Logg inn med Facebook eller Google!

Hellas i pressen

Started by operafantomet, 07. Apr 08, 06:04:46

Previous topic - Next topic

bengalow

Jag fann en väldigt intressant artikel i Aftonbladet om Grekland, och dess "ekonomi". Mycket av det som skrivs, är svar på varför det ser ut som det gör, och inför morgondagens val, så finns motivation till varför greker röstar som dom gör. En slags uppgörelse med gårdagen, en hämnd på dem som skötte landet...
http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/danielswedin/article20204626.ab
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

mouche

Tja, nok et oppslag/artikkel som legger all skyld på politikerne og de rike mens alle de andre som har lånt til forbruk og kjempet for og fått høye/re lønninger er helt uskyldige. Nei, det er ikke slik det er, dessverre, for den situasjonen som Hellas befinner seg i er noe alle grekere har del av skylden for. og som ikke vil kunne løses før man innser at alle må bidra enten man liker det, eller ei. Det betyr at lønninger må stå i forhold til hva man priduserer og ikke hva man kan låne for det er ingen som vil låne mere penger til Hellas, og grekere flest, før de innser og aksepteter at de må løse sine problemer og akseptere sin gjeld selv om jeg både tror, og håper, at enda mer av denne gjelden vil bli ettergitt.

bengalow

Men nog är det väl så, att parlamentet är ansvariga för att driva in skattemedel, nog för att klara av en statsbudget, mouche. Har man gjort det? Har man sett till att statliga verk inte gjort av med alla pengar på ett orättvist sätt? Har man sett till att få in de pengar som folk är skyldiga att betala i skatt? Hela den grekiska administrationen har varit uppfylld av, att se till sitt eget, personliga behov. Mutor, gåvor, gentjänster och villkorliga beslut har genomsyrat allt vad som varit kommunalt eller statligt. Det har varit deras normala system, men när sedan EU vill ha transparens, så föll hela korthuset.  De har levt med en subekonomi, som fungerat, men inte nu, när EU bestämmer hur pengar skall redovisas.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

therese

Quote from: mouche on 23. Jan 15, 13:08:10
Tja, nok et oppslag/artikkel som legger all skyld på politikerne og de rike (....) Hellas befinner seg i er noe alle grekere har del av skylden for. og som ikke vil kunne løses før man innser at alle må bidra enten man liker det, eller ei.


Ja, det er kanskje fordi den greske politikken og de rike er en vesentlig del av problemet. Korrupsjon er et problem, og etter min mening er det også et problem at de rike ikke bidrar. Men det er klart, den svarte små-økonomien er jo også en del av det hele.

mouche

Det virkelige problemet etter mitt syn er at den svarte småøkonomien er så utbredt og satt i system og bedrives av alle som har anledning til det kan det synes som. Et lite eksempel er de mange som fortsatt mottar pensjon etter slektninger som for lengst har gått bort.

therese

jeg er enig med deg mouche - men mest fordi det avspeiler en grunnleggende kultur som gjenfinnes i alle samfunnslag. Det er mulig det kunne fungert isolert sett, men det harmonerer overhodet ikke med EU-samarbeid.

Men at den svarte småøkonomien er det "virkelige problemet", vet jeg ikke. Vil heller si at det er den svarte økonomien (og korrupsjonen) som er det virkelige problemet.

mouche

Jeg er egentlig helt enig med deg, men tenker på korrupsjonen som en del av den svarte økonomien.


polyanna

27. Jan 15, 11:00:37 #1029 Last Edit: 27. Jan 15, 11:02:12 by polyanna
I går hevdet media at SYRIZA vil at utestående skatt for 2014 skal betales. Store beløp.

http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite2_1_26/01/2015_546557


Anders


Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...