Logg inn med Facebook eller Google!

Bestille eller ikke?

Started by pippi1, 14. Aug 18, 20:22:15

Previous topic - Next topic

Risberg

Takk for alle velmente anbefalinger om forhaandsboking. Problemet er bare at saa lite som jeg kjenner den greske oeyverdenen saa har jeg ikke forutsetninger for aa sitte hjemme aa planlegge paa forhaand, men hadde haapet aa kunne seile runt litt spontant med fergene.

marjana

Quote from: Risberg on 16. Aug 18, 21:57:10
Takk for alle velmente anbefalinger om forhaandsboking. Problemet er bare at saa lite som jeg kjenner den greske oeyverdenen saa har jeg ikke forutsetninger for aa sitte hjemme aa planlegge paa forhaand, men hadde haapet aa kunne seile runt litt spontant med fergene.


Nå vet jeg ikke når og hvor på de greske øyene du har tenkt deg, Risberg, men det pleier alltid å stå noen romutleiere når fergene ankommer. Hvis ikke så spør på billettkontorene, de har også rom, eller kan hjelpe deg med å skaffe et rom. Det pleier å ordne seg, men nå midt i august kan det nok være veldig fullt overalt.
Glika i zoi

Risberg

Quote from: marjana on 16. Aug 18, 22:20:36


Nå vet jeg ikke når og hvor på de greske øyene du har tenkt deg, Risberg, men det pleier alltid å stå noen romutleiere når fergene ankommer. Hvis ikke så spør på billettkontorene, de har også rom, eller kan hjelpe deg med å skaffe et rom. Det pleier å ordne seg, men nå midt i august kan det nok være veldig fullt overalt.

Problemet er at det vet ikke jeg heller, enda, og kanskje ikke før jeg kommer dit.

polyanna

I så fall finner du nok en løsning når du kommer frem, hvor det enn blir. :)

filhellener

Den eneste gangen vi har hatt problem med å finne rom var i Chora på Kythira i april for 15 år siden.
Men det ordnet seg i 12'te time, vi var så lettet og glade..., selv om rommet vi fikk var det tristeste vi noen gang har hatt😉
Kari

Svein~B

Det har blitt påstått i et annet forum at det at flere nå "bookar allting i förväg" skulle tilsi at du risikerer at det er fullt overalt når du kommer til ei øy. Jeg kan ikke forstå at det at flere enn før bestiller på forhånd skulle tilsi at belegget skulle øke på bostedene. Og det er jo ikke sånn som trådstarter antyder at da risikerer du at det er bare dyre rom igjen. Om det er det, så får du det rommet for en veldig rimelig penge. Bortsett fra veldig avsidesliggende øyer og i høysesong, har jeg aldri en gang hørt om at noen har kommet til ei øy og ikke funnet bosted.

Det at flere bestiller på forhånd, kan kanskje bety at færre står på kaien og tilbyr rom, men de kommer jo dit for å hente de som har bestilt og da tar de jo med seg flere også hvis de har noe ledig. Ellers er det også vanlig at telefonnummeret står på et skilt utenfor bostedet, så om du kommer dit og det ikke er folk der går det an å ringe. Billettkontorene er nevnt her. Jeg vil også anbefale det jeg kaller "tavernametoden". Du går til en taverna og bestiller et måltid. Så sier du ifra til kelneren at du også trenger rom. Om ikke tavernaen selv har rom til utleie og det har mange av dem, så kjenner de noen som kjenner noen som gjør det.

Min erfaring og mitt inntrykk etter mange år på disse hellasforumene er at det ordner seg alltid. Og jeg har alltid tenkt at det verste som kan skje er at jeg må tilbringe ei natt på stranda. Det har ikke skjedd ennå.

En annen ting vi glemmer: Selv om de kommer etter i store kliv, er vi nordboere fortsatt langt mer digitale enn resten av verden og vi er også mer trygghetssøkende. De fleste som reiser liker fortsatt å ta mer ting på sparket. Jeg tenker at jeg vet ikke før jeg er der hvor lenge jeg vil bli og hvor jeg vil reise videre. Derfor blir det bare dumt å bestille på forhånd, bortsett fra hvis jeg ankomme på kvelden. Da pleier jeg ofte å bestille et par dager i forveien.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

mouche

Nå må vi ikke helt glemme at det har vært et betydelig oppsving i antall turister som kommer til Hellas , en del steder har steng så trolig er balanser mellom tilbud og etterspørsel en del bedre enn den har vært siden krisen satte inn for fullt?

pippi1

Men har alle overnattingssteder etablert seg  booking.com o.l.? Vil tro det koster litt å være der også.

Lous

18. Aug 18, 08:09:10 #20 Last Edit: 19. Aug 18, 08:06:52 by Lous
Stavros som driver Captain Dounas på Paros i byen Naoussa sa til meg i september 2017 at han hadde 2 rom på booking.com som markedsføring. Alle de andre rommene leier han ut pr. tlf eller fra kaia i Parikia.

En ypperlig plass. Stille og rolig. Kort vei til sentrum. Matvarebutikk ca 200 meter fra stedet. Rom er 212 og 217 er best ( mener nå jeg). Fra balkongen på disse ser du over til Naxos, Mykonos og  Syros. Fra disse har vi alltid balkongdøra oppe om natta med sval bris inn. 

I 2017 kom jeg med B S Delos fra Santorini til havna i Parikia. Stavros var der ikke. Jeg spurte en av de andre romutleierne om hvor han var. Han ropte på Stavros som da kom løpende, tok kofferten min og vips så var vi ute av Parikia på vei til Naoussa

mouche

Quote from: pippi1 on 17. Aug 18, 22:04:42
Men har alle overnattingssteder etablert seg  booking.com o.l.? Vil tro det koster litt å være der også.


Nei, ikke alle, men mange. Har venner som driver et lite hotell på Kreta og de har et par av rommene på booking.com og resten har de selv akkurat som også Lous nevner. Paros er en veldig hyggelig øy og Naoussa et flott lite sted, har (norske) venner som bor der.

Risberg

19. Aug 18, 21:12:47 #22 Last Edit: 19. Aug 18, 21:41:02 by Risberg
Quote from: Svein~B on 17. Aug 18, 17:13:37
Det har blitt påstått i et annet forum at det at flere nå "bookar allting i förväg" skulle tilsi at du risikerer at det er fullt overalt når du kommer til ei øy. Jeg kan ikke forstå at det at flere enn før bestiller på forhånd skulle tilsi at belegget skulle øke på bostedene. Og det er jo ikke sånn som trådstarter antyder at da risikerer du at det er bare dyre rom igjen. Om det er det, så får du det rommet for en veldig rimelig penge. Bortsett fra veldig avsidesliggende øyer og i høysesong, har jeg aldri en gang hørt om at noen har kommet til ei øy og ikke funnet bosted.

Det at flere bestiller på forhånd, kan kanskje bety at færre står på kaien og tilbyr rom, men de kommer jo dit for å hente de som har bestilt og da tar de jo med seg flere også hvis de har noe ledig. Ellers er det også vanlig at telefonnummeret står på et skilt utenfor bostedet, så om du kommer dit og det ikke er folk der går det an å ringe. Billettkontorene er nevnt her. Jeg vil også anbefale det jeg kaller "tavernametoden". Du går til en taverna og bestiller et måltid. Så sier du ifra til kelneren at du også trenger rom. Om ikke tavernaen selv har rom til utleie og det har mange av dem, så kjenner de noen som kjenner noen som gjør det.

Min erfaring og mitt inntrykk etter mange år på disse hellasforumene er at det ordner seg alltid. Og jeg har alltid tenkt at det verste som kan skje er at jeg må tilbringe ei natt på stranda. Det har ikke skjedd ennå.

En annen ting vi glemmer: Selv om de kommer etter i store kliv, er vi nordboere fortsatt langt mer digitale enn resten av verden og vi er også mer trygghetssøkende. De fleste som reiser liker fortsatt å ta mer ting på sparket. Jeg tenker at jeg vet ikke før jeg er der hvor lenge jeg vil bli og hvor jeg vil reise videre. Derfor blir det bare dumt å bestille på forhånd, bortsett fra hvis jeg ankomme på kvelden. Da pleier jeg ofte å bestille et par dager i forveien.

Kunne ikke skrevet siste avsnitt bedre selv. Da jeg reiste med tog fra Cape Town til Dar-es-Salaam og videre med båt til Zanzibar hadde jeg ikke en anelse om hvordan jeg skulle ta meg til Mombasa, hvorfra mitt skip til Marseille skulle avgå, og det tok meg en uke å finne ut av det, men det ordnet seg til slutt ved at jeg fikk bli med i en kenyansk dhow for lokale passasjerer.

pippi1

14. Sep 18, 21:01:47 #23 Last Edit: 14. Sep 18, 21:04:22 by pippi1
Takk for svar til de det gjelder  :) Det ble Milos, Sifnos og Athen. På Milos bodde vi som planlagt på Ageri, som er kjent for oss fra tidligere. Alltid så deilig å være på Milos  :)
Neste øy ble som Sifnos. Via Hellasforums facebookgruppe fant jeg et nydelig sted ved stranden i Kamares. Likte oss godt der. Hadde tenkt å bli der tre netter, men fant plutselig ut at det var varslet ferjestreik den 3. september  :o så da måtte vi korte det ned til to  :(
Fikk da ikke sett mer av øya enn havnebyen, men vi gleder oss veldig til å utforske øya ved neste anledning! Fint å ha tilgode også.
Dermed ble det planlagte oppholdet i Athen endret fra én til to netter. Rommet var bestilt i god tid, og vi fikk med nød og neppe endret oppholdet til to netter. :) Athen ble vel nesten turens store positive overraskelse. Har vært innom der et par ganger tidligere, men da med unger. Det var ikke så morsomt. Nå ble det jo en slags storbyferie, med kafeer, barer, shopping (begrenset), matmarked og alt som hører med, i tillegg en trikketur til Glyfada med bading. Bodde sentralt i Plaka-området, helt perfekt!

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...