Logg inn med Facebook eller Google!

Parga 2010 - en litt \"anderledes\" ferie

Started by Tjorven, 13. Sep 10, 19:02:28

Previous topic - Next topic

Tjorven

Forventningene er der alltid, før en ny Hellastur. Høstferien skulle gå til Parga, denne gangen sammen med Torill, og med full charterpakke i ryggen. Jeg gleda meg til å vise henne idylliske Parga, som jeg sist besøkte for ca 15 år siden.
 Det ville nok bli endel nytt for meg også, så mange år etter. Mye mer folk, bl.a, det var jeg forberedt på. Men stemninga, egenarten og Hellasfølelsen ville nok være den samme som ved mine tre tidligere besøk, mente jeg   :cloud9:
 
Men forventninger er en ting.....
Og for å si det med en gang: Jeg sitter igjen med en litt ambivalent følelse. Både til Parga og ikke minst til hvordan \"ferien\" utvikla seg  :(  
Nå må jeg bare ile til og si at mine negative opplevelser ikke hadde noen ting å gjøre med reisefølget mitt, ei heller Ving som vi reiste med. Tvert imot, jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten Torill på denne turen   :bounce:
 Vi fant i aller høyeste grad kjemien og hadde et flott samhold i \"tykt og tynt\"  ;)

Nei, det var bare det at jeg ikke riktig fant tilbake til mitt Parga, og alt det andre som skjedde (les: uhell!)
Nå er det jo nesten blitt fast takst at \"noe\" skjer når jeg er i Hellas, en \"typisk Tjorven\", men denne gangen overgikk jeg meg selv, for å si det sånn. Med hele to sykdomshistorier   :gack:  som medførte til sammen 1 HEL UKE innenfor hotellveggene   :angryfire:

Så for de av dere som forventer en Hurra-historie fra Parga, må jeg nok skuffe dere   :silent:  (Bare til advarsel, og man skal jo være ærlig ;)  )
MEN, Torill og jeg hadde artige, fine og opplevelsesrike stunder sammen, og når (galgen)humoren er til stede, overvinner man det meste   :mwha:

På avreisedagen klora jeg ned noen ord for å sammenfatte ferien vår:

.....................FERIE-DIKT   til Torill.....................

Endelig skulle vi til Parga sammen,
en ferie der alt ville bli fryd og gammen.
Vi planla turer i øst og vest,
skulle kose oss, som bare vi kunne best

Det starta så bra med sol og bading
for slitne kropper som trengte ladning.
Fløyelskvelder med god mat og drikke,
og masse latter og litt hikke.

Så skulle Torill jobbe litt på nett.
Vel, det var jaggu alt annet enn lett.
Hun sprang med pc\'n både hit og dit,
men stengt butikk hjalp jo ikke en skit.

EN dukkert i bassenget var nok for meg,
og øye-infeksjonen var på vei.
Mens sjøen frista og sola strålte,
var senga og innelys det eneste jeg tålte.

Etter hvert trengte Torill mere penger,
putta kortet i minibank, men kom ikke lenger.
Herregud, hva skulle hun nå gjøre?
Ei hel uke igjen, men uten ett øre.

Problemet ble løst, og vi dro på tur.
Nedover Acheron-elva lå smilet på lur.
Superfornøyd etter en herlig dag
skulle jeg likevel få meg et nytt nederlag.

Skipper\'n på båten ville hjelpe meg litt,
men halte meg ombord etter arma, gitt.
Det røska til og jeg hylte AU
og følte meg både dum og flau.

Dagen etter våkna jeg med store smerter
som om jeg skulle ha sovet på 1000 erter.
Det var ikke kink, men ribbensbrudd
og gikk ikke over, som jeg hadde trudd.

Etter fem dager inne er jeg temmelig lei,
Ikke rart Torill også begynner å bli kjei.
Men vi har støtta hverandre så godt vi kan
på en ferie man ikke skulle tro var sann.

I 14 dager har vi \"stått han av\",
delt sorger og gleder og alt slags kav.
På tross av strabasene er det latteren jeg minnes,
så takk for ferien Torill, og for at du finnes.

........................

Det kommer nok mer, etterhvert. Bildene legger jeg i en egen Parga-tråd, også etter hvert  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Riitta

Ojdå,som det blev för dig 8O Och allt strul med pengarna för Turill :?
Ni får nog planera en ny resa en annan gång :cyclopsani:
Vilken fin dikt du skrev om det hela :flower:

Riitta

Torill

Det diktet er bare helt supert,og beskriver turen så utrolig bra! :flower:
Og som sagt,vi hadde det ikke bare trist og leit. Har vel ikke vrengt lattermusklene så mye noen gang,som på denne turen :cheers: Tjorven er
en like god historieforteller som hun er flink til å skrive dikt!!!
Og flere nye venner har vi også fått,både greske og norske.
For meg,som tross alt kunne bevege meg,ble det noen turer på egenhånd.
Og Parga er en vakker by,ingen tvil om det. (Kommer bilder etterhvert fra
meg også). Så,en opplevelse ble det uansett :flower:
Ingen kan alt - alle kan noe.

Tjorven

Takk skal du ha, Riitta. Ja, på tross av alle uforutsette hendelser, både for Torill og meg, så reiser jeg mer enn gjerne på tur med henne senere også  :D
Tusen takk for fine ord, Torill   :colors:  Som du sier, så satt latteren løst hos oss begge, og magemusklene fikk trimma seg skikkelig! Og at Parga fortsatt er en vakker by, kan vi jo begge dokumentere  ;)  

Torill opplevde jo Parga med \"nye\" øyne, og fikk også sett seg mer rundt enn meg. Når jeg nå ble ufrivillig innestengt så lenge, er jeg glad for at jeg tross alt hadde vært der før, og ikke minst for at Torill likevel fikk oppdage byen på sine rusleturer alene.

.......................................

Nå har jeg forresten ombestemt meg igjen. (Ikke lett å gjøre valg for en Tvilling    :compress: )  Jeg legger inn bildene mine her, istedet for en egen billed-tråd. Tror det blir mest naturlig.

Så for å starte med begynnelsen: Flyet vårt skulle gå på ettermiddagen mandag 23. august, og Torill sto klar da jeg ankom Gardermoen. Det var to spente damer som så fram til to deilige uker i Hellas.
Her er Torill utenfor avgangshallen:
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

Vi ankom Parga sent om kvelden. Trøtte og slitne, men lykkelige, var vi endelig framme. Ving-guiden losa oss opp og ned trapper ved nabohotellet (der vi kunne bruke bassenget) og nedover en liten vi til vårt bosted, Milos. Jeg visste fra kartet at vi skulle bo litt ovenfor bykjernen, men vi så ikke stort i tussmørket.

Ikke orka vi noen oppdagelsesferd så sent heller, så vi innstallerte oss på rommet, og tok en toast og en Mythos   :drunken:  på hotell-terrassen etterpå.
Allerede ved bussen fra Preveza, ble vi kjent med tre andre som også skulle bo på Milos. Det ble en hyggelig samling rundt bordet første kvelden  :bom:
There are no strangers, only friends we haven't met.

Turid

Det er morsomt å lese om turen deres, selv om ikke alt var bare bra.  :cheers:
Det er etter regn at fuglene synger!

Tjorven

Så ble det lys(t)! Vi var fortsatt litt daffe, og tok livet svært med ro. Gjorde oss litt kjente med næromgivelsene, og jeg oppdaga til min store glede at vi bodde mer sentralt enn jeg hadde trodd, og likevel rolig og stille oppi en olivenlund  :D  

Rett nedi gata fant vi både supermarked, bakeri, gyros-taverna og kafeer, samt noen butikker som skilte seg litt ut fra massen av souverni-sjappene ellers. Det jeg trodde var en gavebutikk (det var det også) var imidlertid titulert som blomster-forretning  ;)
Felles for disse stedene var at de som jobbet/drev dem, var meget hyggelige og hjelpsomme, og her fantes ikke stress eller pågåenhet.

Det vanka alltid drops hos Lakis, som eier Super\'n, og er en artig skrue. Foruten mat og andre nødvendigheter, solgte han vin, tappa på halvannenliters flasker for 3€. Flaskene hadde to-tre typer etiketter, og jeg spurte hva forskjellen var. \"Næh, det er samme vinen, bortsett fra denne\", sa han og pekte. \"Den er litt tørrere\". Såre enkelt altså   :laughing6:  Og dermed vanka det smaksprøver  :D

I en annen butikk i denne gata, fant jeg flere gaver til de hjemme. Jeg falt selv for en spesiell ring, og som takk for handelen fikk jeg denne som gave! Gavene kosta jo ikke all verden, så det syns jeg var en veldig hyggelig gest, og et fint minne   :flower:  

Det ble ikke noen strandtur første dagen, men hett var det (opp mot 40 grader)   :glasses1:  så jeg ville teste ut bassenget på nabohotellet. Ahhh, deilig med en dukkert, men det skulle vise seg å få fatale følger   :tongue2:  Men foreløbig var alt bare fryd og gammen  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

Som du ser ovenfor, Turid, så hadde vi heldigvis flust av gode opplevelser også  :D
 Over alt hvor vi kom, møtte vi bare hyggelige folk, og vi kunne ikke fått bedre vertskap enn Nikos og Christina! De visste ikke hva godt de kunne gjøre for oss, og makan til jente som henne skal man lete lenge etter! Nikos eier hotellet, men det er 25-årige Christina fra Romania som sørger for den daglige driften og holder hjulene igang. Hun går langt utover hva man kan forvente av en ansatt, og er rett og slett et elskelig menneske som vi ble veldig glad i   :love4:
There are no strangers, only friends we haven't met.

kaka

Herligh lesing, om en tur med ymse forviklinger!
- Det virker dom dere har tatt alle uhell og forviklinger med utrolig godt humør!
KariK

Tjorven

Takk, kaka  :)  Ja, det hjelper å være to når det klabber seg slik til som dette, puh!
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

Så noen bilder. Viser dere først noen fra hotellets terrasse, som var et koselig sted å slappe av med en kaffe, mythos eller en liten matbit.
...........

Den andre kvelden gikk vi alle fem ut for å spise sammen. Men for et sjokk! Først ned lillegata fra hotellet, og alt virka \"normalt\". Men med det samme vi kom til krysset ved taxi-holdeplassen og fortsatte inn i hoved-/handlegata, forandra idyllen seg totalt. Det virka som hele Parga med alle dets innbyggere og turister var tvangs-stuva sammen inni dette lille området!
 Jeg fikk nesten panikk   :gape:  og kunne ikke fort nok komme meg ut av mølja. Det gjør jo ikke saken bedre at man kun er 1.58 på strømpelesten heller, og at alle andre mener at det er de minste som skal vike for plassen   :angryfire:  Jeg hadde min fulle hyre med å se hvor jeg skulle plassere føttene i kaoset, og passe på at jeg ikke ble tråkka ned.
Luft! Jeg må ha luft, tenkte jeg, snart er vi på havna...

Men havnepromenaden var ikke stort bedre. Det krydde av folk i alle retninger, så vi ville snarest mulig finne oss en taverna og sette oss ned. Det skulle heller ikke bli så enkelt   :cwm21:  Stappe fullt over alt.  Det rumla i magene, og til slutt lot vi oss \"kapre\" av en innkaster. Dog ikke den innpåsliten typen, men en hyggelig sådan. Jada, vi lot oss lure, med løfte om et glass vin på huset mens vi venta på ledig bord om 5 minutter   :la:  Glemt var GMT (greek maybe time) og vi bare deisa ned i stolene som ble satt fram til oss. Så der satt vi da, på rekke og rad, på utstilling for alle forbipasserende   :rabbit:  

Etter som minuttene gikk, og vinen var drukket, begynte iallfall jeg å føle meg ganske så utilpass. Men det skal han ha, denne innkasteren, han kunne jobben sin, og fikk oss til å bli sittende   :colors:   Nå hylte tarmene etter mat, og endelig var det vår tur.
Med det tempoet de hadde der inne, forventa jeg meg ikke så mye av maten, men der fikk vi oss alle en gledelig overraskelse   :thumbright:  Den var virkelig verd å vente på!

Og på tross av travelheten, var kelnerne hyggelige. En av dem bråstansa  plutselig foran bordet vårt, med hendene fulle på vei til et annet bord. Han titta først beundrende på T, som var eneste hane i kurven, før blikket sveipa over oss damene og utbrøt: \"How do you do it ????\" Vi hadde ikke tenkt over det, men der satt jo T ved bordenden, omkransa av 4 damer, som et annet harem  ;)  Da fikk vi oss en god latter, og T humra fornøyd   :evil4:
Tavernaen heter forresten Baccos, og den anbefaler jeg gjerne  :D
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

Eh, trykka for kjapt, her er noen flere. Ble litt fasinert over greinene som vokste på kryss og tvers langs gelenderet.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...