Logg inn med Facebook eller Google!

Protester mot korttidsutleie/Air BnB i Chania

Started by LukasKhasa, 14. Sep 19, 14:52:14

Previous topic - Next topic

LukasKhasa

The holiday islands where locals have nowhere to live, due to AirBnB
Overskrifta er hentet fra Chaniapost.gr.  Den omtalte saken er fra Paros der lokalbefolkninga på øya, som teller 13 000, hvert år tar i mot over 400 000 turister. Over 2400 boliger på øya er registrert som kortidsutleiebosteder på AirBnB. 83 % av disse er hele hus eller leiligheter. Med priser på opp til 80 Euro pr. døgn er en stor andel av boligmarkedet  stengt for lokalbefolkninga da kortidsutleie via AirBnb presser prisnivået langt over det de lokale lønningene kan betjene.
Også på Kreta er dette problemet økende. "People either have to pay very expensive rent or live in Airbnbs themselves", sier en av arkitektstudentene i Chania. Det har vært arrangert protestmarsjer i gamlebyen i Chania mot denne korttidsutleien som fører til priser på boliger som ekskluderer de lokale fastboende. De ønsker at besøkende skal se at dette er et problem for dem.
Man kan selvfølgelig forstå lokale huseiere som ser Air BnB som en mulighet til å skjøte på inntekter som har vært under press i ti år. Men det er et tveegget sverd når det rammer deres egne.
I følge samme avis har for øvrig antall ankomster på flyplassene i Hellas falt dette året. I Chania med 5,6 %. Kanskje bra for lokalbefolkninga selv om det kan medføre noen færre jobber.

Heidrun

Yamas til livet og til

mouche

Skal man virkelig forby en eier av et hus, eller leilighet, å leie ut sitt hus/leilighet i det hele tatt? Eller kanskje for minst/minimum tre måneder av gangen, eller hva? For meg vil det i så fall bety en betydelig innskrengning av eiendomsretten, men har samtidig forståelse for hva slik utstrakt utleie som airbnb kan medføre.
Et spørsmål blir vel også om det er lokale eiere som "skummer fløten" og ikke alltid disse forferdelige kapitalistene som "tillater" seg å kjøpe noe det være seg i eget eller andres land.

LukasKhasa

Kanskje forbud ikke er veien å gå. Men flere land har innført reguleringer og begrensinger på korttidsutleie av egen bolig. Også i Norge er det innført noen begrensinger. Kanskje det re på tide i Hellas også. I hver fall i de mest belastede byene.

bengalow

Quote from: mouche on 15. Sep 19, 09:37:05Skal man virkelig forby en eier av et hus, eller leilighet, å leie ut sitt hus/leilighet i det hele tatt? Eller kanskje for minst/minimum tre måneder av gangen, eller hva? For meg vil det i så fall bety en betydelig innskrengning av eiendomsretten, men har samtidig forståelse for hva slik utstrakt utleie som airbnb kan medføre.
Et spørsmål blir vel også om det er lokale eiere som "skummer fløten" og ikke alltid disse forferdelige kapitalistene som "tillater" seg å kjøpe noe det være seg i eget eller andres land.

Nej, men ägarna av AirBnB sitter och tjänar miljoner på detta påfund, utan att göra ett smack. Armar i kors, och andras slit och släp hamnar i fickorna på dessa. Det är likadant med den där taxirörelsen Uber...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Kritios

15. Sep 19, 21:54:24 #5 Last Edit: 15. Sep 19, 22:53:00 by Kritios
Quote from: LukasKhasa on 14. Sep 19, 14:52:14The holiday islands where locals have nowhere to live, due to AirBnB

Også på Kreta er dette problemet økende. "People either have to pay very expensive rent or live in Airbnbs themselves", sier en av arkitektstudentene i Chania.
I følge samme avis har for øvrig antall ankomster på flyplassene i Hellas falt dette året. I Chania med 5,6 %. Kanskje bra for lokalbefolkninga selv om det kan medføre noen færre jobber.

Jeg skjønner ikke at dette kan være noe stort problem for studentene i Chania.
Skolene og universitetet starter vel opp igjen etter sommerferien nå i morgen, og da er vel sesongen for Airbnb-utleie nærmest over. Det er kun tillatt med 90 dager utleie gjennom Airbnb for private hvert år.
Jeg vil heller si at Airbnb utfyller utleien til studentene ved å fylle opp utleieobjektene i en tid på året da de tidligere for det meste sto tomme.

At en nedgang i passasjertallet på CHQ skulle være bra for lokalbefolkninga faller på sin egen urimelighet.
Det er i stor grad turistene man lever av her på øya, og spesielt etter de store ødeleggelsene siste vinter trenger øya alle inntektene den kan få.
Heldigvis så er ikke nedgangen så stor som du antyder.
Nedgangen i taffikkmengde internasjonalt er så langt i år på 2,9 % mens det i hele fjor var en økning på 6,8 %.
Så dette er heldigvis bare små justeringer.

https://www.chq-airport.gr/uploads/sys_nodelng/2/2873/Chania_08_Traffic_2019vs2018.pdf
https://www.chq-airport.gr/uploads/sys_nodelng/2/2873/Chania_FY_Traffic_2018vs2017.pdf
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

mouche

Quote from: bengalow on 15. Sep 19, 20:35:44
Quote from: mouche on 15. Sep 19, 09:37:05Skal man virkelig forby en eier av et hus, eller leilighet, å leie ut sitt hus/leilighet i det hele tatt? Eller kanskje for minst/minimum tre måneder av gangen, eller hva? For meg vil det i så fall bety en betydelig innskrengning av eiendomsretten, men har samtidig forståelse for hva slik utstrakt utleie som airbnb kan medføre.
Et spørsmål blir vel også om det er lokale eiere som "skummer fløten" og ikke alltid disse forferdelige kapitalistene som "tillater" seg å kjøpe noe det være seg i eget eller andres land.

Nej, men ägarna av AirBnB sitter och tjänar miljoner på detta påfund, utan att göra ett smack. Armar i kors, och andras slit och släp hamnar i fickorna på dessa. Det är likadant med den där taxirörelsen Uber...

Skal vi da også begrense fotballspilleres lønninger for de kan jo tjene 100 millioner i året bare på å løpe litt rundt og sparke en ball. Eller en som bare synger litt og tjener flere hundre millioner i året? Eller han som tjente penger på aksjespekulasjoner?

Kritios

16. Sep 19, 10:46:22 #7 Last Edit: 17. Sep 19, 20:30:28 by Kritios
 
QuoteNej, men ägarna av AirBnB sitter och tjänar miljoner på detta påfund, utan att göra ett smack. Armar i kors, och andras slit och släp hamnar i fickorna på dessa.
Hva mener du med dette da Bengalow ?
Å leie ut på Airbnb er samme jobben som annen form for utleie av ferieboliger, eller hotellutleie.
Man må holde objektet rent, holde kontakten med leietakerne, ta imot dem når de kommer og passe på at de har det de trenger under oppholdet.
Airbnb tar heller ikke mye av kundene fra hotellene; det er et helt annet klientell som leier på Airbnb.
Jeg vil heller si at Airbnb utfyller hotellene på en glimrende måte og fører til at flere har råd å ta seg en velfortjent ferie.
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella


bengalow

Quote from: Kritios on 16. Sep 19, 10:46:22Hva mener du med dette da Bengalow ?
Å leie ut på Airbnb er samme jobben som annen form for utleie av ferieboliger, eller hotellutleie.
Man må holde objektet rent, holde kontakten med leietakerne, ta imot dem når de kommer og passe på at de har det de trenger under oppholdet.
Airbnb tar heller ikke mye av kundene fra hotellene; det er et helt annet klientell som leier på Airbnb.
Jeg vil heller si at Airbnb utfyller hotellene på en glimrende måte og fører til at flere har råd å ta seg en velfortjent ferie.

Om det dök upp 20 Air BnB utlejere runt ditt hotell, så hade du inte varit så glad. Dom tar ju kunder från de fastboende, alltså mindre inkomster. Kanske t.o.m. deras "död".
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

mouche

Er det ikke i stor grad fastboende som leier ut på airbnb?

bengalow

Quote from: mouche on 23. Sep 19, 23:50:18Er det ikke i stor grad fastboende som leier ut på airbnb?

Visst är det så, men det är människor utanför "marknaden". De som inrättat sitt liv till att  hyra ut, etablerat sig, kommer att drabbas. Jag ser detta som en parallell till "all inclusive"
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...
Re: Zakynthos
by kaka | 20. Jan 24, 13:02:24
Jeg ser at Apollo ikke har reiser fra Norge til Za...
Re: 102 Strender i Hellas
by fila | 19. Jan 24, 10:55:48
I en serie korte videofilmer vil jeg dele opplevel...