Logg inn med Facebook eller Google!

Øyloffing sommer 2013.

Started by siljemyrland, 03. Sep 12, 10:51:38

Previous topic - Next topic

siljemyrland

Hei alle sammen:-)
Er helt ny her på forumet, har lest opp og ned i mente som uregistrert, men nå var tiden inne for å registrer seg!

Vi giftet oss i august, men pga jobbsituasjon har vi ikke mulighet til å reise på bryllupsreise før i juni til neste år, og her trenger jeg litt hjelp fra dere erfarene hellasreisende:-)

Vi ser for oss å bruke 3- 4 uker i juni. øygruppen kykladene er valgt som utganspunkt.

Har surfet rundt i forhold til flyruter og ser at direkte ruter til santorini følger skoleruten så mest sannsynlig vil alternativet være å fly til Athen og ta ferge derifra? apollo legger vel ikke ut rutene sine før i oktober( venter litt utålmodig)

Dere som nylig har vært på kykladene hvordan er romprisene? Vet at det varierer mye fra øy til øy, men blir glade for alle erfaringer! Er det fortsatt slik at man blir møtt av romutleiere på kaien?

Vi reiser med ryggsekk og er to mennesker med bena godt plantet på jorda og er ute etter å oppleve koslige øyer, atmosfære, god mat og god drikke. noen som har personlige anbefalinger å komme med?

Vi vil helst ikke leie scooter/bil, mao ingen av oss er trygge på å kjøre bil i utlandet:-) Er det noen øyer hvor det er fint å sykle rundt for å oppleve ulike små byer?

neste øyen jeg må innom er naxos, da vi ferierte der et par ganger i min barndom.

Tusen takk for at du tar deg tid til å lese, blir veldig glad hvis du har erfaringer, råd og tips å komme med!

Hilsen Silje.


Anders

Hei, og velkommen som medlem :-)
Hvor reiser dere fra? Fra BG har Apollo stort sett startet direkte flyvninger til Santo i slutten av mai, og det går vel fortsatt fint an å bestille "kun fly"- billetter når man ønsker å hoppe litt ubesværet rundt?
Det vi opplevde av rompriser på Naxos nå i juni var som de alltid har vært, 35/40 € kanskje? Men fruen hadde vært i havnen ved en fergeankomst og sett romselgere som "prutet seg selv ned" helt til 20 € pr. natt. Uten at hun fikk med seg hvor eller hvaslags rom det var snakk om.
Og romutleiere finnes det vel stort sett på de fleste øyene fortsatt, vil jeg tro. Men de senere årene har de heldigvis blitt litt mer "båndlagt" av havnepolitiet og må holde seg bak visse grenser. Slik at folk får tid til å "områ" seg før de blir overfallt :-)

Santo er jo et greit utgangspunkt for hopping videre. Den har ganske mange regelmessige fergeforbindelser. Flyr dere via Athen er det kanskje en ide å starte med Paros (evt Syros?) Så blir ikke fergeturen så altfor lang. Et alternativ er jo å fly ut...
Vet ikke hvor vant dere er med sykling, men bortsett fra Antiparos er det vel helst mye oppoverbakker å ta med i beregning. Kan bli heavy nok i den varmen...
Mykonos har vel også direkte-ruter fra Norge?
Og hvis dere tenker 3-4 uker, så har dere jo relativt god tid til å hoppe litt rundt og vente en dag eller to til passende forbindelser dukker opp... anbefaler et besøk på Amorgos hvis dere får det til, og både Milos og Sifnos er øyer jeg har gode minner fra.
Og såpass "tidlig" som juni bør det heller ikke være noen vansker med å skaffe seg overnatting... er der ingen ved ankomst så er det bare å rusle rundt og spørre eller finne et turistkontor eller kanskje en taverna som ser litt "viktig" ut :-)
På Naxos er det relativt gode buss-forbindelser rundt på øyen, men kanskje litt lang tid mellom bussene noen ganger. Sjekk rutene, så dere ikke blir sittende "fast" i Apollonas slik vi gjorde en gang :-)

Anders

For øvrig så synes jeg det har blitt en merkbar forbedring hva angår tverr-forbindelser de siste årene, både innad i Kykladene og over til Dodekanesene. Så med litt planlegging og studier av fergerutene så kan dere få med dere ganske mye uten at det trenger bli noe stress av det. En liten sjøreise på en stille dag er jo ganske okay ferie det også :-)

siljemyrland

Tusen takk for svar Anders! Milos og sifnos skal vurderes, og takker for gode tipse ellers. 35-40 euro enn hva jeg er vandt med men verden går viderer i takt( Heldigvis)
Nærmeste flyplass for oss er kjevik(kr.sand) men hvis apollo legger ut sine flyvninger fra gmn i slutten av mai/beg av juni så er det ikke noe problem å reise dit:-) Blir morro å følge flyselskapene ute over høstmnd for å se:-)

kari

Hei, og velkommen til forumet.

3-4 uker i kykladene må være helt topp. Å reise i juni er en flott tid. Den værste varmen har ikke begynt ennå, øyene har igjen litt grønt ennå (i alle fall i begynnelsen av juni) og de store hordene er ikke kommet. For vår del har vi styrt unna siste del av juli og første del av august, da det rett og slett er for mye folk for vår smak.

Det er jo mulig å fly både til Santorini og Athen og begge deler er helt OK. Fra Athen blir det jo noen timer på båt, mens fra Santorine er det vel ca 2 timer. Utfarten med båt fra Santorini er verdt å få med seg, men det kan jo bli en annen gang hvis det ikke blir neste år. Vi har gjort begge deler. Har ofte bestilt rutefly. Vi bor i Trondheim, så det har blitt KLM via Amsterdam. Fordelen med rutefly er at da kan du styre flytidene dine helt selv - trenger ikke å forholde seg til ukes- eller 14 dagers turer.

Vi har gjennom årene vært innom mange øyer i kykladene. Jeg ville ikke ha gapt over for mange øyer på en gang. På 3-4 uker ville jeg har klart meg med 3-4 øyer slik at man får muligheten til å bli litt kjent der man er. Fordelen med øyhopping er jo at man står helt fritt til å velge hvor lenge man vil være på ett sted. Vi har aldri forhåndsbestilt overnatting (utenom Athen) og vi har aldri hatt problemer med å skaffe overnatting.

Hvilke øyer man vil innom vil jo være en smakssak. Vi er glad i å bade, snorkle. være litt utenfor tursittråkket og forholdsvis rolig. De øyene jeg vil anbefale er Naxos, Milos, Amorgos, Syros, Koufonissia, Sifnos (tilfeldig rekkefølge) Hvis man skal besøek øyer som ikke ligger på samme "ruta" er det lurt å sjekke båttider slik at man har litt kontroll på når det går båten mellom de ulike øyene. Og altså spesielt viktig dersom man skal mellom de ulike "rutene"

Vi har ofte leid oss bil på de ulike øyene vi har vært på. Det er greit å kjøre bil. Også mange fine sykkelmuligheter, men som anders skriver må man da være obs på at på en del øyer vil det være mye bakker. Mange øyer har og fine turmuligheter til fots.

Dette var litt av erfaringene vi har gjort oss. Masse kunnskap her i forumet, så tror nok du skal få svar på det meste du lurer på. Lykke til med planlegginga.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Greece-Traveller

Fra Athen kan dere også bruke fly til en del av øyene (dere er jo på flyplassen uansett og ingen forbindelse er lenger enn ca. 45 minutter). Her ser dere hvilke øyer som er tilgjengelige på denne måten:

http://www.aia.gr/flight_schedule/domestic_en.htm

Rutetidene som er angitt nå er for inneværende sesong. For neste sommer vil oppdaterte rutetider foreligge i ca. mars.

Både Aegean og Olympic flyr til øyene, men noen av dem er låst til en egen lisens. Til de øvrige øyene har begge selskap av og til veldig gunbstige priser på salg. Dere kan tegne dere for mailvarsler fra begge:

http://en.aegeanair.com/

http://www.olympicair.com/Home.aspx?a_id=549&gclid=CNank6Clg6ACFYqD3gods25vkw
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Svein~B

08. Sep 12, 11:53:26 #6 Last Edit: 08. Sep 12, 13:54:06 by Svein~B
Det er noen år siden det gikk direktefly til Mykonos, men hvis de kommer igjen til sommeren er det absolutt verdt å ta i betraktning som et alternativ. Ellers er nok Santorini og Athen de beste alternativene. Jeg tror det var noen andre som skrev her som var fra Sørlandet som også fløy via Amsterdam. Hvis dere først skal fly via et sted, er nok Amsterdam det beste alternativet. Selv om det er en stor flyplass, er det bare én terminal og det er lett å finne fram der. Men beregn god tid mellom flyene, ellers er sannsynligheten ganske stor for at selv om dere rekker flyet videre, gjør ikke bagasjen deres det. Og dét kan bli mye mer komplisert når dere skal på øyloffing enn om dere skulle dratt på storbyferie.

Jeg vil ikke anbefale å fly innenriksfly i Hellas. Jeg hadde tenkt å gjøre det og opplevde at de kansellerte flyet uten forvarsel etter først å ha endret reisetida uten varsel, sånn at jeg først måtte tilbringe hele dagen på flyplassen og deretter fikk en ekstra overnatting i Athen før jeg kom meg videre først neste kveld. Ifølge noen fastboende briter jeg snakket med, skjer dette stadig vekk, særlig med ettermiddagsflyene. Ferjene er mye mer pålitelige enn flyene etter min oppfatning.

Jeg vil anbefale at dere tar Naxos som siste øy før dere drar tilbake til Athen eller Santorini. Dit drar dere når det er for kort tid igjen til å rekke to øyer til. Dere bør også beregne to netter til slutt i Athen eller Santorini for å gardere dere mot at vær, streiker eller andre ting kan gjøre at dere ikke rekker flyet hjem. Da får dere også en hel dag til å utforske Athen eller Santorini, noe som absolutt er verdt å ta med seg.

Jeg vil anbefale at dere som nybegynnerøyloffere ikke prøver å reise på tvers av hovedlinjene. Hold dere innenfor én øygruppe. Jeg mener også at Milos, Sifnos og Naxos er en dårlig kombinasjon. De øyene som er greiest å kombinere med Naxos er Småkykladene samt Paros, Mykonos og Syros. Jeg vil anbefale at dere starter med den mest avsidesliggende øya som dere kan rekke til mest mulig direkte fra Norge. Hvis dere lander midt på dagen, kan dere for eksempel rekke 17.30-ferja som annenhver kveld/natt går til Donoussa, Amorgos og Astypalea og annenhver kveld/natt til Heraklia, Schinoussa, Koufonissi og Amorgos. Etterpå loffer dere mot Naxos. Alle disse øyene har forbindelse med Naxos hver dag, men det vil variere fra dag til dag hvilke andre øyer ferjene går til.

Så ta en øy om gangen. Dere trenger ikke å bestemme før dere er der hvor lenge dere vil bli. Hvis dere ikke liker øya (lite sannsynlig), drar dere bare videre. Hvis dere liker dere veldig godt, blir dere lenger enn dere ville gjort om dere hadde måttet bestille på forhånd. Da rekker dere færre øyer, men koser dere desto mer.

Fortell oss hvor og når dere flyr, så skal jeg komme med flere tips om hvilke muligheter som fins og hvordan dere skal forholde dere i hver enkelt havn dere kommer til.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Thera

Gratulerer som nygifte!

Vet ikke om mitt forslag er noe dere helt ser for dere, men;
På en bryllupsreise er vel en natt eller to på Santorini med utsikt over calderaen midt i blinken?
Helst i Oia eller Fira kanskje? Imerovigli er også fint, og Firostefani.
Flere av grottehotellene ser forlokkende ut!
Jeg har ikke overnattet på noen av stedene selv, så jeg har ikke tips om hvilke hoteller som er bra og har ok pris.

Kommer gjerne med anbefalinger til spisesteder jeg synes har god mat og atmosfære hvis dere bestemmer dere for noen dager på Santorini.
..Don`t dream your life, live your dreams..

marjana

09. Sep 12, 03:58:40 #8 Last Edit: 09. Sep 12, 04:33:08 by marjana
En kommentar til Svein-B sitt innlegg over: Jeg har tatt innenriksflyet fra Syros til Aten to ganger i år, i slutten av juni og i midten av august. Flyet har vært helt presis. Det var med Olympic. De kansellerte flyavganger, endret og rota fælt før, men til og fra Syros er de alltid i rute nå. Jeg vet ikke hvordan det er på de andre øyene og med Aegian.

Ellers så går det flere ferger ut til alle øyene i Kykladene daglig. Aqua Jewel og Aqua Spirit går rundt og rundt til alle de Kykladiske øyene daglig, og året rundt. Blue Star fergene går også hele året, og er stort sett alltid i rute. Fergen Ierapetra går på tvers av Dodekanesene til Kykladene fra Kos via Rohdos via Kykladene til Piraeus, så hvis man ser på fergerutene først, så kan man sy sammen noe helt ok. Men husk at fergerutene er "ferskvare" og endres hele tiden! Rutene en uke i forkant av reisen bør være sikkert. Se på Greek Travel Pages: www.gtp.gr

Juni er helt herlig i Kykladene! Fortsatt frodig blomstring og ikke altfor varmt. Jeg har lagt ut bilder fra mai og juni fra i år under Syros. Billig er det også, både med fly og bo og alt ellers.

Så det spørs vel egentlig på hvor dere velger å reise utfra fra Aten, fra Rafina, Lavrio eller Piraeus, så kan dere lett legge opp en fin rute med flere øyer på rad og rekke. Det samme gjelder hvis dere drar fra Santorini. Start absolutt med de øyene som ligger lengst ut, også fordi fergen kan være veldig forsinket på sin lange runde innom alle de andre øyene først, og jeg vet ikke om det er daglige avganger fra for eksempel Anafi i juni.
Glika i zoi

ingaberentine

09. Sep 12, 11:02:06 #9 Last Edit: 09. Sep 12, 11:06:08 by ingaberentine
Hei.

Velkommen til forumet og gratulerer med bryllupsreise til Hellas neste sommer.

Jeg har også det inntrykket at det de siste årene har blitt flere forbindelser mellom de forskjellige øyene/øygruppene i Kykladene. Vil derfor tro at man kan velge å kombinere hvilken øy som helst, men at det absolutt ikke går ferge mellom alle øyene hver dag. I mai 2013 vil jeg tippe at de fleste fergerutene for juni er å finne på GTP og at man da kan begynne mer å finplanlegge turen i forhold til fergetider. Bare noen ord om greske fly. Har selv brukt greske innriksfly flere ganger, ja faktisk helt tilbake til vår første øylofftur i 1982 og så sent som i påsken i år og vi har aldri hatt problemer med kansellerte turer og vi håper på å få tak i flybilletter til vår neste tur sommeren 2013, fra Athen og videre ut til den øya som vi kommer å reise først til. Tilbake til Athen kommer vi til å bruke båt, da vi vil bruke et par netter i Athen og ikke har behov for å fly til Athens flyplass og så reise videre rett hjem, noe som ellers kan være veldig greit, så slipper man en lengre båttur inn til Athen, en lengre, varm kjøretur fra f eks Pireus til flyplassen. Vår erfaringer er at innriksfly i Hellas er ofte rimelig og veldig praktisk, men som sagt vi har aldri opplevd kanselleringer og problemer som dette kan medføre"¦..

Noen ord om moped/ATV/leiebil. Det er ingen problemer med å leie bil på greske øyer (om da øya er så stor at man kan leie bil på øya, var på Agistri i sommer og der kan man kun leie moped eller sykkel). I juni er det ikke så mange andre turister og det er ikke mange innbyggere på de fleste øyene i Kykladene, har derfor aldri hatt problemer med å kjøre bil der, det blir som å kjøre bil i Norge på et lite stille sted, prøv! Mitt beste tips er om man blir tatt igjen av en annen bil, kjør inn til siden, slip bilen forbi og man har det stilt og rolig på veien igjen. Ved å leie bil/evt. annet kjøretøy, så får man mulighet til å oppleve enda flere steder/sider på den øya man akkurat er. Kan også si at jeg så å si alltid leier meg bil eller et annet motorisert kjøretøy for å utforske flere steder av den øya jeg er på for første gang, ja noen ganger har jeg faktisk leiebil til disposisjon hele tiden mens jeg er på denne øya, som da jeg var på Chios for første gang nå i påsken i år, da hadde vi leiebil som ble levert til oss på flyplassen på Chios da vi kom med innriksfly fra Athen og satte bilen fra oss på flyplassen da vi fløy tilbake til Athen igjen, 11 dager senere. Det skal riktignok nevnes at vi var på fotorundtur og at det å komme seg rundt og finne de stedene/tingene som vi ville fotografere var mer eller mindre hele poenget med turen, så til denne turen trengte vi bil hele turen. Men for en avslappende rolig tur, hvor stedlige opplevelser med god mat og drikke ikke krever så mye farting vil jeg allikevel anbefale å komme seg rundt og oppleve mer enn det man kan på det stedet man bor, gjerne på tråsykkel, noe som burde la seg gjennomføre i juni da det fremdeles ikke er alt for varmt. Ellers kan lokalbuss faktisk være en ok måte å komme seg litt rundt på den øya man er på, sjekk ut litt rutetider slik at dere vet når bussen/e går tilbake igjen. Har aldri leid tråsykkel, så det har jeg dessverre ingen anbefalinger om"¦"¦

Er enig med de andre innleggene at det å begynne på den øya som ligger lengst bort fra der man flyr til er en ok måte å starte på og så jobbe seg tilbake til stedet man skal ta flyet hjem igjen. For det er vanligvis bare en ting man har å forholde seg 100 % til og det er at man skal nå flyet hjem igjen, ellers kan man egentlig gjøre hva man vil de ukene man er i Hellas. Det har hendt flere ganger at vi har reist til helt andre øyer enn de vi hadde tenkt da vi reiste hjemmefra. Årsaken til dette kan være flere, fergen som vi hadde tenkt å ta kan være kansellert, vi har truffet noen som har veldig gode erfaringer fra en øy de har vært, ja så bestemmer vi oss også for at ja kanskje den hadde vært spennende å reise innom og besøke. Det er nettopp det som er så spennende med å reise på øyloffing, man kan forandre planer underveis og reise dit man har lyst, der og da (om man da ikke har planlagt så nøye i forkant og har bestilt/delbetalt overnatting på forhand)

I juni er det rimelig å reise rundt. Et vanlig, enkelt "rooms" kan man på de fleste øyene finne til 30€ på denne tiden, selv om det er variasjoner alt etter standard og øy, men mellom 25 og 40€ har dere mange steder å velge blant og jeg vil tippe at så å si hvert eneste overnattingssted i hele Kykladene har ledige rom i juni måned. Derfor trenger man absolutt ikke å forhandsbestille overnattingssted på forhand om man ikke ønsker dette. Man vil finne ledige rom over alt, ja jeg tipper at man vil nærest vil oppleve det som man drukner i tilbud når man ankommer en ny øy. De fleste øyene har romutleiere som møter på kaien, selv om enkelte øyer har sine egne systemer. Nå er det noen år siden jeg var på Sifnos og Milos og jeg ber evt. andre lesere korrigere meg om denne informasjonen er feil i forhold til dagens praksis på disse 2 øyene. Men på Sifnos fantes det et kontor nede på havnen som hadde kontroll over de fleste ledige rom på øya. Man sa bare hvor man ville bo på øya, hvor mange man var, sånn ca prisområde/standard og kontoret ringte til noen som passet beskrivelsen og disse kom og hentet oss i havnebyen. På Milos var det litt vanskeligere. Her var det også et lite kontor på kaien, men her fikk man et kart over byen og med anmerkninger på hvor det var rom til leie, disse var angitt med et nummer og man fant tilsvarende nummer malt på veggen til dette stedet og så var det opp til oss selv å gå rundt å spørre om noen av disse hadde ledige rom"¦"¦..

Hvor dere skal reise er jo helt opp til dere og hva dere liker, noe som kan være helt forsjellig fra det jeg liker, synes derfor det er vanskelig å gi konkrete anbefalinger. Min beste anbefaling er å skaffe seg en reiseguide eller 2 med mange bilder og bla/lese i denne og så bruke internett til å finne enda mer informasjon om de øyene som virker spennende på akkurat dere, for informasjonen her på Internett er så utrolig omfattende og til tider vanskelig å finne at man ikke klarer å få en slik oversikt som man klarer om man har et par billedfulle reiseguider å forholde seg til. De fleste biblioteker har et godt utvalg i reisehandbøker om greske øyer, sjekk der hva de har og lån med dere hjem de som virker mest spennende på dere. Ellers kan jeg vel si at jeg faktisk enda ikke har opplevd å komme til en øy og ikke like meg der, men det kan godt hende at jeg flytter litt på meg og drar til en annen by/sted en først planlagt og heller bor på det nye stedet.

Vil til slutt ønske dere en trivelig bryllupsreise hvor enn dere velger å reise"¦"¦"¦"¦"¦

siljemyrland

Tusen takk alle sammen for mange gode råd og fin info, nå skal det leses og legges planer, samt flybiletter skal bestilles så snart jeg finner ut om apollo flyr til santorini i slutten mai/beg juni og til hvilken pris. For min del vil jeg gjerne slippe Athen og komme rett ut på øyene, så santorini hadde vært min favoritt!:-) Men litt prisavhengig også!

Kanskje til og med manne oss opp til å leie bil-vi er tross alt ikke SÅ elendige til å kjøre.-) :P
Takk igjen alle sammen!

Anders

KLM har lagt om Athen-ruten sin... man når ikke 17:30-fergen lengre :-( For oss ble alternativet SAS via CPH. Helt okay det også...

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...