Logg inn med Facebook eller Google!

Fotoside om Hellas

Started by JanBe, 29. Jan 17, 23:36:18

Previous topic - Next topic

JanBe

29. Jan 17, 23:36:18 Last Edit: 30. Jan 17, 00:02:11 by JanBe
Jeg/vi har reist mye rundt om i Hellas i løpet av de siste 35 årene. Vi har reist over det meste av landet, selv om det fremdeles star Igjen store huller på kartet over prefkturer vi enda ikke har besøkt. Planene og drømmene er jo selvsagt at vi skal få fyllt igjen disse hullene vi har på Hellaskartet.

Siden vi liker å fotografere så har vi jo mange, mange bilder liggenes på pcen. Håpet er å få lagt noen av disse ut på en fotohjemmeside om noen år. Forberedelsene er dog i full gang og vi har skaffet oss et ok domene, håper og tror vi og jeg har i kveld lagt ut 3 bilder som en test om hvordan dette kan bli. Foreløpig er det kun 1 side, med 3 bilder. Formatet er absolutt ikke fastsprikret på noen som helst måte, vi trenger nok mye letting og titting på andre fotosider og forhåpentligvis så vil vi finne vår måte å presentere disse bildene på. Det kan trolig bli opp mot 10000 bilder, vi har ihvertfall utrolig mange å velge fra og flere vil det jo bli I årene fremover. Vi har ikke tenkt å legge ut så mye tekst, bildene får tale for seg selv, selv om tid og sted vil bli opplyst.

Ta en titt på det jeg har lagt ut I kveld og har dere noen tanker og ideer om hvordan en slik webside kan sees ut, så tar jeg mer enn gjerne imot tilbakemeldinger av alle slag......


http://greece-photo.com/


Ole

Dette blir spennende å følge med på! Noe av utfordringen er nok å få til en god og enkel måte å navigere på med så mange bilder og steder. En tanke som slo meg er å ha et kart på startsiden som man kan trykke på for å komme videre til bilder fra et bestemt sted. Lykke til med prosjektet!

JanBe

29. Jan 17, 23:57:52 #2 Last Edit: 30. Jan 17, 00:00:15 by JanBe
Er helt enig med deg Ole, at utfordringen er å få en enkel, men samtidig såpass forlokkende hovedside at leserne blar seg videre innover.

Jeg har jo sett på noen websider for å få noen ideer og akkurat nå så er det en med noen få gode bilder på hovedsiden og så mange tags (nøkkelord) som man kan trykke seg inn på. Man kan jo merke hvert bilde med flere nøkkelord, feks det første bildet jeg har lagt ut kan merkes med Papigo, Pindus, Epirus region, Ioannia prefecture, høst, 13 November 2015 og så kommer alle høstbildene som er market med nøkkelordet høst, frem om man trykker høst.

Den siden jeg så hadde nok over 100 nøkkelord på hovedsiden sin uten at det ble for mye eller uryddig. Der var hele websiden bygget opp I et eget fremvisningsprogram, dette var heldigvis open source, så jeg kan nok bruke det om jeg ønsker, men det er nok her jeg må bruke god tid på å velge det som passer meg best. Dette er egentlig noe jeg planlegger jeg skal jobbe med når jeg blir pensjonist, når det blir er nok enda ikke bestemt.........

JanBe

30. Jan 17, 00:20:14 #3 Last Edit: 30. Jan 17, 00:22:30 by JanBe
Jeg kan spørre helt konkret, hva synes dere om størrelsen på bildene. Nå er de lagt ut, enten med største høyde eller bredde på 800 piksler og opp mot 300 kb for hvert bilde. Er bildene for store/for små for å passé inn på den skjermen som dere broker akkurat nå?

Var nedlastningstiden for deg passé?

Slike tilbakemeldinger hadde jeg satt stor pris på.

Jeg prøvde først med 1024 piksler største høyde/bredde, men da matte jeg skrolle for å se hele bildet når det var 1024 piksler høyt og det er ikke kjekt å scrolle når man skal se på et enkelt bilde. Dette blir jo forskjellig for hver enkelt, alt etter hvor stor skjerm vedkommene som ser på har og oppløsningen på denne. Selv har jeg en 10 år gammel skjerm på 20" med oppløsning på 1680 x 1050 piksler og da ble 1024 piksler for stor oppløsning for min skjerm. Bildefilen og dermed nedlastningstiden blir jo også større/lengre med større bilder.

Dette er noe jeg bør sette en standard for, før jeg beginner for alvor å legge ut bider.......

Kom gjerne med tilbakemeldinger og tanker om bildestørrelser...........

Heidrun

Savner en form for navigasjon her. Kanskje en form for side hvor man kan klikke på Rhodos hvis man vil se bilder fra Rhodos. Kanskje Kreta osv. For hvis det er fort et par tusen bilder. Ja da gir jeg opp når jeg må ble gjennom alle bildene for å se hvor bildene er fra.
Bildene er store nok, men da bør man kunne få opp større ved å klikke på de. Samt at du bør sikre bildene dine med et vannmerke. Slik det er nå kan jeg lett lagre biildet i den størrelsen du legger ut. Kanskje hindre nettop det med å lagre bildene. Å hindre skjermbilde av bildet er umulig, men å hindre lagring eller nedlasting bør være mulig
Yamas til livet og til

Ole

Bildestørrelsen passer bra til min pc.
Ellers veldig bra at siden er tilpasset mobil. Ikke alle sider er det, og da mister man minst halvparten av "kundene".

Kritios

Jeg er enig med Heidrun; en navigasjon må til.
For eksempel kategorisert på område/øy og så underkategorier på by/sted under der igjen.
Man bør så kunne klikke på bildene og få dem i fullskjerm og slik at man kan "bla" fram og tilbake.
Fine bilder forresten  :D
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

JanBe

Takker så mye for gode tilbakemeldinger. Jeg må ha et navigasjonssystem, slik at leserne finner de bildene de har mest lyst å se. Jeg skrev en del om dette lenger oppe, om at jeg trolig kommer til å sates på et system med bruk av nøkkelord (tags), men det ligger litt lenger frem I prosessen, men er absolutt avgjørende om man får til en fotside til å fungere greit. Det er absolutt et poeng I at man skal gjøre minst mulig klikk for å komme til de bildene man mest har lyst å se.

Foreløpig er det kun denne ene siden med disse 3 bildene som ligger ut som en test på bildestørrelser. Jeg så også at websiden fungerte ok på mobil og for å være helt ærlig så var det bare flaks, jeg har ikke tenkt på mobil I det hele tatt, men innser at jeg må nok teste sidene på mange skjermer og pcer, være seg mobil, nettbrett, bærbar pc og stasjonær pc med skjerm med stor og liten oppløsning. Ny skjerm er på vei i posten, jeg har dog ikke kjøp 4k oppløsning, men formatet mellom full HD og 4k, nemlig 2560 x 1440 i 25"skjermstørrelse og IPS skjerm. En forhåpentligvis god oppgradering I forhold til min 10 år gamle skjerm. Jeg vil nok allikevel ha min gamle skjerm tilknyttet pcen for å teste websidene på denne også.

Jeg ser at dette kommer til å bli en stor jobb, men når alt har falt på plass med hvordan websiden skal se ut og fungere, så bør det gå rimelig greit å legge ut flere og flere bilder, men som sagt, dette er først og fremst tiltenkt som en hobby når jeg blir pensjonist, men det er greit å tenke igjnnom hvordan dette bør se ut og ikke minst fungere slik at leserne blir værende på websiden en stund før de hopper videre.........


Ole

Hvordan lager du nettsiden? Er det med et program eller er det nettbasert? Det finnes mange forskjellige løsninger hvis man googler litt. Og mange av alternativene har gode nett-samfunn som er mer enn villig til å hjelpe hvis det er noe.

kari

Sikkert bare småtteri, men jeg som er hobbyfotograf og knapt nok det synes det var veldig fint med svart "bakside" Det fikk fram fargene på bildene veldig bra synes jeg.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Admirala

God idé! Siden lastet råraskt, vet selvsagt ikke om det samme skjer når du har lastet opp 10.000 bilder  ;) Bildestørrelsen var det heller ikke noe å si på, og så fine bilder! Og så er jeg enig i det som er skrevet tidligere i tråden: Du må ha et navigasjonssystem. Og jeg vil anbefale et detaljert sådan. Hvis jeg er interessert i bilder fra Arkadia (fordi jeg skal dit på ferie, f.eks), holder det ikke med "Peloponnes". Jeg vil bare se bilder fra Arkadia! Men om jeg skal på rundreise på Peloponnes, gidder jeg ikke å finne alle prefekturene på Peloponnes og klikke meg inn på hvert enkelt. Så jeg tenker hovedkategorier og underkategorier.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

JanBe

30. Jan 17, 22:28:33 #11 Last Edit: 30. Jan 17, 22:50:12 by JanBe
Tusen takk for tilbakemeldinger. Jeg kommer nok til å bruke sort eller en eller annen gråfarge som bakgrunn, sort det har jo den effekt at bildene blir mer "tydeligere"...

Når det gjelder program og programvare så er jeg absolutt ikke sikker. Jeg skal være ærlig og si at på dette området er jeg absolutt den glade amatør og det er her min største usikkerhet ligger. På 90-tallet laget jeg jo Øyloffesidene som sikkert flere av dere kjenner til. De første sidene av dem laget jeg i MS Office (word) og bare lagret siden som en html-side istedenfor *doc, så la programmet automatisk inn alle kodene jeg trengte. Men på grunn av denne websiden jeg begynte å lage da, vant jeg programmet MS Frontpage og forsatte da med å lage alle sidene i dette programmet derfra. Denne programvaren er for lengst nedlagt og det same er egentlig oppfølgeren som Microsoft laget, nemlig Microsoft Expression.

https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=36179

Her kan man fremdeles den dag I dag laste ned utgave 4 av progammet helt gratis og bruke dette og det er det jeg har brukt på den ene websiden som jeg har lagt ut. Fordelen med det programmet er at jeg på en måte "føler" meg hjemme siden jeg I så mange år brukte Frontpage. En annen fordel som jeg setter pris på er at det har innebygget en publisher del I selve programmet, slik at jeg kan eksportere ut på nettet de forandringene som jeg evt. gjør direkte fra progammet jeg jobber I.

Men om jeg ender opp med å bruke dette progrannet er jeg veldig usikker på, som en testfuksjon er det helt ok så langt som jeg har kommet til nå, men dette spørsmålet er virkelig ett av de "store" spørsmålene for meg og som jeg er mest usikker på.

Jeg nevnte lenger opp at jeg har kommet over en fotoside som jeg likte veldig godt hvordan var bygget opp, det er denne

http://guillaume-hermant.piwigo.com/

Dette er den websiden som jeg har kommet over til nå, som er bygget opp på en måte som jeg absolutt kunne tenke meg å bruke. Jeg synes oppbyggningen nesten er perfekt. Han bruker programvaren fra denne websiden

http://piwigo.org/

Men jeg skal være ærlig å si at jeg er veldig usikker på om jeg vil få det til, om jeg har den tekniske forståelsen som må til for å klare å lage noe lignende, men igjen det er jo nettopp en slik utfordring som gjør at her har jeg virkelig noe å utfordre meg på. Skulle jeg skulle få det til så har jeg mange bilder som jeg kan fylle opp med bilder fra Hellas, dog så har jeg nok ikke så flotte bilder som denne websiden har som jeg har linket til, men igjen den gir meg inspirasjon til å ta flere og forhåpentligvis enda bedre bilder...........


Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...