Logg inn med Facebook eller Google!

Kjøpe bolig på Kreta

Started by Pusimal, 29. Aug 15, 12:04:22

Previous topic - Next topic

Pusimal

Noen som har tips til gode nettsider vedr.kjøp av bolig på Kreta?
Helst sør/øst regionen

mouche

Ikke forslag til gode nettsider, men kan eventuelt dele noe av egen erfarinmg mht kjøp av hus på Kreta. Vi kjøpte for fire år siden et påbegynt hus og har vært gjennom det meste av viderverdigheter og mulige feller! Resultatet ble bra, og vi er kjempefornøyde bare så det er sagt!

Pusimal

Det vil jeg svært gjerne ha.

JanBe

Jeg vil også sette stor pris på om du deler din erfaring med huskjøp på Kreta...........

mouche

Det er lettere hvis dere spør litt konkret, men uansett så er det viktig å få en god advokat slik at man kan være sikker på alle formalia. En god inspeksjon/råd fra en faglig kvalifisert person før kjøp er nok også fornuftig for det er mye rart der ute hva angår kvalitet på hus/leiligheter! Isolasjon og ventilasjon er bare to stikkord i så måte!

JanBe

Kan jo begynne med å spørre om hvordan du havnet akkurat hvor du havnet?

Mange har nok vært inne på tanken på å skaffe seg en egen bolig I Hellas. Regner med at du sonderte frem og tilbake på hvor du ville bo, men når det var bestemt, hvordan gikk du så frem. Det finnes vel et hav av eiendomsmeglere I Hellas også som vil selge deg hus, akkurat slik vi har I Norge. Brukte du Internet til å plukke ut sted og eiendom eller dro du rundt I det området og kikket og så og så tok kontakt med en eller annen lokal eiendomsmegler.

Kort sagt hvordan går man frem når man har bestemt seg for å finne en bolig I Hellas, være seg en tomt, halvferdig prosjekt eller helt ferdig bygget hus/leilighet? Hvor hendvender man seg og hva gjør man så?

JanBe

30. Aug 15, 12:44:10 #6 Last Edit: 30. Aug 15, 12:48:35 by JanBe
Egentlig så bør jeg vel først spørre om hva det koster å eie et hus/leilighet I Hellas.

Har jo de siste årene hørt om at det har blitt mer skatt på å eie et hus og at avgiftene vareier en del etter hvor stort huset er, muligens også etter hvor stor tomten er.

Kan du si noe om dette, hva det koster I skatter å eie et hus, er der kommunale avgifter på lignende måte som vi har I Norge, hvor mye koster egentlig strømmen, blir strømmen dyrere om man bruker mye strøm til varmekabler/aircondition og slikt, eller er det en fast pris på strøm uansett forbruk/årstid.

Hva med vann og kloakk, koster dette noe.

Telefon/mobiltelefon/internetabonement hva koster dette I året?

Hva koster det å forsikre et hus/inbo?

Hvor store er vedlikeholdsutgiftene sånn ca pr år?

Mange spørsmål, men dette er jo faste utgifter som man vil ha stort sett om man bor der eller ei...........

Pusimal

30. Aug 15, 15:21:21 #7 Last Edit: 30. Aug 15, 20:29:54 by Pusimal
Slutter opp om spørsmålene til JanBe.
Lurer også på om du har noen anbefalinger til gode advokater?

mouche

30. Aug 15, 15:51:34 #8 Last Edit: 30. Aug 15, 15:53:09 by mouche
Jeg holdt nesten på å si at det var huset som valgte oss og ikke omvendt! Vi hadde bestemt oss for å kjøpe et sted i sydligere strøk og funderte på Floria (hvor vi har bodd) eller Italia, men endte i Hellas/Kreta grunnet venner/bekjente som kunne fortelle om et påbegynt prosjekt som kunne kjøpes til en meget hyggelig pris nøkkelferdig. Fikk kontakt med andre som bygget hus av samme entreprenør/sted samt bekjent som nå er våre naboer og deretter resite vi ned. Hadde da sett en masse bilder av/fra stedet, hadde huset på hånden og alt var avtalt før vi kom mht advokat, notarius, bank osv Vi kom, så og fruen bestemte at dette ville vi ha og da var det jo bare å si OK? Dette var første gang vi var i Hellas/Kreta, men hadde fått veldig mye god informasjon på forhånd fra bekjente og følte oss trygge på valget, men litt galskap var det jo, ikke minst med tanke på at dette var i 2011 og alle sa at å kjøpe noe i Hellas med hensyn til hvordan krisen så ut der allerede da var jo rene galskapen. Joda, hadde noen våkne netter underveis!

Utbyggingen/ferdigstillingen av hus, basseng, toms, hage og det hele tok fra vi skrev kontrakt i mars og til juletider, og vi tilbrakte velduig mye tid i området i hele perioden,en investering vi ikke angrer på i dag! Jeg kjenner huset, tomten og alle tekniske instalasjoner i detalj, har bilder av alt, og kunne påvirke mye (viktige) detaljer underveis.

Vår utbygger har en lokal bygningsingeniør som overså hele prosessen og som vi ble godt kjent med, snakker glimrende engelsk og er seriøs. De bruker veldig bra arbeidsfolk, folk som fortsatt har mye å gjøre i tider hvor så mange enten har reist hjem igjen eller er arbeidsledige, hvilket sier sitt.

Vann; man må sjekke lokalt hvordan det er med vann. Enkelt å få lagt inn/frem da det jo er i ledninger over bakkenivået for det meste. Vårt er gravd ned, men dette er ikke helt vanlig. Vann er billig. Koster 10 euro per kvartal (tror jeg det er) og ca 50 cent per kubikkmeter i forbruk. Selv med basseng og stor hage som har vanningsanlegg så blir prisen på dette ikke mer enn rundt 200 euro i året.

Avløp/kloakk; De fleste steder utenom sentra betyr egen septiktank som er et stort hull gravd/pigget ut av bakken og med naturlig drenering til terreng. Kan gå mange år før man trenger å få en bil til å tømme og det koster da rundt 150 euro eller noe sånt. Vi har rør som tåler at vi skyller papiret ned, såkalt european plumbing, men kan godt være at det er lurt å unngå papir i tanken slik at denne ikke tetter igjen den naturlige dreneringen. Mange meninger om det.

Forsikring; Eneste norske selskapet som dekker deg er If og de forutsetter at man da har totalpolise hos dem og er meget dyre så helt uaktuelt for oss. Man kan tegne forsikring i utenlandske selskap (Intasure, Interamerican og andre) eller i gresk selskap som vi har valgt. Vi betaler 285 euro i året for hele pakka, men med høy egenandel. De to selskapene jeg har nevnt ligger vel til sammeligning på 6/700 euro og If på 1500 euro!

Telefon; har et gresk kontantkortabb., men bruker nå bare mitt norske abonnement. Her endres jo prisene stadig vekk og blir billigere og bliggere for hvert år grunnet EU-press/regler. Internett; vi deler et abonnement med våre naboer; Bentley Walker over parabol og det fungerer helt greit til vårt bruk. WIFI finnes jo nesten over alt. Fasttelefon ser jeg ingen grunn til å ha med mindre man skal ha internett med stor kapasitet.

Strømmen koster jo litt, regn med 1,30 eller noe sånn per kwh. Vi har et årlig forbruk på kun 5/6.000 og bruke AC minimalt og har takvifter i alle rom, mye bedre! På strømregningen betaler man også TV-lisens og noen kommunale skatter/avgifter som jeg tipper er rundt 150/200 euro i året.

Vi har innsatspeis med vifte i stua og utegrill/peis og bruker et lass med ved i året, oliventri helt fantastisk, og det koster rundt 150 euro for lasset(pickup full).

Har man fast eiendom så må man levere inn årlig selvangivelse til greske myndigheter. Vi lar vår advokat ta seg av dette og betaler ham 100 euro pluss VAT for dette (har lar en regnskapsfører gjøre det praktiske arbeidet) og for at han står som vår representant/ansvarlig overfor greske myndigheter. Vi har utstedt en Power of Attorney til ham.

Tja, vedlikehold, hva skal man si? Noe kan man gjøre selv og andre ting får man lokale til å gjøre, men prisene for dette (arbeidet) er en brøkdel av hva det koster i Norge! Matreialene blir omtrent som i Norge, grovt sett.

Eiendomsskatt - ENFIA. Denne skatten ble stoppet, men blir gjeninnført og regner med å måtte betale denne også i år. Kostet oss 600 euro ifjor for et forsholdsvis stort hus, tomt og med basseng. Beregnes utifra areal, basseng osv.

Et spennende spørsmål er jo hvor man skal kjøpe/bygge noe, og hvorfor akkurat der? Vårt hus er nordvest på øya i området Apokoronas som er et veldig frodig område som jo skyldes at det regner der. Sydkysten og også østover er langt tørrere. Vi bor i et område som lever hele året, viktig for oss med tanke på bruk hele året (til og fra), lansdbyen lver hele året og det er lys hos nærmeste naboer som er fastboende nordmenn/svensker/engelskmenn og grekere.

Advokat; Vår advokat holder til i Chania, har mye å gjøre, men vil anbefale at man finner en advokat lokalt der man skal kjøpe/bygge.

JanBe

30. Aug 15, 16:30:26 #9 Last Edit: 30. Aug 15, 16:33:40 by JanBe
Tusen, tusen takk for utfyllende svar.

Må si dere var tøffe som våget å kjøpe hus I et land og en øy dere tidligere aldri har vært på! Bra at dere trives og ikke treger på valget. Må bare igjen få si tusen takk for utfyllende svar. Her fikk jeg svar på spørsmål som jeg egentlig har lurt på I flere år, men siden det ikke har vært aktuelt enda å kjøpe seg noe I Hellas så har spørsmålene ligget der ubesvart.

Vet ikke om jeg er nærmere noe boligkjøp I dag heller, men det er allikevel veldig greit å få noen summer å forholde seg til, når man skal vurdere det ene alternativet opp mot det andre, være seg kjøp av hus/leilighet, leie noe for f.eks 3 måneder og så en liten tur hjem for så å leie noe nytt I f.eks. 3 måneder et annet sted I Hellas, kontra det å skaffe seg en bobil og kjøre rundt med denne alt etter hvor hjertet begjærer......

Jeg viste at strøm var dyrt I Hellas, men at den var så dyr, for jeg regner med at prisen på 1,30 pr. kilowatt-time er I Euro og ikke NOK, viste jeg ikke. Det er jo over 10 ganger så dyrt som I Norge og så klager vi på dyr strøm her hjemme..........

Er litt tom for flere spørsmål akkurat nå, må la disse faktaene synke inn, men jeg har nok flere byggetekninske spørsmål senere.......

mouche

Nei, prisen på strøm var omregnet til kroner, muligens er den 1,50 per kwh i norske kroner for har egentlig ikke regnet så nøye på det siden regningen er nokså komplisert og inneholder faktorer som ikke går på forbruket av strøm.

Å reise rundt, leie "her og der" er sikkert et godt råd, men vi hoppet som sagt i det. For oss er det å leie ikke noe alternativ for da ville alltid føle oss som gjest mens vi nå har huset ventende på oss, sengetøy på sengen, boken ligger klar og vi kommer hjem på ordentlig hver gang vi reiser nedover. Og det er akkurat to uker til i dag!

JanBe

30. Aug 15, 18:02:24 #11 Last Edit: 30. Aug 15, 18:06:56 by JanBe
Takk for retting av min feiltolkning av strømpris. Da er strømmen ikke så veldig dyr allikevel........

Vet ikke om det er et råd, det om å hoppe rundt og leie her og der, det er vel mer det som vil evt. passe oss. Pr dato er vi ikke klar til å slå oss ned på et sted, det er så mange plasser I Hellas som vi enda har lyst til å oppsøke og lære mer om. Men det er oss, vi liker, ja elsker å reise rundt omkring og oppleve nye steder. Men ser jo at det å ha sitt eget på et sted, absolutt har sin sjarm det også. Et poeng er at kanskje helsen vil sette en stopper for all reisingen og man ser at det å skaffe seg noe eget vil være det som passer en best. Derfor er det veldig flott å lære om prossessen I å kjøpe hus I Hellas og skulle vi kjøpe et hus noe sted så er absolutt Kreta et av de stedene vi vil se nærmere på. Vi liker Kreta veldig godt og vårturen 2016 (mars) kommer etter all sansynlighet å gå til Kreta igjen..........

God tur til Kreta igjen!!!!

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...