Logg inn med Facebook eller Google!

Skal til Kreta for første gang

Started by jagarock, 11. Jun 08, 14:14:08

Previous topic - Next topic

jagarock

Jeg og frøkna skal til Hellas og Kreta for første gang.
Vi er 24 og 25 år. Tenkte å se oss litt rundtomkring og finne et sted som passer oss. Vi vil gjerne bo et sted der det er ting å se på, fine strender, helst ikke for mange turister, som er rolig og behagelig, men som også kan ha noen utesteder med musikk.

Vi er IKKE ute etter overfylte \"typiske\" turiststeder med juggelsuvenirer og ungdomsflatfyll døgnet rundt.

Så, rolig og fint er vel stikkord.
Noen som har noen gode ideer?

Ninette

Paleochora på sørvestkysten er en hyggelig liten by. Her er det mange fastboende og en del turister, men ingen charterturisme, så vidt jeg vet. Det finnes et godt utvalg med utleierom i Paleochora.

Her er to fine streder, mange tavernaer, butikker og kino. På campingplassen litt øst for byen, er det diskotek/nattklubb. Og hvis dere er interessert i tur i fjellene, finner dere et fantastisk turterreng her.

Jeg er noe eldre enn dere, og har helt sikkert andre krav enn dere i forhold til bosted, men jeg ser at også ungdommene trives i Paleochora.

Vil dere ha litt større forhold, er Chania en flott by.
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

tonetamara

Håller med ninette om att de e ett veldigt trivelig plass!!! Har bara värt där over en dag men de såg hel mysigt ut. Smale gränder, massa lokalbefolkning som sitter utanfor sin egen dörr.
Sen e de näre til elafonissi om di vill se de, går båt turer där.
Har en kompis som bodde där o vandrade, hu syns de va topp.

AsleP

Hei!
Kreta er et godt valg for ferie, genuint gjestefrie folk!

Rolig og behagelig... da er Paleochora det rette stedet!
Her stenger de \"storgata\" og gjør den om til restaurant om kvelden...

Kan anbefale Poseidon for overnatting, meget hyggelig vertinne og både gammelt og nytt... se http://www.interkriti.net/hotel/paleohora/poseidon/

God tur... kommer etter i september!
AsleP

Heidrun

Paleochora er et sikkert valg. Men tror faktisk jeg heller ville gå for Maleme. Endel turister men ikke såpass mange at du blir brydd av dette. kort vei til det meste
Yamas til livet og til

Liv

Paleochora er en landsby med ca 2000 innb. Maleme er ingen tradisjonell landsby,men et sted langs den langstrakte stranda som strekker seg helt fra Chania.
(P. er et populært feriested for kreterne.)

Selv om det er ca 2 timers kjøring fra Chania, ville jeg personlig ha foretrukket Paleochora framfor Maleme.
En tradisjonell landsby har mye sjarm,koselig å rusle rundt i. Der er bl.a.en festning fra 1200 tallet, P. er lett tilgjengelig for fotturer om man vil det. Samaria ravinen og Elafonisi er lett tilgjengelig.
Det samme er øya Gavdos. (Den sydligste av alle greske øyer). Går båt dit fra P. Det blåser gjerne litt, dermed blir det heller ikke så steikende varmt. Stedet er også ypperlig for vindsurfing.

jagarock

da har vi kommet litt nærmere en beslutning, vi lander i chania 21.15 på kvelden, så siden det blir så seint så er det vel best å ta en overnatting der før vi drar videre. og de to stedene det står mellom er vel hovedsaklig paleochora og platanias. så noen bilder fra platanias og syns det så utrolig fint ut.

noen som har vært i platanias som kunne sagt noe om det stedet?

Heidrun

I platanias kan du treffe naboen på hjørne. Mewn platanias har mye å tilføre bortsett fra det. En herlig liten perle selv om den er en turistmaskin
Yamas til livet og til

Thera

Platanias er, etter det jeg oppfattet, en eneste lang gate med resturanter og butikker på hver side. Litt kjedlig å bare være der kanskje, men det er jo mange fine steder å besøke utenfor Platanias også!
Hvis dere skal dit, så anbefaler jeg en tur til Rock House. Fin musikk, god stemning! Og så bør dere være med på en av minitogturene.. :icon_smile:

Her har jeg skrevet litt om da jeg var der: http://www.hellasforum.net/index.php?name=ForumsPro&file=viewtopic&t=2083

Jeg synes forresten at Paleochora virker som et veldig koslig sted. Har sett noen bilder og det ser jo kjempefint ut!


Quote from: \"Heidrun\"I platanias kan du treffe naboen på hjørne.
Ja! Jeg så et par kjente fjes blant alle nordmennene som var der samtidig som meg. Utrolig mange trøndere..
..Don`t dream your life, live your dreams..

Ninette

Quote from: \"jagarock\"da har vi kommet litt nærmere en beslutning, vi lander i chania 21.15 på kvelden, så siden det blir så seint så er det vel best å ta en overnatting der før vi drar videre. og de to stedene det står mellom er vel hovedsaklig paleochora og platanias. så noen bilder fra platanias og syns det så utrolig fint ut.

noen som har vært i platanias som kunne sagt noe om det stedet?

I valget mellom Paleochora og Platanias, velger du egentlig mellom en gresk landsby med litt turisme og en turistmaskin med noen få grekere. Disse to stedene representerer med andre ord himmelvide forskjeller.

I Paleochora vil du oppleve den greske stemningen på nært hold, i Platanias får du shopping, fest og utrolig mange nordmenn.

Her spørs det bare hva du er ute etter.....
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Gro

Jeg hadde ikke vært i tvil om jeg kunne velge:  Paleochora:-) Selv sliter jeg med å få det til da jeg skal møte venner i nærheten av Chania og senere Rethymnon... men neste gang jeg skal til Kreta blir det helt klart  Paleochora:-) Jeg er helt overbevist om at det stedet har mer gresk sjel en Platinas... Lykke til med valget, kose dere er jeg sikker på at dere gjør uansett:-)
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

tonetamara

Of course

men ja e inte efter grekisk sjel..........ja....so  what

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...