Logg inn med Facebook eller Google!

Lettere ravineturer

Started by ElleNida, 12. Feb 10, 20:32:09

Previous topic - Next topic

ElleNida

Kreta har mange raviner. Samariaravinen har jeg av mange fått beskrevet som ganske krevende. Lurer på om noen på forumet har gått noen av de andre ravinene, ev hvor krevende de er og hvor mange timer man må regne med på en slik tur. :idea:
Turbeskrivelser mottas med takk!

Ninette

Milikløften utenfor Retmyno er et lite eventyr av historie og andre spennende opplevelser. Selve turen gjennom kløften tar bare en time eller så, men det er så mye spennende å oppleve på turen, at det er verd å sette av godt med tid.

Ellers turen gjennom Agia Irinikløften også et alternativ. Dette er \"naboen\" til Samariakløften, men noe kortere og langt fra så full av vandrere. Dette er en fin tur, men kan ikke måle seg med Samariakløften når det gjelder å være storslått.

Jeg har også flere ganger gått Asfendoskløften. Det er en av de fineste turene på vest-Kreta. Turen starter på Askifouplatået, og har en effektiv gåtid på 5-6 timer. Men denne turen er nok mer krevende enn Samariakløften, da det i tillegg til å gå bratt nedover, er stigning på 3-400 meter i starten av turen.

Imbroskløften har jeg ikke gått, den skal være kortere og enklere, og ligger tett innpå Asfendoskløften.

Til slutt en liten kommentar om turen i Samariakløften. Er du i normal fysisk form, og ikke har problemer med vonde knær, er ikke Samariakløften noen kraftanstrengelse. Turen er lang, men eller ikke spesielt strabasiøs.

Kreta er full av fine kløfter, og jeg håper du finner en kløft som passer for deg :-)
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Okken

Jeg gikk Imbrosravinen i 2007. Den er ca. 8 km lang og dermed halvparten så lang som Samariaravinen. Personlig ble jeg litt skuffet da den på ingen måte kan måle seg med Samaria i storslåtthet, men den er nok et godt alternativ til de som tror at Samaria blir for krevende.

Er forøvring helt enig i Ninettes beskrivelse av Samaria; er rygg og knær i orden og du er i normal fysisk form, vil de fleste ikke ha problemer med å gå de 16 km gjennom Samariaravinen. Varmen kan nok være den største fienden på en slik tur, så husk å drikke mye vann på hele turen.  Min erfaring er også at banan er flott niste på slike turer.  Det gir ny energi på et øyeblikk.

Jeg tok noen bilder i Imbrosravinen, her er 4 av dem

tavronitis

Imbros ravinen kan anbefales. Turen er ca 7-8 km lang og tar ett par timer i rolig tempo.
Ta deg tid til å smake på landsbyen imbros sin spesialitet som er en slags pannekake med ost og honning.
Tilbaketuren med buss fra havnivå og opp i fjellene er spektakkulær med med bratte stigninger og nydelig utsikt.Det er også lagt inn ett stopp for å ta bilder av den imponerende naturen fra oven før turen går nordover og nedover igjen. NB! ta med gode sko og nok vann.

ElleNida

Takk for mange gode tips. Nå skal kartet fram og jeg legger meg i trening allerede før jeg drar til Kreta i mars. Regner med at turen(e) kan la seg gjøre i april/mai. :bounce:

Liv

Jeg vil tipse om boka \'\'35 fotturer på Kreta\'\' om du ikke kjenner til den.









35 fotturer på Kreta  

Forfattere:  Julia Schreiner Benito,
José Benito (illustratør)  
Pris:  Kr 268,-    
 
 
ISBN:  9788279810445
(8279810447)  
Forlag:  Andresen & Butenschøn topografisk
Språk:  Bokmål
Format:  Innbundet
Trykket:  2006
Utgitt:  2006
Sider:  192
Nivå:  Voksen
Status:  På lager - sendes nå (1 stk.)  
Emner:  Fotturer, Temareiseguider, Kreta


Den Norske Bokdatabasens omtale:
Boka beskriver 35 fotturer fordelt over hele Kreta. Forfatteren har bodd på Kreta, og innvier leseren i lokal kunnskap og hemmeligheter: de spennende toppene, de ensomme strendene, de vakre ravinene og tavernaene. Boka gir en innføring i øyas fortid. Med kart. © FS Informasjonstjenester  
Forlagets omtale:
Kreta er som skapt for fotturer - denne boka beskriver 35 turer fordelt over hele den greske øya. Forfatteren har bodd på Kreta, og innvier leseren i lokal kunnskap og hemmeligheter: de spennende toppene, de ensomme strendene, de vakre ravinene og de uforglemmelige tavernaene. Kreta er et historisk skattkammer, og boka gir en levende innføring i øyas fortid ved Johan Schreiner, professor i antikkens historie. Julia Schreiner Benito (f. 1967) er journalist, har sitt annet hjem i Hellas og snakker gresk. I 2001 flyttet hun til Kreta med sin mann, José Benito (f. 1964), og deres barn for å pusse opp en gammel ruin. Ikke bare ble ruinen til bolig, men paret oppdaget også øya som en turperle. José er håndverker og hobbyfotograf, og har tatt samtlige bilder til boka. Levert av © FS Informasjonstjenester

NB! Ovenevnte er tatt fra www.haugenbok.no

Ninette

Her kan du se et bilde fra Milikløften. Denne turen er, som jeg tidligere har sagt, kort, men svært flott og full av spennende ting å se.

I bygget fremst på bildet, er det en hyggelig taverna som er åpen i sommersesongen.
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

kaka

DER kunne jeg tenkt meg å sitte ned, etter en tur i kløften!
KariK

snoknud

hei, jeg har gått både Imbros, som jeg anbefaler å gå fra bunnen og opp, og så ned igjen slik at det blir litt mer tur, Mili, flott liten tur, som også er fin å gå opp og ned med en fin lunsj på toppen, men kanskje den fineste kløften er Aradena, vi har tatt den som 2 dagerstur med overnatting i Likos, hos Nikos, bare fanstastisk. Så dagen etter er det langs vannet til Hora Sfakion, ca 4 timer hver dag.....  Lengter bare jeg tenker på det....
snorre

Ninette

Quote from: \"snoknud\".... men kanskje den fineste kløften er Aradena, vi har tatt den som 2 dagerstur med overnatting i Likos, hos Nikos, bare fanstastisk. Så dagen etter er det langs vannet til Hora Sfakion, ca 4 timer hver dag.....  Lengter bare jeg tenker på det....

Turen gjennom Aradenakløften har stått på planen lenge, og når jeg nå leser beskrivelsen din, skjønner at jeg må gå denne turen i slutten av april :-)
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

ElleNida

Takk for tips, alle!  :idea: Nå skal jeg hente \"35 fotturer på Kreta\" på Posten imorgen. Gleder meg til å planlegge! Drar nedover i midten av mars og har muligheter til å realisere noen - få! :flower:

snoknud

Hadde også en tur med opp til Aradena fra Hora Sfakion i høst som m nevnes.  
Vi kjørte syklene våre opp til toppen først, til Anapoli.  Deretter kjørte vi ned og satte bilen nede ved Hora Sfakion, gikk så via veien, Sweet Water beach og Lotro til Likos og overnattet igjen hos Nikos.  Derfra gikk vi opp til Liviniana, og videre på toppen av Aradena kløften opp til Anapoli, hvor syklene sto.  Syklet så den fantastiske veien ned til Hora Sfakion, men husk, ikke kjør for fort ned, det mange flotte steder å stoppr for fotografering på veien ned:-))
snorre

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...