Logg inn med Facebook eller Google!

Hva er verdt å se på Kea, Kythnos, Serifos og Sifnos?

Started by Ole, 06. Nov 07, 08:09:52

Previous topic - Next topic

Ole

Jeg lurer på å stoppe på noen av disse øyene på min vei mot Naxos i sommer. Er det noen som vet hva som er verdt å se på disse øyene?
Skulle gjerne tatt turen innom Milos, men det blir nok en annen gang.

Tommy

Sifnos

Sifnos hamnstad Kamares har en långgrund och barnvänlig sandstrand. I hamnen trängs segelbåtar och stora lustjakter med små fiskebåtar. Hamnpromenaden kantas av tavernor, ouzerior, barer och kaféer, med mera, det räcker egentligen att bara vara där när du besöker Sifnos, tycker då jag, speciellt som ni väl har mindre barn med er.

 



Apollonia
Sifnos huvudstad Apollonia ligger nästan mitt på ön cirka 5 km från Kamares. Det är en bra utgångspunkt för att utforska resten av ön. Runt Apollonia ligger fem mindre byar (Exambela, Kato Petali, Ano Petali, Katavati och Artemonas). Apollonia är rätt mysig att strosa runt i lite på egen hand.



Kastro
Några kilometer från Apollonia ligger bilfria Kastro. Kastro byggdes som försvar mot pirater runt en bergsklippa och det var en baggis att upptäcka eventuella fiender. Här ifrån bjuds en fantastisk vacker vy ner mot den lilla kyrkan nedanför.





Kvällarna i Kamares är oförglömliga, Sifnos är en ö att bara ta det lugnt på.

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Ole

Takk for godt svar Tommy! Den første uka reiser jeg alene, altså uten barn. Når resten av familien kommer, blir det badeferie på Naxos og Paros. Den første uka er jeg ute etter å oppleve mindre steder uten spesielt mye turisme. Gjerne små landsbyer uten biler og neonlys. Strendene er ikke så viktig. Jeg kommer ikke til å ligge timesvis på stranda denne uka likevel.

Sjøløve

Jeg ble veldig fasinert av Kastro på Sifnos.  De trange gatene med hvitkalkede hus, trapper og smug.  Det var nesten folketomt da vi var der, sikkert mer folk i sommersesongen.



Chryssopigi var også absolutt verd et besøk - hvit og vakker mot det blå havet

Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Ole

Takk Sjøløve! Kastro ser bare helt nydelig ut! Hvordan er kommunikasjonen på Sifnos? Går det busser regelmessig? Kanskje det er en fordel å leie seg en scooter?

Tommy

Buss finns som utgår från Kamares flera gånger dagligen och utöver ön o tillbaka, men Sifnos är ingen särskilt stor ö så scooter passar utmärkt det oxå. Skulle jag resa dit som du, för att bara ta det lugnt o upptäcka ön lite på egen hand hade jag nog valt att försöka hitta boende i Kastro. Lugnt o genuint, vackert o avslappnat.

http://www.sifnos.e-sifnos.com/Sifnos_Kastro_EN.htm

http://www.thesaurus.gr/sifnos_kastro_accommodation.htm

Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Sjøløve

Vi leide bil en av dagene vi var der, greit å ta seg fram på den måten.  Og så fikk vi jo litt mer med oss i bilen, vi var bl. annet innom Vathy, ei badebukt med ganske fin strand - deilig med et  bad etter all sightseeingen :flower:
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Tommy

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Ole

Jeg trodde jeg hadde lest alt om Sifnos i forumet, men denne hadde jeg ikke lest. Takk skal du ha!

kari

De to foregående har sagt det meste som er verdt å si om Sifnos. Vi bodde i kamares. Fin og rolig plass. Veien til havna går gjennom stedet, noe som gir en del trafikk når det kommer og går båter. Men jeg opplevde aldri dette som noe problem. Stranda er  flott og det er mange små, og koselige spisesteder. De fleste ligger langsmed veien til havna. Vi var på ettermiddags/ kveldstur til Appolonia. en super by å gå å kikke litt i. Mange koselige små smug med kafeer og små tavernaer. Da vi var der fikk terje klippet håret hos en lokal frisør. Vi tok buss opp og ned da vi var der. Sifnos drar jeg helt sikker og veldig gjerne tilbake til.
I vår familie går sifnos under navnet katteøya. Det er fordi vertens om vi bodde hos hadde mange katter. Barna fikk i oppgave og mate disse kattene hver morgen. Kattematen sto på avtalt plass, og når de spilte på åpne-dingsen som er på sånne hermetikkbokser, kom kattene løpende. Da vi var der var det en kattemor som hadde 4 eller var det 5 kjempesøte kattunger. Disse var rundt husene omtrent hele tiden, og fikk masse klapp og oppmerksonhet. De lå og kosa seg på ett eller annet fang nesten hele tiden. Så dette er katteøya for oss, og kanskje den øya, sammen med naxos, som oftest blir nevnt av barna hvis det blir spørsmål om hvor de ønsker å dra tilbake til.

Kythnos var vi innom samme sommeren som da vi var på Sifnos. Vi hadde bare en natt der. Båtforbindelsene fra Syros til Milos var slik at vi måtte ha en overnatting på Kythnos. Derfor var i bare i havnebyen. Men vi hadde absolutt et fint døgn på kythnos. Veldig lite turister. Det var bare oss og et par til som gikk av båten..... og det gikk kanskje 8 stk på båten. Lite turister. Vi var der helt i begynnelsen av juli 2004. Drar også gjerne tilbake hit. Koselige spisesteder. Et påbegynt, forholdsvis stort hotell (?) skjemmer plassen litt. Det ligger helt ved sjøen, 3-4 etg høyt, og ser ut som om det har ligget slik lenge. Ikke tegn til byggeaktivitet, og så ut som at det hadde stått slik lenge. Men selv om det blir ferdig tror jeg det vil stikke seg negativt ut i den ellers lave bebyggelsen. På kythnos bodde vi i helninga til venstre for havna, og hadde en super utsikt.

De to andre øyene du nevner har jeg ikke vært på.

Uansett er jeg sikker på du får en toppers tur. Godt å høre at du har skjønt at du må ta deg en tur innom milos. Dette er nok den mest spesielle og spennende øya jeg har vært på.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

effie

Kea følte vi ingenting for egentlig, så dit hadde jeg ikke tatt turen innom.... nå var jo vi der for 10 år siden da, så det kan jo hende mye har skjedd der.

Serifos og Sifnos er mine klare favoritter blant de du nevner, Kithnos var også fin, med masse, masse flott keramikk! Det var keramikkverksteder overalt. Vi var på seiltur, så vi har jo mer eller mindre holdt oss ved havnene. Men Serifos holdt oss igjen i 3 dager pga meltemi, og vi tok buss opp til chora, fantastisk utsikt. også gikk vi ned igjen, som også var en uforglemmelig tur. Vi lå på svai inne i bukta 3. dagen, men vi likte oss veldig godt på den øya.

God tur!
effie - mammaen min har grodd fast på Karpathos:-)

Ole

Takk Kari og Effie! Sifnos høres bra ut. Spørs om det blir en tur dit ja.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...