs kusterna.Utbredning: Sydeuropa, västra Frankrike.
Liknande art: liten strandlilja, Pancratium illyricum....etc, mm... zq111111  zq111111  zqr22222  zqr22222
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

bengalow

Här är en länk som kan vara nyttig, men den är inte fullständig

http://www.linnaeus.nu/bibliotek/biblio.asp

Väldigt mycket info, på både svenska och latin. Jag har den bland \"favourites\", och ser \"ofta\" i den....dock, Pancratiom fanns inte med.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tommy

Quote from: \"marjana\"Tenkte plutselig på Tove Jansson og Hemulen som går rundt i kjole og en stor lupe og ser på alle planter...

Å det kom mig att helt osökt att tänka på snusmumriken, , vagabonden med blommor i hatten. Det var en bra tråd du öppna opp här Marjana, tack för inspirationen.

 zxwwwwwwwwwa  Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...