Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Messages - Risberg

13
Kykladene / Sv: Bestille eller ikke?
15. Aug 18, 08:52:30
Hva med lavsesong? Kan man da istedenfor risikere at så mange etablissemanger er stengt, at det er vanskelig å få losji av den grunn? ???
14
Quote from: Admirala on 08. Aug 18, 21:31:27
C.A.T. Argo arrangerer fellesturer gjennom kanalen. Jeg følger dem på facebook: https://www.facebook.com/CAT-ARGO-ΑΡΓΩ-957995767568609/

Tusen takk! Er ikke på facebook, men fant dem og en e-postadresse på Google, og venter på svar.

Da har jeg fått svar allerede. De tilbyr entimes-turer til € 25.-. Det høres ikke som hele kanalen, men € 25.- er jo ingenting, så det er jo i det minst noe.

Jo, de går gjennom hele kanalen!
15
Reisetips og spørsmål / Korintkanalen
08. Aug 18, 14:28:33
Jeg missunner mine foreldre, som en gang dro på cruise fra Venezia, gjennom Korintkanalen til de greske øyer. Nå ser det umulig ut å få reist gjennom Korintkanalen. Et cruiseyachtselskap tilbyr rådyre turer, men ikke på tidspunkter som passer meg (april/mai 2019) :klo:, og så er der et selskap som henter folk i buss i Athinai og så kjører dem til Korint og med båt i kanalen, men det viser seg å være alt annet enn gjennom hele kanalen, men en time gjennom en del av den, og for det opplegget skal de ha 6000,- Nkr :cute:.

Noen som vet om noen annen mulighet å få seilt gjennom hele den kanalen uten å ha egen båt? :help:
16
Visste Dere at det var finnene som bygget jernbanen fra Helsingfors til St. Petersburg? Og at, på tross av at de hadde bygget sin første jernbane fra Helsingfors til Tavastehus med 1524 mm sporvidde, som i Russland, så overveide de faktisk å bygge St. Petersburg-jernbanen med den sporvidde, som man hadde brukt i Norge; 1067 mm? (Normal sporvidde i Europa og Norge idag er 1435 mm.) Men russerne både truet dem og lokket med statsobligasjoner slik at den ble bygget med 1524 mm sporvidde. Men det fantes ikke noen forbindelse over Neva til det russiske jernbanenettet. Videre hadde Finland nettopp fått sin egen valuta, og det var kun mulig å kjøpe billetter til den nye banen med finske mark, selv til lokaltog fra St. Petersburg Finlandskij Vokzal.
17
Dere to, Ole og filhellener, betyr det at Dere kun kjøper billetter på forhånd, og så finner Dere losji når Dere kommer frem?
18
Tror ikke innbyggerne på Kos blir så veeeldig lei seg hvis norsk russ, som bare reiser ned for fyll og masseslosskamper lar være å reise dit heretter! ::)
19
Her hadde det vært interessant å få noen oppdaterte tilbakemeldinger - de siste her er jo ni år gamle. (For å gå enda lenger tilbake i tid husker jeg at jeg spanderte tre retters middag med vin og Metaxxa til kaffen på min greske studentkorridornabo, hans kone og en venn fra Stockholm i Loutraki i 1990, og for oss fire gikk det på mindre enn Skr 500:-, viste det seg, når jeg fikk regningen fra kortselskapet.)
20
Hellas generelt / Sv: Er Hellas "syden"?
01. Aug 18, 14:42:38
Er ikke Syden området mellom Hirtshals og Bangkok, med unntak av de deler som tilhører Langtvekkistan? ::)
21
Quote from: bengalow on 17. Dec 17, 12:53:41
Vi har åkt på sådana turer 3-4 gånger, och kan bara rekommendera det. 1 uppackning och 1 nedpackning, så seglar man lugnt och fint mellan sevärdheterna. God mat och service. Vi brukar boka hos Albatros-Rejser, ett danskt företag, men det finns många rederier att välja mellan.
En fin resa var från Basel till Amsterdam på Rhen, men den bästa var från S:T Petersburg till Moskva, men maten var det lite si och så med - "rysk husmanskost". 31 slussar, och en skillnad på 180 meter...spännande. Panamakanalen har 6 slussar och skillnad på 30 meter...
En resa jag skulle vilja göra är en tur på Donau, ända ner till Bukarest...

Bucuresti ligger ikke ved Donau, men en Donau-tur kan i høyeste grad anbefales. "Jernporten" er nesten som en av "De tre kløftene" i Kina før kineserne demmet opp Chang Jiang (Yangtze). Men NB! Mange Donau-turer slutter i Ruse. Da er det langt igjen til Sortehavet. :-[ Jeg reiste gjennom DDSG i Wien m/ NESTROY fra Wien til Sortehavet ifjor, og vi var ute i Sortehavet både i Ukraina og Romania. Turen sluttet siden i Tulcea, en liten koselig rumensk by.
22
Quote from: Kritios on 31. Jul 18, 20:42:50
Jeg har en kjenning i Kalishta, nær Struga i Makedonia.
Han er Albaner og snakker Albansk, som ca 50 % av befolkningen.
Albansk er ett av to offisielle språk i Makedonia, det andre er Slavisk sier han.

Han har rett i det, at bulgarsk, i likhet med serbo-kroatisk (som nå plutselig heter serbisk, kroatisk og bosnisk), slovensk, slovakisk, tsjekkisk, polsk, ukrainsk og russisk, er et slavisk sprog
23
Dette er tydeligvis første presentasjonen på fire og et halvt år i denne tråd. Vel, jeg er nettopp kommet inn i dette forum, av litt spesielle grunner.  :cool:: Profilnavnet mitt er mitt reelle efternavn. Har kun vært en tur til Hellas før, på Inter Rail i 1990 med ferge fra Brindisi til Patra, så rundt med tog på Peloponnessos, inkludert den spektakulære tannstangsbanen fra Diakopto til Kalavrita, så besøk i Loutraki hos en gammel studentkorridornabo fra studietiden i Lund - ham har jeg fremdeles kontakt med :vinke: - før hjemreise over Athinai, Volos, Thessaloniki (og Bulgaria, Belgrad og direkte sovevogn til Trelleborg).
Så den litt spesielle bakgrunnen for at jeg havnet her nettopp nå :zzz: Jeg har reist rundt i hele Verden uten å fly (måtte fly en gang, da jeg hadde klart å komme meg til Grønland med Hurtigruteskipet FRAM helt fra Oslo - da var det ikke noen annen hjemreisemåte enn fly), med unntak av Sentral-Amerika, Sentral-Afrika (drømmeturen på Kongo-elven fikk jeg aldri til) og det Indiske subkontinentet. ;D Disse reisene har vært nok så eventyrlige, som togreisen gjennom Sør- og Øst-Afrika fra Cape Town til Maputo og Dar-es-Salaam og Mwanza ved Victoriasjøen og dhow fra Zanzibar til Mombasa og tog til Nairobi; tog fra Dakar til Bamako og elvebåt til Timbuktu og Gao og tilbake til Mopti, bil til Bamako og tog til Dakar igjen; tog fra Hirtshals til Istanbul, Tehran, Mashhad, Damascus, Amman, bil til Petra og tog tilbake fra Amman, Damascus, Halab (Aleppo) og Istanbul; tog på Transsib og BAM og rundt i hele Kina og til Viet Nam med bil gjennom Laos den ene gangen og elvebåt og buss gjennom Kambodsja den andre gangen til Thailand; rundt i Burma og Tibet; skip/ferge, (meget) buss og (lite) tog i hele Argentina, Chile og Paraguay og sørlige Brasil etc., og jeg har stort sett reist alene :--. Jeg har derfor "spart" Europa litt til "alderns høst", selv om jeg forsåvidt har besøkt hvert eneste europeiske land, inklusive Kosovo.

Så ifjor ble det elvebåtturer fra Budapest til Amsterdam, (på Jenisej i Sibir), fra Wien til Sortehavet og fra Amsterdam til Basel. Og så hadde jeg endelig tenkt å besøke (noen av) de greske øyer. :)

Så er jeg jernbaneansatt og har derved hatt fire "fribllettkuponger" pr. europeisk land hvert år. Når jeg nå går av med pensjon til årsskiftet får jeg kun slike kuponger det første året (2019), og kun dem jeg ikke brukte i 2018, og da brukte jeg dem for Tyskland, Tsjekkia, Østerrike, Sveits, Nederland og Belgia. Videre har jeg boket en tur med det nye Hurtigruteskipet ROALD AMUNDSEN fra Lisboa 17. mai til Hamburg. Så da prøvde jeg å finne en måte å reise med tog fra Swinoujscie i Polen til Lisboa uten å reise gjennom de nyss nevnte land. Det var ikke mulig! :help: Over Tatra-fjellene, fra øst i Polen til øst i Slovakia, hvor jeg så sent som i 1998 reiste i direkte tog "Karpaty" fra Warszawa til Bucuresti, går det tydeligvis ikke tog lenger, heller ikke fra Slovenia til Italia, uten å reise via østerrikske Villach. (Det er teoretisk mulig å reise fra Krakow til Budapest utenom Tsjekkia, om man er villig til å skifte tog fem-seks ganger bare på den strekningen :sleep:.) Det jeg dermed fant ut, er at det er fullt mulig å reise fra Swinoujscie til Hellas med tog, og bare såvidt sneie innom et hjørne i Tsjekkia. ;) Og derfra er det jo siden greit å ta fergen til Brindisi og tog via Milano, Paris og Hendaye til Lisboa! :juble: Så da akter jeg å gjøre det i 2019, som er siste året som jeg kan bruke disse kupongene.

Så her skal oppleves mest mulig greske øyer før videre ferd mot Lisboa,  :smile12: :fisk: :sjampis: :winking:
24
Ja, bevares tar vi med Skandinavia så er det jo bare å ramse opp Lysefjord, Hardangerfjorden, Sognefjorden, Sunnfjord, Nordfjord, Geirangerfjorden, Ofotfjorden m/ Rombak, Lofoten og Vesterålen, Lyngenfjorden, Finnmark, "Höga Kusten", Stockholm, Skåne i mai, Bornholm, Ærø, Gamle Skagen etc. etc.