Logg inn med Facebook eller Google!

Favorittøy i Kykladene - og hvorfor

Started by Sunnaelskersol, 27. Mar 18, 21:42:34

Previous topic - Next topic

Sunnaelskersol

27. Mar 18, 21:42:34 Last Edit: 27. Mar 18, 21:44:13 by Sunnaelskersol
Hva er din favorittøy i Kykladene? Og hvorfor?  :D

Fyr løs!
Stadig på jakt etter gode reiseopplevelser og reiseminner

Heidrun

28. Mar 18, 09:06:25 #1 Last Edit: 28. Mar 18, 09:20:51 by Heidrun
Siden spørmålet er i Kykladene, og ikke Kreta. Ja da kan jeg jo fortelle litt om hvorfor øya er min favoritt når det kommer til Kykladene.
Grunnen til at jeg er glad i denne øya er dramatisk landskap, små landsbyer hvor det er herlig lokalbefolkning, steder å tilbringe min dager på når jeg er på øya, og som det er lite turister i generelt. Selv om noen av stedene er turistifisert, ja da er det fint der okke som. Tettsteder som feks Akrotiri, Emporio, Manolas på Thirasia, Ammoudi, Exo Gonia, Karterados, Pyrgos og noen andre steder er fine steder å bruke dagene i.
Regner dere har gjetta hvilken øy jeg snakker om. Jo øya alle elsker å si de hater på grunn av turister, nemlig Santorini. For de stedene jeg drar til på den øya, ja det er steder som turister ikke besøker. Turistene drar jo til Fira, Oia, Firostefani, Imerovigli og badestedene Kamari og Períssa. Men gudbedre hvor mye fint det er ellers på Santorini, for de som ikke tråkker turistløypa
Yamas til livet og til

Frynse

Klarer ikke å begrense meg til bare en, men to.
Naxos og Antiparos.
Disse er for meg helt sidestilte, selv om de er dønn ulike.

Naxos fordi øya har alt, Antiparos fordi den har så "laidback" stemning og fordi landsbyen er så utrolig koselig.

Heidrun

Quote from: Frynse on 28. Mar 18, 10:02:32
Klarer ikke å begrense meg til bare en, men to.
Naxos og Antiparos.
Disse er for meg helt sidestilte, selv om de er dønn ulike.

Naxos fordi øya har alt, Antiparos fordi den har så "laidback" stemning og fordi landsbyen er så utrolig koselig.


Kan godt skjønne hvorfor folk elsker disse øyene Frynse. Men problemet med de øyene er tilgjengelighet. Tar jo over 1 døgn bare å komme seg dit. Oftest nesten 2 døgn fra flyet letter fra Gardermoen. Og for meg så faller da drømmeøya vekk grunnet tilgjengelighet.
Skulle jeg glemt tiden det tar å reise, og at øya er for liten. Ja da ville mitt valg heller landet mot Paxos mellom Corfu og Parga. men nå handler jo denne tråden om Kykladene da
Yamas til livet og til

stein

28. Mar 18, 11:28:06 #4 Last Edit: 28. Mar 18, 11:36:16 by stein
Kithnos. Fordi den har to fantastiske og trivelige havner for seilbåt. Favoritten er Loutra med Merichas som en god nummer to. I tillegg mange fine bukter for lunch og badestopp. Ikke minst ved Kolona Beach. Det finnes også ypperlige bukter for en natt på svai eller med trosser i land. For eksempel Agios Ioannis eller Agios Stefanos.

Kithnos er 7-8 timers seiling fra Athen eller Poros. Straks man har kommer over, ligger alle de fantastiske øyene i Cycladene for dine føtter. På rekke og rad.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Frynse

Quote from: Heidrun on 28. Mar 18, 11:09:44
Quote from: Frynse on 28. Mar 18, 10:02:32
Klarer ikke å begrense meg til bare en, men to.
Naxos og Antiparos.
Disse er for meg helt sidestilte, selv om de er dønn ulike.

Naxos fordi øya har alt, Antiparos fordi den har så "laidback" stemning og fordi landsbyen er så utrolig koselig.


Kan godt skjønne hvorfor folk elsker disse øyene Frynse. Men problemet med de øyene er tilgjengelighet. Tar jo over 1 døgn bare å komme seg dit. Oftest nesten 2 døgn fra flyet letter fra Gardermoen. Og for meg så faller da drømmeøya vekk grunnet tilgjengelighet.
Skulle jeg glemt tiden det tar å reise, og at øya er for liten. Ja da ville mitt valg heller landet mot Paxos mellom Corfu og Parga. men nå handler jo denne tråden om Kykladene da


Nå vet jeg ikke hvor du reiser fra, men det er da ikke noe stort problem å komme seg til de øyene samme dag man reiser fra f.eks. Gardermoen.
Det går båter hele dagen fra både Pireus, Rafina og Santorini.
I tillegg har både Naxos og Paros flyplass, så jeg vil si det er forholdsvis enkelt å komme seg dit.

Lous

29. Mar 18, 15:45:57 #6 Last Edit: 29. Mar 18, 15:48:51 by Lous
F.eks Novair fra Oslo rundt 0700. Lander Santorini ca 12.15 (gresk) Taxi ned til havna. Da er du der før alle Charterbussene kommer, har god plass på alle spisestedene før alle andre kommer med bussene. 15.30 går Blue Star Delos (flotteste ferge i Hellas) er i Parikia ca 1800. På kaia er det 100 meter fra utgang fra Delos til der lille-fergen til Antiparos går. Meg bekjent så går den ofte, minst en gang pr time.
M.a.o. tar det max 12 timer fra Gardermoen til du er på Antiparos.
Jeg ville jo ha droppet den siste ferge og blitt på Paros. Blitt i Parikia eller tatt bussen (ca 100 meter fra fergeleie) til Naoussa (ca. 30 min.)
Partisk? Tja. Noen heier på Rosenborg mens andre heier på Brann
God tur hvor enn du drar. Det er jo flott i hele Hellas

Anders

Reiste fra Flesland klokken 6. Via CPH og Athen, var på rommet hos Sofia før klokken 3 om ettermiddagen. Naxos vanskelig tilgjengelig?

Sunnaelskersol

Vi skal til Naxos til sommeren! Syns det virker greit å komme dit, men norwegian sine flytider er ganske kjipe. Blir lite søvn både opp og ned med de flytidene...

Nå leter vi etter øy nr.2! (Litt derfor jeg laget denne tråden)

Har ellers kun vært på Milos og Serifos i Kykladene. Der var fantastisk! Håper på en like fin ferie denne sommeren.
Stadig på jakt etter gode reiseopplevelser og reiseminner

Lous

01. Apr 18, 08:56:17 #9 Last Edit: 01. Apr 18, 08:58:56 by Lous
Hvis du ikke ønsker å sitte lenge på en båt så kan du velg Paros vest for Naxos (ca 40 min til parikia) eller Koufonissi som ligger ca samme tid øst for Naxos. Sistnevnte øy er nesten helt bilfri.

Heidrun

Quote from: Anders on 29. Mar 18, 18:34:56
Reiste fra Flesland klokken 6. Via CPH og Athen, var på rommet hos Sofia før klokken 3 om ettermiddagen. Naxos vanskelig tilgjengelig?


Direktefly gutt. Direktefly
Yamas til livet og til

Anders

Haha.... gutt, du liksom :-)  Og bortskjemt hvis du krever direktefly. Da går du glipp av mye artig også.....

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...