Logg inn med Facebook eller Google!

Vind på Rethymnon?

Started by oils, 07. Feb 13, 23:03:48

Previous topic - Next topic

oils

Ja,ja , like klok. Var ute etter tips på et hotell med god standard, fin sandstrand og god service og mat som passer fint for et voksent par på 58.
No er ei ikkje sikker lenger på kor

marjana

Ving resort på Kreta er sikkert noe som du ser etter.
Glika i zoi

Sjøløve

10. Feb 13, 12:25:22 #14 Last Edit: 10. Feb 13, 12:32:54 by Sjøløve
Kanskje dette er noe av det du ser etter ?

http://www.kalyvesbeach.com/Home/index.en.html 

Hotell med god standard rett på stranden (som heller ikke er så vindutsatt som strendene  både ved Rethymnon og lenger vest langs Chaniakysten.)
Kalives var dessuten etter mitt skjønn en hyggelig liten gresk by som bar preg av å være bebodd året rundt - ikke bare i  turistsesongen. 
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

mouche

10. Feb 13, 16:45:41 #15 Last Edit: 10. Feb 13, 16:54:41 by mouche
Kalyves er så absolutt en by som lever hele året, mange hyggelige og gode tavernaer og strandområdet er veldig bra, etter mitt syn. Har hus i området og kjenner Kalyves godt. Lett å komme seg inn til Chania med buss, ikke så langt til/fra flyplassen i Chania og et herlig utgangspunkt for en tur med leiebil litt inn i landet noe som anbefales å gjøre selv om man bare er der en uke!

Kalyves Beach er vel et Apollo-hotel.

oils


Ninette

13. Feb 13, 08:08:05 #17 Last Edit: 13. Feb 13, 08:51:31 by Ninette
Hei!
Rethymno er en flott by, spesielt gjelder dette gamlebyen. Men er du grekofil og interessert i mer enn charterliv, holder jeg med de som sier at det finnes mange andre alternativer når du skal feriere på Kreta. Men nå har jeg faktisk aldri "feriert" i Rethymno. Jeg har kun hatt en og annen enkel overnatting der.

Jeg har derimot vært mye på sørvestkysten. Dette passer meg fordi det ikke finnes charterturisme der, det er idyllisk og vakkert og masse flott natur. Og ikke minst, menneskene som bor der er de samme fra år til år, og de har god tid til å slå av en prat.

Det ble nevnt at det er tungvint å komme seg til sørvestkysten. Jeg er ikke helt enig. Det er mulig å ta rutebuss, leie bil, eller ta en drosje til henholdsvis Paleochora, Sougia og Hora Sfakion. Kjøretiden er 1,5 - 2 timer. Til Agia Roumeli og Loutro må du reise med fergene som trafikkerer langs hele denne kyststripen.

Når vi ankommer Chania flyplass sent på kvelden, tar vi enten en drosje rett fra flyplassen og sørover, eller vi overnatter på hotell ved rutebilstasjonen i Chania og tar buss sørover neste morgen. Å bestille lokal drosje (fra enten Paleochora, Sougia eller Hora Sfakion) lønner seg alltid prismessig. De venter på deg i ankomsthallen på flyplassen med skilt med navnet ditt, og kjører deg helt til døra dit du skal.

Du vil bo et sted med sandstrand, og av de småbyene jeg har nevnt, er det sandstrand i Paleochora og Agia Roumeli og forsåvidt også i Loutro. Paleochora har blitt veldig populært i de senere årene, og det jeg kan godt forstå, for dette er en flott og vennlig småby. Men det begynner å bli svært mange nordmenn og svensker som ferierer akkurat der. Jeg tror det skyldes at et konkurrende hellasforum sender alle sine medlemmer til Paleochora :-) Selv foretrekker jeg de andre landsbyene, fordi de er mindre og roligere, og ligger nærmere turstier langs kysten og i fjellet. Alle disse stedene har flotte, lange strender, men det er ofte steinstrender og dypt vann (klart, rent og turkis i fargen).

Når det gjelder sterk vind, er det i hovedsak Paleochora som er plaget med dette. Sensommeren er det mest utsatte tiden.

Det finnes selvfølgelig alternativer også lenger øst på Kreta. Langs kysten i sør finner du steder som Plakias, Agia Galini, Lentas og mange, mange flere steder. Men skal du til disse stedene bør du ha bil.

Og på nordkysten er Georgipolis, som ble nevnt i tidligere innlegg, et godt alternativ for en rolig ferie med fine badestrender.

Svaret mitt skulle kanskje stått under "Sørkysten" og ikke under "Rethymno" .....

Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Ninette

Hei igjen!
Jeg skjønner du ble litt forvirret nå, du trengte jo bare råd om vindforholdene i Rethymno.

Jeg mener fortsatt Rethymno er en fin by. Gamlebyen er nydelig, og om du ønsker å bo nærmere gamlebyen og dermed det utenfor strandområdet med alle hotellene, kan du for eksempel bo på hotell Ideon. Her kan du få rom med nydelig utsikt over havet. Men de fineste hotellene tror jeg du finner på standpromenaden øst for sentrum.
Rethymno er også et flott utgangspunkt for å komme seg rundt med bil. Du kan besøke Argiroupolis/Lappa, Spili, du kan ta en overnattingstur til Agia Galini, rett over øya. Det er flere fine kloster i kjøreavstand og masse nydelige landsbyer.

Kalives og Almyrida er også nevnt som alterntive feriesteder. Det er begge nydelige steder.

Og vil dere til Paleochora har Apollo charter dit. Lybian Princess er et flott hotell, men ligger fem - ti minutters spasertur fra sandstranden.

Ønsker deg lykke til med planleggingen. Det var ikke meningen å forvirre deg med mitt lille foredrag om sørvestkysten :-)
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

filhellener

13. Feb 13, 11:03:49 #19 Last Edit: 13. Feb 13, 11:08:12 by filhellener
Quote from: Ninette on 13. Feb 13, 09:19:27

Og vil dere til Paleochora har Apollo charter dit. Lybian Princess er et flott hotell, men ligger fem - ti minutters spasertur fra sandstranden.



Det er jo du som er *syd/vest-Kreta spesialisten" av oss, Ninette  :-- - jeg logget likevel inn nå for å "korrigere" deg l i t t  ;)

Hvorfor nevner du "Plakias" som et sted man trenger å ha bil for å bo? - det fungerer veldig bra med buss dit synes jeg  :)

Men, som på andre steder man velger å bo, vil man vil "farte litt"  er bil like nødvendig i Plakias, som andre steder, vi likte oss veldig godt i Plakias, har kun vært der i April da..., vet ikke hvordan det er i sesongen  :)

I forrige innlegg skrev du at det "ikke finnes" charter i Paleochora, noe det gjør, og det har du jo rettet opp i dette innlegget  :)
- og det er jo kun "begrenset" charter der, heldigvis  :)

På "Lybian Princess" bodde vi  noen dager  tidlig i Mai - 2010, benyttet et "special offer",  reiste på egenhånd.
- og, o m man vil betale såpass mye som det koster nå, og gi avkall på havutsikten for litt "luksus"/høy standard, og ønsker basseng, så er det et godt alternativ, bl a veldig trivelige eiere  :)
V i bodde der for å imøtekomme ønsker fra den yngre generasjon i familien, det er ikke vår type bosted, men  ønsker og smak er heldigvis forskjellig  :)
Som det eneste direkte p å sandstranden i Paleochora ligger Villa Marise og  Villa Europa, de har (felles) basseng  :)
Der vil jeg bo om vi har barnebarn med på ferie, selv har vi ikke behov for basseng.
"Sandy Beach Hotel" har veldig fin beliggenhet ved sandstranden og er stedet v i  ønsker å bo neste gang vi er i Paleochora :)

Nå e r det jo ikke til Paleochora "oils" ønsker seg, at jeg er blant de som har feriert i Rethymnon, og av flere grunner ikke er fan av byen/ ikke ønsker meg tilbake utover evt en dagstur, er uintreressant ;)  Mine favorittsteder ligger på sydkysten, både i øst og vest  :-- - og så liker vi oss veldig godt i CHANIA da, Nea Chora er en ny favoritt for oss der  :sol:
Kari

Ninette

Quote from: filhellener on 13. Feb 13, 11:03:49

I forrige innlegg skrev du at det "ikke finnes" charter i Paleochora, noe det gjør, og det har du jo rettet opp i dette innlegget  :)
- og det er jo kun "begrenset" charter der, heldigvis  :)

Jovisst er det charter i Paleochora! Først kom Apollo og Lilleput, og nå tror jeg også Startour er der.

Helt enig i at det er fint i Nea Chora. Det er også fint å bo på andre siden av sentrum av Chania, i Koum Kapi.

http://www.west-crete.com/dailypics/crete-2007/8-2-07.shtm
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

mouche

Plakias på sydkysten er også meget utsatt for sterk vind da byen ligger mellom to raviner som lager følelse av å være i en sjakt. Var der i fjor og kunne ikke bade selv om vinden kom fra nord. Da vi kom over fjellet til nordkysten ble det helt stille, og vi kunne bade på hele strekningen i nord fra Rethymnon til Almyrida/Kalyves. Da vi stoppet i ravinen på vei over fjellet trodde jeg bildøren skulle bli revet av da jeg åpnet døren for å gå ut og ta bilder!

oils

Takk for veldig god info. Trur vi har materiale til mange turar i åra framover. Vi har oftast budd på nordvestkysten, og likt oss godt i Kato Stalos. Ikkje mykje liv, men fint å bu, og sentralt til områda rundt. Vi liker veldig godt Chania, og det er sikkert grunnen samt at strendene er fine.
I år har vi berre ei veke til disposisjon, og tenktekanskje prøve eit nytt sted. No landa valet på Kriti Beach Hotel, og vi satsar på at været blir varmt og godt utan vind.

Tipsa dokka vil vi lagre til neste år.
Var forresten ein dag på Paleochora eitt år, og då slo vinden, som dei kalla Gadaffivinden til. Veldig varm og kraftig - sandstorm å stranda. men eit fint og vakkert områda av Kreta er sørkysten.
Men det kjem turar etter denne

Anita

Til Ninette  :)

Når vi ankommer Chania flyplass sent på kvelden, tar vi enten en drosje rett fra flyplassen og sørover, eller vi overnatter på hotell ved rutebilstasjonen i Chania og tar buss sørover neste morgen. Å bestille lokal drosje (fra enten Paleochora, Sougia eller Hora Sfakion) lønner seg alltid prismessig. De venter på deg i ankomsthallen på flyplassen med skilt med navnet ditt, og kjører deg helt til døra dit du skal.

Hva koster en slik taxi tur?

Det jeg synes med at det er litt tungvindt for en ukes tur er at det går vekk 2 netter hvis en skal vente til neste dag med å kjøre sydover og må kjøre opp dagen før tilbaketuren for å være sikker på å komme tidsnok til flyavgang (leiebil).  Men jeg har veldig lyst til å utforske sydsiden... må kanskje ha 14 dagers tur.

Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...