Logg inn med Facebook eller Google!

Bruk av sykken på ferie i hellas.Hvor i Hellas er det fint å bruk sykkel

Started by dagstaalesen@hotmail.com, 16. May 14, 19:53:56

Previous topic - Next topic

dagstaalesen@hotmail.com

Hvor i Hellas er det fint å bruke sykkel?
Hva er spesielt fint ved å bruke sykkel?
Dag.

dagstaalesen@hotmail.com

Det som er så spesielt ved å sykle er lukt, hva man ser og høre dette får vi ikke med oss i bil.
Når vi tenker på å sykle er det ikke  i
trange sykkelbukser, overdel med masse reklame og tunga ut av munnen. Vi har på oss det vi står å går i, går i bakkene ja vi koser oss.
Dag.

tipp46

Hei.
Synes  alltid det er greit med sykkel jeg. Vi leier som regel sykkel på Naxos, veldig fint å sykle ut til Plaka f.eks. Tror du kan leie sykkel over alt. Vi skal til Santorini denne sommeren og har planer om noen sykkelturer der faktisk. Og det er som du sier - kose seg, stoppe opp og bare nyte duftene, finne en fin strand og ta seg en dukkert. Ha med rikelig med vann og ta en lunch underveis.

dagstaalesen@hotmail.com

Ja ikke sant, her kjente vi oss godt igjen. Har dere en spesiell opplevelse dere har opplevd på sykkelsete, som dere har lyst til å fortelle om? Bilde er fra Stoupa.
Dag.

Tjorven

Jadda Dag, jeg har da en sykkeltur å berette om også, om enn en litt kortere og anderledes sykkeltur enn du kanskje etterlyser, men jeg ble så på latteren da dette temaet kom opp  ;D

Altså, jeg skulle ikke ut på tidenes sykkeltur. Men, pga vonde bein leide jeg sykkel for lettere å komme meg til stranda. Dette var første gang jeg var på Antiparos, og jeg og min venninne bodde et stykke fra "hovedstrendene". Ved forhåndsbestilling av bosted (full score) trodde jeg også at jeg bodde rett ved stranda. Riktig nok, men dette var Baby Beach, der voksne må gå flere km for å komme over ankelhøyde i vannet. Ikke helt hva jeg hadde forestilt meg  :o
Venninna mi hadde vært på Anti før, men hadde uproblematiske bein, så for henne var de andre strendene mer lett-tilkommelige enn for meg. Ikke noe problem, vi leier sykkel, sa hun  :) Yess, enig i den. Denne sykkel-leie-dagen hadde hun dratt i forveien, men jeg hadde fått beskrivelse for hvor hun var å finne. Nå hadde det seg sånn at jeg ikke hadde sykla på årevis  ??? men en gang sykling osv.... Kremt, det arta seg ikke helt sånn likevel.

Joda, alt gikk greit i begynnelsen  ;)  Jeg tråkka avgårde - om enn litt vinglete - iført strandkjole og stråhatt (gudhjelpe meg, har aldri iført meg sistnevnte verken før eller siden) og med en strandbagen på bagasjebrettet bak. Lykkelig uvitende om sykkelens kapabiliteter, eller manglende sådan, utfra mine forutsetninger  :o Som var at håndbremsen var foran, og bakbremsen var på pedalene, ved å tråkke bakover på dem. Som jeg var vant til, for 100 år sia.
Så jeg kom fykendene i min selvvunnede sykkelselvttillit nedover mot den stranda jeg trodde vi skulle møtes. Men oups, der stoppa asfalten, og plutselig dukka det opp en kant fra asfalt til grusvei som måtte forseres. En ganske høy kant midt i min ferdsel, så her var en rask nedbremsing nødvendig. Så i ren refleks fra gamle dager tråkka jeg selvfølgelig pedalene bakover. Refleksen har alltid vært i orden sånn sett, men nå virka plutselig ikke bremsen  :o

Derimot fløy både jeg og sykkelen over kanten i full speed, og landinga ble også deretter! Sykkel, solhatt, briller,bag og jeg havna havna hulteribulter overalt, rett nedved ei strand  :-[  (Og slettes ikke den stranda vi skulle møtes på heller  ::)  ) Jeg landa ikke direkte på stranda heldigvis  ;)  så jeg fikk plukka opp eiendelene mine og plassert dem der de hørte til, men det forvridde sykkelstyet og mine blødende oppskrapa bein kunne jeg ikke skjule der jeg ankom stranda  :-[  Likevel heiv jeg meg uti sjøen med det samme for å stoppe den verste blødningen (og prøvde å gjemme sykkelen) Men jeg var blitt observert  :D

Det ble ringt etter venninna mi, jeg fikk plenty omsorg imens, og følte meg som en dust, men jeg hadde iallfall funnet stranda som i ettertid har blitt min. Og også et bosted i nærheten  ;)
Jeg trenger vel ikke å si at jeg ikke har leid sykkel siden  :D

Men til dere som KAN sykle, ønsker jeg en fortreffelig god tur  ;D
There are no strangers, only friends we haven't met.

Kristian

Kristian/Planer er til for å utsettes

dagstaalesen@hotmail.com

Heia Tjorven, jeg trykket på liker, men ikke for at det var morsomt det du opplevde, men den fantastiske måten du beskrev opplevelsen på. Jeg forstår godt at du ikke leier sykkel mere. Vi startet med sykler på grunn av skade, vi hadde gått ca. 5 km da min kone fikk en stor blodblemme under den ene foten , 50 meter fra der vi stoppet leide de ut sykler. Snakk om flaks. Etter denne opplevelsen leier vi sykler fra dag en. Synd at du fikk denne leie opplevelsen.
Dag.

Kristian

Tilbake til spørsmålet:

Med tanke på  klimaet tror jeg at jeg  ville valgt å leie sykler på steder hvor det ikke er for kupert, og på steder hvor det er rimelig med trafikk.

Da sier  det seg selv at f.eks nordkysten av Kreta er for trafikert, mens Ios er for kupert.

Men det som med smaken det.

Uansett er vann og hodeplagg samt tøy på overkroppen "et must"
Kristian/Planer er til for å utsettes

mouche

Quote from: Kristian on 18. May 14, 16:08:34
Da sier  det seg selv at f.eks nordkysten av Kreta er for trafikert, mens Ios er for kupert.


Tja, med hus på nordsiden av Kreta og hyppig bruker av egne sykler her så vil jeg si meg uenig med deg i det du sier. Finnes massevis av veier hvor det er lite trafikk og fint å sykle, men det sier seg vel nesten også selv at jeg da ikke snakker om "motorveien" National Road! Utover akkurat denne veien så er sykling noe jeg kan anbefale på det varmeste og som mange benytter seg av, både på eget initiativ og organiserte turer som det er mange av.

Kristian

Quote from: mouche on 18. May 14, 19:38:28
Quote from: Kristian on 18. May 14, 16:08:34
Da sier  det seg selv at f.eks nordkysten av Kreta er for trafikert, mens Ios er for kupert.


Tja, med hus på nordsiden av Kreta og hyppig bruker av egne sykler her så vil jeg si meg uenig med deg i det du sier. Finnes massevis av veier hvor det er lite trafikk og fint å sykle, men det sier seg vel nesten også selv at jeg da ikke snakker om "motorveien" National Road! Utover akkurat denne veien så er sykling noe jeg kan anbefale på det varmeste og som mange benytter seg av, både på eget initiativ og organiserte turer som det er mange av.


Det var litt satt på spissen; litt omtanke for hvor man planlegger å bruke sykkelen
Kristian/Planer er til for å utsettes

mouche

I mine øyne er det helt feil, ikke satt på spissen, men det er min subjektive oppfatning. På den annen side er det ganske kupert her. Hjemme har jeg nettopp kjøpt en el-sykkel, og det kan bare anbefales. Kunne gjerne ha tenkt meg det samme her også. Før jeg dro ned hit så brukte jeg el-sykkelen hver dag og bilen kun en gang på to uker! Og for sammenligningens skyld; det er mye mer trafikk på veiene hjemme enn her!

dagstaalesen@hotmail.com

For å få den maksimale opplevelse ved å bruke sykkel må man nyte turen, kommer en bakke gå av sykkelen nyt lukt hør og se deg rundt. Sykkel kan brukes å nytes av alle, har du prøvd det en gang blir det nesten garantert flere ganger.
Dag.

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...