Logg inn med Facebook eller Google!

Pera Gialos, Astypalea

Started by Svein~B, 12. Feb 11, 12:55:45

Previous topic - Next topic

Svein~B

Her ser vi kaien og den ene av de to utfluktsbåtene fra en annen vinkel. Vi har bystranda i bakgrunnen.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her ser vi tvers over bukta fra ferjekaien. Det hvite komplekset lengst til høyre er Hotel Thalassa. Til venstre for Thalassa ligger Kaldera Studios og Akti Studios. Disse bostedene har flott utsikt over havna og mot Chora.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Når det gjelder utflukter, går det også an å ta rutebussen. Alle rutene starter fra Pera Gialos. Du kan ta bussen til strandstedene Maltezana eller Livadi for å bade og kose deg eller du kan ta den bussen som går til Livadi, men hoppe av på toppen, ved Chora. Der kan du gå opp til Kastro for å se på utsikten og så kan du gå hele veien ned til Pera Gialos igjen.

Det går også buss til Agios Andreas de nettene det kommer ferje fra Pireus.

Bussen starter fra havna. Første stopp er like ved bargata. Der står alle busstidene oppslått på en vegg. Neste stopp er utenfor bokhandelen rett overfor Hotel Australia. Det er der vi befinner oss på bildet.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Tidligere har jeg vist dere bilder av Chora og Kastro sett fra Pera Gialos. Her ser dere motsatt vei, her er Pera Gialos sett fra Kastro. Hustakene i forgrunnen er hus i Chora, men nedenfor ser vi deler av havna og sentrum i Pera Gialos. Hotel Australia og Avra befinner seg omtrent midt i bildet.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

stein

Fint å få sett den nye \"marinaen\". Sist jeg var her lå vi på fergekaia. Men den er ubrukelig hvis det blåser fra sør. Nå er det antakelig mulig å gå hit selv i sønnavind :-) Har du noen nærbilder av den nye havna, Svein?
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Svein~B

Quote from: \"stein\"Fint å få sett den nye \"marinaen\". Sist jeg var her lå vi på fergekaia. Men den er ubrukelig hvis det blåser fra sør. Nå er det antakelig mulig å gå hit selv i sønnavind :-) Har du noen nærbilder av den nye havna, Svein?

Nei, jeg har ikke nærbilder, men jeg kan godt sende deg rå bilder på mail, så kan du selv zoome og gjøre utsnitt.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

stein

Hei Svein.
Jeg hadde ikke fulgt med i timen. Du har jo flere fine bilder på førstesida her som viser \"marinaen\" som jeg ikke hadde fått med meg. Det holder fint :-)
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Svein~B

De som har fulgt med i Chora-tråden min har sett at jeg har gått fra Kastro, helt oppe på toppen, ned til Pera Gialos. Jeg varslet i den tråden i går at det neste bildet ville komme her. Det var faktisk rett før jeg tok dette bildet, at jeg skjønte at jeg var nesten nede.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her er Maistrali, en taverna som ligger sentralt i Pera Gialos. De leier også ut rom. Stort mer sentralt enn dette går det neppe an å bo. Her har du alt rett rundt hjørnet bokstavelig talt. Likevel er det, ifølge venner av meg som pleier å bo der, veldig stille.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her er det som jeg kaller bargata. Det jeg mener  med det er at det er i denne gata, som ligger rett bak bystranda og like ovenfor havna, du finner serveringssteder av den typen der du bare tar en kopp kaffe eller en øl. Men det fins andre ting langs denne gata også og det fins vel knapt egentlig noen barer i betydningen serveringssted der du sitter inne i en bar. Til venstre i bildet er minibanken, så vidt jeg har fått med meg er det øyas eneste.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Isbaren til høyre er populær. Den ligger like ovenfor stranda, rett ved siden av Avra Studios som dere ser på bildet. Jeg har lært at man skal ligge unna isbarer i utlandet og det gjør jeg også for det meste, men det er i hvert fall et godt tegn at lokalbefolkningen kjøper isen sin der og det gjør de på denne isbaren.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Diddi

Er så nydelige bilder Svein! Det ser jo så rent, hvitt og fint ut der så isen er sikkert trygg!!...men man kan jo aldri være sikker noe sted :iconbiggrin:
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...