Logg inn med Facebook eller Google!

Bilder fra Ios -september 09

Started by Anders, 13. Oct 09, 20:48:48

Previous topic - Next topic

Anders

Jo, blåfargen var \"veldig\" tilstede. Der var mye av det lille vi så av Ios som var veldig severdig. Og \"hvitheten\" oppe i byen var veldig hvit... iallfall inntil man kom inn i gatene og så hvor sliten den var... det forundret oss egentlig. At når man har noe så vakkert, så lar man det bli ødelagt og herpet, slik vi oppfattet det. Og kanskje er det ikke helt \"pc\" (politically correct) å si det, men folket var annerledes... første gang jeg har truffet frekke greske unger som tilogmed forsøkte å lure meg for penger... eller \"gjenger\" av ungdommer som står og sperrer gatene... eller det å få hardbanket, lettsteikt kjøttdeig servert som hamburger...

Tjorven

Flotte bilder Anders, fra det som virker som ei veldig typisk gresk øy. Men jeg så også alle barskiltene oppgjennom gatene, og det er selvfølgelig tegn på partyøya Ios. Og at både folk og omgivelsene er blitt så rølpete pga dette er jo veldig synd. Det ødelegger en ellers så vakker øy.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Anders

Noen flere bilder... ymse dette. Men litt utsikt er vel ikke å forakte?

Heidrun

Det forundrer meg det du sier her Anders. Er ikke slik jeg husker IOS for noen år tilbake. Når jeg var på iOS første og siste gang så var menneskene veldig vennlige og imøtekommende.
Men jeg får se til sommeren om dette stemmer. Men hvis det er flere som har den samme følelsen som deg etter å ha besøkt denne øya i det siste. Ja da vil jeg revurdere IOS til sommeren
Yamas til livet og til

filhellener

Quote from: \"Anders\"Vi hadde tre overnattinger på Ios etter at vi forlot Naxos. Det ble en litt brutal overgang, kan man vel si... men her kommer nå noen bilder derfra. Og mer følger vel etterhvert.

Smaken er forskjellig, og bra er det  :icon_smile: - for m e g  ville overgangen bli \"verre\" om jeg reiste f r a Ios til Naxos :cyclopsani:
 - så j e g  forstår ikke helt at du som liker deg så godt i Naxos by, som for m e g er en overturistifisert by, skulle føle det litt brutalt å komme til Ios i  l a vsesong  :icon_smile:

Vi var på Naxos i september i fjor, og i 2004, og liker oss kjempegodt  :iconbiggrin:
Vakker Chora og flotte strender og veldig hyggelige mennesker, de vi traff i hvertfall  :icon_smile:

Men, Anders, tusen takk for kjempefine bilder  :iconbiggrin:
Kari

filhellener

Quote from: \"filhellener\"
Quote from: \"Anders\"Vi hadde tre overnattinger på Ios etter at vi forlot Naxos. Det ble en litt brutal overgang, kan man vel si... men her kommer nå noen bilder derfra. Og mer følger vel etterhvert.

Vi var på Naxos i september i fjor, og i 2004, og liker oss kjempegodt  :iconbiggrin:
Vakker Chora og flotte strender og veldig hyggelige mennesker, de vi traff i hvertfall  :icon_smile:

Men, Anders, tusen takk for kjempefine bilder  :iconbiggrin:

Det skulle selvfølgelig være I O S og ikke Naxos vi besøkte i fjor høst og i 2004  :colors:
Kari

Anders

Ta nå ikke mine utsagn som noen \"sannhet\", da :-)

Og det er som du sier, filhellener, bra at smaken er forskjellig. Jeg gir uttrykk for min subjektive opplevelse. Ios var/er en fin øy, Chora\'en var/er spennende og vakker, og jeg møtte mange vennlige og hyggelige mennesker. Og at det blåste noe så innmari der en stund gjorde kanskje sitt til å farge min opplevelse i negativ retning?

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å utdype mine opplevelser og min reaksjon noe særlig. Men det var noe med Ios som jeg ikke helt følte meg komfortabel med. Mulig fordi vi kom litt sent på året? Kanskje folk bare var trøtte og \"drittlei\" etter en ny, heftig høysesong?

Men hva får greske guttunger på åtte-ti år til å bruke det engelske f-ordet overfor fremmede, uten at noen voksne i deres omgivelser later til å reagere? Og når ble umalt kryssfinér akseptert som en vesentlig ingrediens blant greske byggematerialer?

Jeg reagerte ganske så negativt på alle barene... ikke fordi de var der, ei heller fordi samtlige virket å være stengt for året, men pga den grelle/smakløse/uhemmede skiltingen... og... jo, jeg reagerte på mengden også.
Hva gjelder \"turistifisering\"... vi så nesten ingen andre mennesker:-)

Første dagen brukte vi en time eller to på å finne et sted som var åpent for å spise lunsj. Er det unormalt å spise lunsj før klokken fire? Tilfellet(?) ville at vi fant en av de få(den eneste?) tradisjonelle greske tavernaene, der fikk vi god mat, god service, og en god opplevelse. Nok til at vi oppsøkte den igjen, for en middag.

Jeg reagerte på det jeg oppfattet som uvanlig \"likegyldighet\" rundt bygningers utseende og fremtoning. Jeg har liksom fått for meg at inngangspartier og førsteinntrykk er av ekstrem stor betydning for de fleste øyboere (evt grekere generellt?), men inne i denne fascinerende Kardemommebyen fant vi altså sprukne vinduer og avskallede vegger og knuste trapper. Overraskende... det var ikke eierløse hus i fullstendig forfall, det var små perler med fire barer som hadde stengt dørene uken før.

Kirkevegger med tagging??? Søppel i gatene??? \"Flokker\" av tyggegummityggende tenåringer som beglor og beplystrer mitt snart AFP-klare reisefølge??? Hallo?????????

Mange har vel opplevd hundeskitt i greske \"gamleby-gater\". Men kanskje ikke at den ligger der dagen etterpå også. På samme sted... urørt. Jeg antok at det var fordi det var sent i sesongen... folk var vel slitne og lei. Kanskje derfor alle \"tyggis-klysene\" hadde fått lov til å bli en del av gatelegemet også? Og kanskje var det derfor urin-lukten var så tilstede i enkelte av de mest bar-befengte stredene?

Nei... det var \"noe\" med stemningen der i Chora Ios som jeg reagerte negativt på. Og det aller verste... jeg dro derifra med en litt ekkel følelse av at det ikke \"bare\" var alle turistene sin skyld...

Anders

20. Oct 09, 20:33:37 #19 Last Edit: 30. Aug 11, 12:16:53 by Anders
Men nok om det. Vi skulle jo til Ios... og vi tok \"hai-spiiden\" fra Naxos og var fornøyd med det. Kjapt og problemfritt. Det er virkelig en behagelig reisemåte, men samtidig opplever jeg det som transport...
Selv om ting kanskje virker litt \"strict\" derombord, så kan man gå ut bak og nyte turen i friluft og ta seg en røyk om man er slik belastet.

Anders

20. Oct 09, 20:41:57 #20 Last Edit: 30. Aug 11, 12:17:21 by Anders
Og når man først er der, så kan man ikke klage på utsikten...


marjana

Ios- vakre, stygge Ios.
Ikke uten grunn at den maleriske choraen, solnedgangen, og beliggenheten midt i løypa gjorde Ios populær blant hippiene.
Cat Stevens hadde et hus der også.

Ios var et fast stopp i et par uker hver sommer opp til 1984 for min del, men etter da ble det stygt, griset, og blod og hooligans i gatene.

En yaya nær der vi bodde klaget og gråt over at hun måtte ut med kalk og klorin og male rundt alle de runde hellesteinene hver morgen fordi det var så mye spy, tiss og bæsj midt på gaten foran huset hennes.
Like rundt neste hjørne satt fem-seks briter og drakk og tisset på tomatplantene hennes....

Mange andre folk fra ande land har også kommet til øya og startet sommerbusiness. De driver barer, butikker, hoteller, og drar i slutten av sesongen.

Hele stranden Milepota var uten solsenger og parasoller. Kun en liten bar og noen bolighus ved enden. Og se nå; overalt er det bassenger og hoteller og høy standard. (Jeg drar nok aldri tilbake til Ios).

Det er da vel svært få fastbonde på Ios nå?
Den gang da var det noe sånt som 500-600 fastboende og 5000- 10.000 turister på et år.
I 2009 vet jeg ikke hvor mange turister det på Ios hvert år. Helt sikkert sinnsykt mange.
Glika i zoi

kaka

Dette var trist lesing, marjana! Veldig trist når de fastboende opplever til de grader mangel på respekt.
Ikke så lett å se den grimme historien i bildene til Anders, men han har vel valgt med omhu.
-Slik øya beskrives her, må den vel miste sin popularitet etterhvert?

Kanksje yaya kan få tomatplantene sine i fred igjen.
(Men med en slik historie, blir det kanskje armod om turistene forsvinner?)
KariK

Anders

Bulls Eye, marjana! ...\"vakre, stygge Ios\"...
Byen var jo veldig fin, og kunne vært helt toppers, hvis bare ikke...
Men dette går jo mye på følelser og hva man liker og hvilke forventninger/tanker man har. Noen flere bilder ble det iallfall :-)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...