Logg inn med Facebook eller Google!

Toaletter på tavernaer

Started by Ole, 12. Jul 14, 00:25:41

Previous topic - Next topic

Ole

Hvorfor er det så elendige toaletter i Hellas? Jeg tenker da først og fremst på tavernaer, men også  på mange båter og overnattingssteder. Syns grekerne selv at det er ok med toaletter uten ring, uten papir og uten hygiene?? I Norge er det ingen som vil ha det slik, men i Hellas er det ok. Har grekerne det slik hjemme hos seg selv også?

Frynse

Har lurt på det samme selv.
Det har stort sett vært noe tvilsomme toalettforhold på de øyene vi har besøkt.
Spritserviettene har vært betryggende, og sannsynligvis nokså nødvendig.
Det hederlige unntaket er Kefalonia.
Her var det siviliserte forhold på alle spisestedene vi besøkte.

IngeS

Grekernes lille smule "terror"

Har dere besøkt toalettene på barer og tavernaer i Hellas? At grekerne har noen tanker om å "terrorisere" noen skal jeg definitivt ikke påstå, men toalettene er spesielle. Lavt under taket, varmt som en Pizzaovn, lite og trangt rom"¦ og så kommer døren etter deg inn! En turist fortalte meg at på Kreta kom han inn i et slikt trangt toalett bare med den forskjellen at toalettstolen manglet. Fotavtrykk på begge sider av et hull i gulvet var tilbudet. Og døren slo inn. Manglet lås på innsiden gjorde den også. Så var det å sitte på huk der og levere varene mens man intens håpet på at neste besøkende ikke hadde det for travelt. I enkelte toaletter må du jo nesten gå opp på stolen for å få igjen døren. Når du endelig er etablert og har gjort hva gjøres skal, oppdager du at toalettpapiret står på cisternen bak deg. Høyrehendt som man er må man foreta en kunstnerisk og skummel høyrevridning bak for å nappe til deg rullen. Den kan man henge på dørhandtaket om det er av den gamle tradisjonelle sorten. Der varsler den også om noen prøver å komme inn. Så er seansen over, tørking utført og papiret, som ikke skal skylles ned, men tvert i mot legges i en dertil egnet boks med lokk,  og foret med plastpose. Og denne innretningen står selvfølgelig på DIN VENSTRE SIDE I BAK KANT AV TOALETTET. Og du er fortsatt høyrehendt!! !! Hånden med det brukte papiret må så føres opp mellom døren og deg selv i nesehøyde. Kommer nå den travle"¦"¦Forstår du hva jeg mener? Man kan bli høyrevridd av mindre!
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

tovenor

Det er krise og mange kafeer og tavernaer prøver å kutte ned på utgiftene...og det er nok ofte vaskehjelpen som har måttet gå først. Ellers er det sjelden en ser så skinnende rene hjem som de greske, det er ihvertfall min erfaring....:)

tovenor

Grunnen til at de tar bort ringen er nok fordi ingen bruker den eller fordi folk tramper oppå den isteden for å sitte på den...

Tore

12. Jul 14, 09:51:47 #5 Last Edit: 12. Jul 14, 10:04:00 by Tore
Dette kan sikkert variere en del,og jeg vil ikke motsi at det er tavernaer og barer hvor toalettforholdene er trange og dårlige.Men min erfaring de siste årene er at tavernaene sørger for at toalettene er rene og hygieniske.Mange tavernaer som jeg har opplevd,har dette i forbilledlig orden.Jeg kan derfor ikke uten forbehold slutte meg til problemstillingen i denne tråden.Mitt inntrykk er at grekerne jevnt over har skjønt at turistene forventer at toalettforholdene skal være skikkelige,og jeg tror at mange steder er dette nødvendig for å være konkurransedyktig.Fortsatt er det imidlertid enkelte  tavernaer som ikke har lås eller krok på innsiden av døra.

kaka

Jeg har tenkt/opplevd noe av det samme som Tore beskriver. Har flere ganger blitt positivt overrasket over delikate toaletter med fine vaskemuigheter. :blomst:
Men, selvsagt, de trange, uten lås finner jeg fortsatt  :-[, - og på enkle kafenioner i litt avsidesliggende landsbyer er det stort sett trangt, mørkt, ulekkert, lite låsbart og dårlige vaskemuligheter. Har lært meg å ha med eget utstyr etterhvert :)

Nå kan jeg jo også oppleve ganske ulekre toaletter med dårlig/fraværende lås i Norge, men sjelden så trange som i Hellas.
KariK

Riitta

Jag tycker också att det går åt rätt håll :) Och många hotellägare har renoverat sina badrum dom sista åren. Inte så mycket vatten över hela golvet längre när man har duschat :D

Riitta

mouche

Quote from: tovenor on 12. Jul 14, 07:41:02
Grunnen til at de tar bort ringen er nok fordi ingen bruker den eller fordi folk tramper oppå den isteden for å sitte på den...


Av nysgjerrighet; kan du utdype litt hva grekerne bedriver på toalettene sine og hvordan de gjør sitt toalett?

Kristian

Kristian/Planer er til for å utsettes

Frost

Den erfaringen har ikke jeg. Jeg synes som oftest greske toaletter er veldig bra. Reint, pent og ikke illeluktende. På Kefalonia var de helt utrolig bra. De greske er mye bedre enn norske toaletter av samme type. (Restaurant, cafe osv)

tovenor

Som jeg sa før har grekerne veldige rene hjem og rene toaletter. Nå de er ute synes mange at det er ekkelt å bruke toaletter som mange andre bruker, derfor er det sjelden de sitter på toalettringen ( stående) eller noen klatrer faktisk med skoene på ringen ( har sett spor etter det)...selv om det selvsagt ikke gjelder så mange, er det noen som gjør det..
Av praktiske grunner fjerner de da ringen fra toalettet..(det er ihvertfall det jeg antar er grunnen..)

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....