Logg inn med Facebook eller Google!

Taverna i Loutra

Started by stein, 14. Jan 12, 22:33:10

Previous topic - Next topic

stein

Den lille byen Loutra på østsiden av Kythnos er vår favoritthavn. Her går livet langsomt og det er lite turister. Det gamle Hydropatic Institute er forsatt i drift. Her er det mulig å få seg et innendørs bad med vann fra den varme kilden. Denne varme kilden renner ut i sørenden av bystranda. Du kan sitte og slappe av med kroppen helt eller delvis nedsenket i den svært varme vannet. I nordenden av bystranda står bordene til tavernaene helt nede i vannkanten. Det finnes et par hoteller, et par supermarkeder og et par barer. Til Choraen er det 4 kilometer og til havnebyen Merikhas er det 9 kilometer.

500meter fra "sentrum" finner vi Taverna Katerina. Nå har det fort gått 4 1/2 år siden jeg var der sist, så det kan godt ha skjedd forandringer.

Her er 3 bilder som viser veien fra sentrum/havna


Gå opp veien midt i bildet fra havna


Veien går langs stranda


Midt oppi bakken her ligger Taverna Katarina


Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

Desverre har Google Earth dårlig oppløsning på Kythnos. Men her er i hvert fall veien til Katerina.


Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

Etter ca 500 meter er vi framme ved Taverna Katerina.


Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

Det er typisk å gå inn på kjøkkenet på Katerina og for en omvisning i hva de har å servere. Vi var her 2 dager på rad. Første dagen bare båten min. Da var det masse kjempegod mat. Andre dagen stilte vi med hele flåten, og da sleit de litt. Men fortsatt veldig bra. Her er et par bilder inn gjennom kjøkkenvinduet.




Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

På Katerina er alle generasjoner i arbeid





Vi var to som ruslet en tur på dagtid og stakk innom Katerina. Det var bare gamlemor som var tilstede, og hun kunne så klart ikke engelsk. Vi kunne si god dag, øl og takk på gresk og det holdt. Men gamlemor skulle nok yte litt ekstra service og kom ut til oss med to bortimot fulle duralex med raki. Vi sa efkaristo og begynte forsiktig på dette grusomme stoffet. Måtte flere øl til for å få det ned. Vi smilte tappert og nikket til gamlemor. Men da gamlefar kom hjem ble det bråk. Han likte nok ikke at rakiflaska hans var tom.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

kaka

KariK

stein

Takk kaka  :)

Her er fra første kvelden da bare mannskapet mitt var her.


I bakgrunnen ser vi lysene fra Loutra


Hvis vi zoomer inn, ser Lourtra slik ut fra Katerina, vakkert.
Det lange bygget lengst bak er det gamle Hydropatic Institute.


Godt nede i forretten.


Slik så regninga ut. 2006 og fortsatt drakmer.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

Bilde fra andre dagen da hel flåten stilte til langbord. Blir ofte litt kaos da.




Her ser vi ned bakken der vi startet. Ikke rart at dette er favoritthavna vår?

Navigare necesse est, vivere non est necesse

marjana

Jeg var innom havna på Kythnos på kun fergetur fra Lavrio via Kea, Kythnos til Syros i september. På Kythnos kom en gresk venninne fra Syros på fergen. Hun og kjæresten hadde vært på en tre, firedagers campingtur på moped der. De hadde fricampet, og hadde kjørt rundt på store deler av øya. Katerina syntes at Choraen var ganske turistifisert, og hun sa også at det var mange fine strender på øya. De fleste turistene som kommer med ferge bor stort sett i havna, og derfra kan man ta buss til de fleste landsbyene.
Som jeg har forstått så er det flest seilbåtturister i Loutra, og en del eldre som nyter de varme kildene der. Prisene er litt høyere på tavernaene der enn ellers på øya. Andre innlegg jeg har lest på nettet forteller at Kythnos er øya der man virkelig kan nyte roen. Jeg vil tro at Kythnos kan være et godt første stopp for å komme i siga-sigamodus før man drar videre til andre øyer.
Glika i zoi

Johanne

Fine og stemninsfulle bilder Svein! Vilket langbord det blev - her fikk de fullt opp på Katerina kan jeg forstå! Blir nostalgisk av å se regningen i drakmer :)

Johanne :)

Tjorven

Dette var stemningsbilder, ja! Og herlig historie fra tavernabesøket   ;D Skjønner godt det måtte noen øl til for å få ned rakien   :P Det ser ganske sjarmerende ut i Loutra, men jeg finner få overnattingssteder der. Det er kanskje bedre å satse på å bo i Merikhas, og heller ta buss derfra. Har du noen bilder fra Merikhas også, Stein?
There are no strangers, only friends we haven't met.

stein

Hei Tjorven. Skal finne fram noen bilder fra Merikhas og kanskje noen flere fra Loutra.  I kveld. Legger det i tråden din jeg  :)
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...