Logg inn med Facebook eller Google!

Insekter på blomster på Naxos, søndag 24. mai 2015

Started by JanBe, 24. May 15, 20:32:07

Previous topic - Next topic

JanBe

Kanskje ikke den mest vanlige billedsammensetningen her inne, men jeg hadde meg en lang kjøretur rundt på Naxos for å fotografere blomster i dag. Det er jo ikke uvanlig at det sitter insekter på noen av disse blomstene og nå har jeg sittet og kost meg her på pc-en og beskjært noen av bildene slik at man lettere kan se disse insektene. Håper dere bærer over med meg og min litt sære interesse, men alle er fotografert på Naxos i dag med det kameraet som fikk seg en dukkert da jeg datt uti elven i nord-Hellas, så kameraet tar fremdeles gode bilder, selv om det ikke fungerer helt 100 %, men bildene blir 100 %...........












































Katherina

  :bye: Takk for vakre bilder av blomster og insekter. Jeg synes selv at det er spennende å ta bilder av insekter og blomster. Fasinerer meg på en spesiell måte.  :) Så del gjerne mer!

kari

Veldig fine bilder. Artig å se disse insektenes inn i hvitøyet   :)
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Kabi

Både fotograf og fotoapparat har gjort en glimrende jobb :)


kaka

KariK

bengalow

Får jag fråga vilken kamera, och vilket objektiv du använder, JanBe? Bilderna är makalösa, och i detta tillfället "personen bakom" som hittar sådana motiv, men mycket är också teknik, tror jag. Jag beundrar dina bilder!!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

JanBe

Hei igjen.

Tusen takk for all ros til mine bilder, ekstra kjekt at det også er andre som like slike "nærbilder". Her kommer et lengre fototeknisk svar på Bungalows spørsmål og hvilket utstyr jeg brukte og ikke brukte, i et ganske fototeknisk språk.

Jeg må vel innrømme at jeg trolig er mer enn middels interessert i fotografering og da av en eller annen grunn fotografering nede i Hellas. På denne turen på til sammen 16 dager tok jeg godt 2500 bilder + noen ytterst få bilder på mobilkamera, maks 10 stk.

Jeg hadde med meg 2 kameraer. Et speilreflekskamera, riktignok 6 år gammelt, men som fremdeles tar ok bilder, Canon 5D mk2. Til dette hadde jeg med meg 4 objektiver på denne turen. Det mest brukte ble Canon EF 24-105mm F4.0 L IS USM + det som jeg brukte i Xanthi by, da jeg vandret rundt i gamlebyen, Canon EF 14/2,8 L II USM. Hadde dessuten med 2 makrolinser, Sigma 150/2,8 EX DG OS HSM APO Makro og Sigma AF 50mm f/2.8 EX DG makro. Utenom hadde jeg med 2 blitser inkl makroblits Canon Makro Twin Lite MT-24EX + diverse filter. Alt dette oppi en fotoryggsekk som veide godt 13 kg + stativ i kofferten. Med andre ord et hav av brukbart godt fotoutstyr. Problemet med alt dette utstyret er at det tar veldig lang tid til å rigge alt på plass, men tar man seg tid så kan man få skikkelig gode bilder"¦"¦..

Denne turen var en meget travel tur, spesielt oppe i Nord-Hellas. Jeg tok meg nesten ikke tid til å bruke alt dette utstyret. Jeg tok vel ca 800 bilder med dette kameraet og de 2 første objektivene jeg nevnte, de 2 makrolinsene ble rett og slett ikke brukt på denne turen, ei heller noen av blitsene. For jeg hadde med meg et bra kompaktkamera, Sony RX100M2.

Det var dette jeg var så uheldig med å rulle ut i den bekken/elven allerede på første dag av Nord-Hellas-turen. Jeg holdt kameraet i handen, riktignok avslått, men hele kameraet var under vann, ja sågar nedi sandbunnen for jeg fant noen få sandkorn senere da jeg tørket det så skikkelig jeg kunne på en slik tur. Jeg slo det på med en gang jeg hadde fått tak i noe tørt å tørke av med og objektivet kom ut. Jeg tørket så godt jeg kunne der og da. Kjørte til nærmeste hotell og la meg inn der og fant noe toalettpapir og slo det på igjen og tok ut batteriet med objektivet ute. Det var når jeg åpnet batteriluken at jeg også fant noen få sandkorn inni her og både batteri og minnekort hadde fuktighet på seg. Tørket av så godt jeg kunne og akkurat dette hotellet hadde en form for gulvvarme for det var et bittelite felt på golvet som var ekstra varmt og jeg plasserte kameraet der i løpet av natten og det stod på gulvet i bilen til tørk, hele neste dag.

Da kvelden kom satte jeg i batteri og minnekort (minnekortet hadde jeg sjekket i PC-en og alle bildene var ok). Det så da ut til at kameraet var sånn noenlunde ok, men at jeg ikke fikk menyene helt til å virke som jeg ville, men jeg tok noen prøvebilder og det så ok ut. Fra neste dag brukte jeg dette kameraet mer og mer og ca 1700 bilder fra hele turen er tatt med dette kameraet.

Alle blomsterbildene er tatt med dette kompaktkameraet som har en 20,2 mill piksler og 1" Exmor® CMOS sensor og f/1.8 Carl Zeiss® Vario-Sonnar T* objektiv med 3.6x zoom. Det fungerer også veldig bra i kveldslys uten blits, men det har også innbygget en liten blits. Jeg ble mer og mer glad i dette kameraet underveis. Jeg hadde det alltid på meg, i taske hengenes i beltet, så det var alltid tilgjengelig.

Selv disse innsektsbildene er tatt med dette kameraet, men jeg måtte beskjære bildene noe kraftig for å få innsektene så store da kameraet "bare" har en nærgrense på 5cm på full vidvinkel. Jeg var helt nede i ca 1500 x 1500 piksler og lagret dem i 1024, så noen av dem er nesten nede i 1:1, allikevel er det blitt veldig bra synes jeg. På denne siden med innsekter er det råformatfilene jeg har bearbeidet, men har for det meste brukt kameraets jpegfiler, selv om altså begge kameraene tar og lagrer bildene i både rå og jpeg-filer.

Jeg har listet opp alt utstyret jeg hadde med og som nesten ikke ble brukt, kontra dette lille og anvendelige kompaktkameraet, fordi denne turen virkelig har fått meg til å vurdere om jeg skal bytte ut alt det store og tunge utstyret til speilrefleksen og heller satse enda mer på et eller flere gode kompaktkameraer. Nå har selvsagt også speilreflekskameraene blitt betydelig bedre enn det jeg har og det er et som frister ganske så mye, men å betale kr. 36000.- bare for huset, er mye penger, selv for meg som bruker mye penger på godt fotoutstyr.

Har til nå sverget på godt speilrefleksutstyr, men når jeg ser hva jeg klarer å få utav et kompaktkamera til 6000 (i dag enda rimeligere), så er jeg virkelig i tvil om hva jeg skal satse på"¦"¦"¦"¦"¦"¦.


Det skal og nevnes at alle bildene er bearbeidet i gratisprogrammet Picasa på en gammel og heller dårlig bærbar pc hvor bildet og kontrast/fargene blir helt forandret med bare 5 mm forskyvning av skjermen, så det ble et lotteri på hvordan bildene ble presentert underveis.

bengalow

Jag håller med dig om, att de nyare kompaktkamerorna har blivit oerhört mycket bättre, än för bara något år sedan, och utvecklingen går ju deras väg. Själv har jag en Lumix DMC-F27, med några år på nacken, som jag inte använder så mycket nuförtiden, men den har tjänat mig gott. Den har motsvarande zoomomfång på 36-432 mm.  Min Nikon D90, med AF 18-150 3,5 - 5,6G ED är annars mitt tjänstevapen, om än tung att släpa med överallt.
Jag har några bilder på orkideer från Singapore, som du kan titta på, om lusten finns

http://s49.photobucket.com/user/bengaslow/library/Sydostasien%20kryssning/Kryssnng%20i%20sydostasien%202014-01

De finns på sida 5 och 6. Helt obearbetade...De är tagna med macron AF-S Micro 85 mm 1:3,5G ED. Övrigt med 18-105.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...