Logg inn med Facebook eller Google!

Hellas i pressen

Started by operafantomet, 07. Apr 08, 06:04:46

Previous topic - Next topic

kaka

Det er mye som kan tyde på at byråkratiet har "gått seg helt bort i seg selv".
KariK

stein

Det er en ting jeg lurer på, har regjeringen virkelig tatt tak i det at de rike ikke er med i fellesskapet? Så vidt jeg skjønner er det få advokater, leger, redere osv som betaler skatt. Har hørt at alle prester tar 3-400 euro under bordet for å vie. At 60% av alle leger skal ha penger under bordet for å behandle. Er dette virkelig tilfelle?

I både Norge og Sverige er vi på samme lag selv om vi ikke alltid er helt enige med de som styrer, og vi drar sammen. Jeg føler at i Hellas er ingen på samme lag og i hvert fall ikke på lag med styresmaktene. Hvis det er tilfelle, har de en lang vei og gå og trenger sårt en leder som kan få alle til å bidra.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

mouche

Har selv opplevd at hverjen advokat eller Notarius (!) ga meg kvittering i forbindelse med eiendomskjøp! En artikkel i Financial Times fra 21.juli (kan ikke legge ut link dessverre, men prøv å søk selv) omtaler en lovendring som gjelder bøndene i Hellas som blir utsatt foreløpig. Artikkelen viser hvordan bønder, eller folk som har vært/utgir seg for å være bønder, ikke endrer sin status når de tar annet arbeid og beholder en rekke goder som blant annet langt lavere skatteprosent (13%!) og en rekke subsidier selv om de ikke produserer noe som helst, men leier ut jorden til andre. Har så mange egenopplevde episoder hva angår skattemoral, eller mangel på sådan, fra Hellas at jeg tror det vil gå lang tid før hvermansen betaler i nærheten av den skatten de skal. Litt usikker, men blitt fortalt at lønnsmottagere motar sin lønn uten trekk i skatt og så må de deretter gjøre opp med skattemyndighetene. Da gjelder ordningen 40/40/20 som er hvordan den reduserte skatten fordeles mellom skatteyter, skatteoppkrever og den som skulle ha mottatt 100%, nemlig felleskapet for å betale for medisiner, pensjoner og alt annet.
Når det gjelder leger så jeg nylig en artikkel som hevder at prosentsatsen som tar "liten konvolutt" som er uttrykket som brukes i Hellas, er 40%, men slike tall er alltid forbundet med stor grad av usikkerhet.

marjana

24. Jul 15, 19:17:26 #1287 Last Edit: 26. Jul 15, 00:18:50 by marjana
I Dagbladet i dag var det en kommentar om oligarkenes store
makt i Hellas. De eier og styrer det meste, og både politikere og media.
Det forklarer ganske mye om hvorfor Hellas har havnet i den vanskelige økonomiske situasjonen som de er i nå:

http://www.dagbladet.no/2015/07/24/kultur/meninger/hovedkommentar/kommentar/utenriks/40285815/
Glika i zoi

tovenor

Det er nok ikke helt sant at medlemmer av Syriza ikke har vært en del av korrupsjonen. Mange gamle medlemmer av Pasok fant nytt "hjem" i Syriza når de så at Pasok falt enormt på meningsmålingene. Mange gamle "lure rever" i Syriza med andre ord. Det kommer nok til å bli en lang prosess før ting forandrer seg. Jeg er ikke så optimistisk...


marjana

Hela Dagsnytt atten på NRK i dag var sammenhengende om terrormassakren i Tyrkia, båtflykninger og innslag 4.Om Hellas satt under overformynderi av EU.
https://radio.nrk.no/serie/dagsnytt-atten

Glika i zoi

bengalow

Kantänkas, Tovenor, men hur många av Nea Demokratias anhängare/representanter har "svarta affärer". Det var dem som satt på pengarna i många årtionden, och kallas välbesuttna i Grekland. Dom hade något att försvara - sin rikedom, som man inte ville dela med sig av till samhället. Samma gamla historia, men nu på sin spets i Grekland. Att inte andra, med mindre "sparkapital" följer i deras spår är förståeligt. Detta har exploderat, och nu vill "ingen" bidraga med skatt, avgifter och normala omkostnader, men man måste börja någonstans - och då börjar man hos det vanliga folket. Dom som skulle kunna bidraga är skrivna utomlands...eller har advokater att sköta affärerna. Överklagande på skatteaffärer tar mer än 10 år i Grekland, där f.ö. 60 % av parlamentet bestod av advokater får några år sedan...hela den "demokratiska" administrationen är genomrutten - den stinker, sett ur vår nordiska synpunkt.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

kaka

Quote from: marjana on 24. Jul 15, 21:38:47
Hela Dagsnytt atten på NRK i dag var sammenhengende om terrormassakren i Tyrkia, båtflykninger og innslag 4.Om Hellas satt under overformynderi av EU.
https://radio.nrk.no/serie/dagsnytt-atten




Interessant å høre på, Marjana.
KariK

mouche

Quote from: tovenor on 24. Jul 15, 21:00:53
Det er nok ikke helt sant at medlemmer av Syriza ikke har vært en del av korrupsjonen. Mange gamle medlemmer av Pasok fant nytt "hjem" i Syriza når de så at Pasok falt enormt på meningsmålingene. Mange gamle "lure rever" i Syriza med andre ord. Det kommer nok til å bli en lang prosess før ting forandrer seg. Jeg er ikke så optimistisk...


Har lest, eller hørt, at den nye regjeringen har nedsatt et utvalg som skal ta for seg utdanningssystemet i Hellas og at 12 av medlemmene av dette utvalget er kjente Syrizamedlemmer mens det er noe usikerhet rundt det 13. og siste medlemmet. Er dette noe du har hørt eller kan kommentere? Jeg har forøvrig svært vondt for å tro at korrupsjonsproblemet er løst ved valget av ny regjering for til det så er "systemet" for vel etablert og akseptert, dessverre!

marjana

Jeg synes at dere begge Bengalow og Mouche skal diskutere utenfor denne tråden som heter "Hellas i pressen". Kan dere ikke bare opprette en egen tråd som heter "Kommentarer til innlegg som er lagt inn i Hellas i pressen", eller finn på noe selv!!!
Glika i zoi

bengalow

Att du Marjana, inte finner intresse i, att diskutera det som kanske angår dig mest, är anmärkningsvärt. Denna hemsida är ägnat åt den grekiska situationen som helhet, antingen det gäller översvämning av lägenheter vid regn,kattkillingar eller goda badstränder och ekonomi. Om du inte trivs med inläggen, så strunta i dem. Det behövs belysas ur varje synpunkt, och inte minst du bidrar med inlägg och kommentarer. Varför skulle vi då sluta att skriva? För att du skall få mer plats och utrymme? Ta och sansa dig - sätt dig ner och andas djupt ett tag, och tänk på vad du skriver nästa gång, som t.ex. vad intresserar de andra, om det regnar eller är sol hos dig? Att din väninna skall gifta sig, eller om det är trafikstockning utanför ditt hus...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...