Logg inn med Facebook eller Google!

Tur med to små

Started by Lisaf, 20. Mar 15, 13:04:28

Previous topic - Next topic

siljeae

24. Mar 15, 18:26:04 #12 Last Edit: 24. Mar 15, 18:29:33 by siljeae
Slutten av mai er veldig fin på Chios, kun slått av september :) (vinterhalvåret vet jeg ikke noe om)
Men havet er ikke like oppvarmet som resten av sesongen. Det gjelder kanskje andre øyer og? Det går fint an å bade uansett altså :) Og det er varmt, men ikke så varmt at minstemann ble helt slått ut.
Dessuten er øya så frodig og vakker på denne tiden! :)

Lisaf

Tusen takk for så mange gode svar!! Jeg hadde nok ikke helt skjønt hvordan jeg fant ut om jeg hadde fått noen svar, så oppdaget det ikke før nå :) For et utrolig kjekt forum!

For øyeblikket er det nok Kykladene som frister mest... Antiparos/Paros eller Naxos (kanskje 2 av de?:)) Er det lett å farte mellom disse øyene? Er nesten fristende å bare bestille hotell for noen dager og heller ta resten litt på sparket, men er kanskje litt risky hvis en ønsker å ha et ålreit sted å bo med to små (?)

Peloponnes og Chios har også kommet inn på lista. Jeg er åpen for Kreta også, men ser for meg at Chaniaområdet på Kreta er litt for turistfylt/urolig for min smak. Men kan hende det er helt supert! Jeg har jo aldri vært der :) Veldig greit å ordne seg chartertur dit da.

De rimeligste billettene til Athen fant jeg på Norwegian 6 361 NOK (tur-retur), det blir i så fall en tur på 3 uker... noe vi forsåvidt kan akkurat da (pappaperm er fint:)). Fly til Santorini var betraktelig dyrere både med Norwegian og Aegean airlines. Hvis vi går for egenkomponert tur gjenstår det bare å finne ut hvor og hvordan vi skal komme oss videre fra Athen, samt hvilke(t) hotell. Hvordan finner jeg båttider fra Pireus/Rafina? Flyet letter på Gardermoen kl. 13.35.. det blir kanskje for sent til å komme seg videre med båt? Er litt å finne ut.... men så artig!!  ;D ;D




Frynse

27. Mar 15, 13:02:33 #14 Last Edit: 27. Mar 15, 13:16:43 by Frynse
Kan trygt anbefale Antiparos og Naxos med små unger.

I slutten av mai er det enkelt å finne bosted på sparket.

Båttider finner du på www.openseas.gr

Vær oppmerksom på at Finn.no har en god søkemotor mht. flyreiser og kombinerer mange selskap.
Her er det også enkelt å skyve reisedag frem og tilbake i tid for å finne de beste tilbudene.
Jeg fant forøvrig enda bedre priser enn det du nevner, men nå vet jeg jo ikke hvilke dager dere skal holde dere mellom.
I juni flyr SAS direkte fra Santorini til Gardermoen på søndager for en billig penge.
Det kan fort bli et billigere alternativ enn båt, hotell osv...
F.eks. søndag 14.06 finner jeg en pris på 3800,- for hele familien.

Du må nok belage deg på en overnatting i Aten før du kan ta båt ut.
Peris Hotel er glimrende i så måte.
De henter og bringer på flyplassen.
http://www.perishotelapt.gr/
I nærheten av hotellet ligger en bra taverna.

siljeae

Gtp.gr har også fin oversikt over rutetider :)
Når flyet lander så sent har fly og båter videre til Paros og Naxos gått. Neste båt går i syv-halv åtte tiden morgenen etter.
Norwegian sine søndagsflyvninger ser ut til å gå tidligere, da kan det være mulig å reise helt fram på samme dag.

Lisaf

Det hotellet så veldig praktisk ut, Frynse! Takk for tips om finn.no, det var jeg ikke klar over. Fant ingen gode alternativer innenfor det tidsrommet vi må reise. Santorini var dobbelt så dyrt og de andre flygningene hadde mellomlandinger, uten at det ble noe særlig billigere av den grunn. Norwegian går direkte. Hadde vært fint å reise på søndag ja, Siljeae, men tror heller det blir en overnatting.. Passer bedre med når vi kan reise :)

Er det fint å reise med båten over til Naxos? Er det noe å gjøre på ferga annet enn å nyte sol og flott hav? Og er det noen som vet pris? 2 voskne, 2 små barn. Fant ikke ut av det når jeg var inne på de sidene som ble linket til, bare avganger. Er greit å ha en viss oversikt over hva en kommer til å bruke på selve reisinga. Jeg må overbevise min bedre halvdel om at dette her kan bli en opplevelse, ikke bare stress ;)

siljeae

Priser finnes på fergenes hjemmesider, f eks www.bluestarferries.com :)

Lisaf

Får bare beskjed om at de ikke har noen tur på den aktuelle datoen... Mulig jeg ikke helt har teken på dette her altså :) Fant en annen side der jeg kunne søke på pris på alle mulige båtturer, der ble prisen 364 euro turretur, altså litt over 3000 kr. Høres det riktig ut? Dvs at det blir ca 10000 turretur med fly og båt. Også må jeg regne med taxi fra flyplass til hotell og så til havna + hotell selvfølgelig. Hva kan en regne med å bruke på det på 3 uker i mai/juni?

Svein~B

Quote from: Lisaf on 27. Mar 15, 23:16:18
Får bare beskjed om at de ikke har noen tur på den aktuelle datoen... Mulig jeg ikke helt har teken på dette her altså :) Fant en annen side der jeg kunne søke på pris på alle mulige båtturer, der ble prisen 364 euro turretur, altså litt over 3000 kr. Høres det riktig ut? Dvs at det blir ca 10000 turretur med fly og båt. Også må jeg regne med taxi fra flyplass til hotell og så til havna + hotell selvfølgelig. Hva kan en regne med å bruke på det på 3 uker i mai/juni?


Hvilken dato er det snakk om?
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

siljeae

Det kommer an på hvilken type båtbillett dere vil ha. På bluestarferries.com siste torsdagen i mai (sikkert det samme andre torsdager) får jeg opp en båt fra Pireus til Naxos 07.25. Vanlig økonomipris pr pers er 33,5 euro.
Båtene som går fortere koster også mer. Med seajet f eks vil samme turen ligge på 57,5 euro pr pers.
Til sammenlikning ligger en kort flytur fra Athen til Naxos samme morgen på 57,64 euro (voksenpris).

Frynse

29. Mar 15, 12:55:51 #21 Last Edit: 29. Mar 15, 13:04:09 by Frynse
Quote from: Lisaf on 27. Mar 15, 22:51:16
Er det fint å reise med båten over til Naxos? Er det noe å gjøre på ferga annet enn å nyte sol og flott hav? Og er det noen som vet pris? 2 voskne, 2 små barn. Fant ikke ut av det når jeg var inne på de sidene som ble linket til, bare avganger. Er greit å ha en viss oversikt over hva en kommer til å bruke på selve reisinga. Jeg må overbevise min bedre halvdel om at dette her kan bli en opplevelse, ikke bare stress ;)

Det er ikke så veldig mye å gjøre på disse båtene, men Blue Star har kafe, "gatekjøkken" og bar, så man får seg ihvertfall noe å spise og drikke.
Kjøper man de billigste billettene finner man seg en egnet plass på dekk. Her er det bord, stoler og benker.
Vi har pleid å sitte på akterdekket i nærheten av "gatekjøkkenet".
Kjøper man første klasse sitter man inne i luftkondisjonert salong og har tilgang til alle områder både inne og ute.
De første gangene vi reiste, brukte vi dette, men har etterhvert gått mer over til dekksplass.
Med små unger ville jeg nok satset på første klasse eller såkalte "air seats", dvs flystoler i luftkondisjonert område.
Ikke så fancy som første klasse (ikke veldig fancy det heller), men greit nok.

Imidlertid, dersom flybillett på den aktuelle dagen ikke koster mer enn første klasse på båt, og du uansett ikke kommer deg avgårde uten overnatting i Aten, hadde jeg ikke lurt et sekund på å kjøpe flybillett.
Da kan dere heller satse på båt mellom øyene og evt. i land før hjemreise.
Jeg synes båten er en del av opplevelsen.
Husk at innsjekket bagasje må betales ekstra på disse flyene, men ikke noen astronomiske summer..

Regner med du har sjekket denne guiden: http://hellasforum.net/index.php?action=blog;sa=view_blog;name=en-guide-til-yloffing

Greece-Traveller

Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Lisaf

Takk for alle gode tips til en uerfaren Hellas-turist :) Det ble en laaaaang tenkepause på meg her med mye googling og grubling. Lider av beslutningsvegring, så turen er akkurat bestilt. 23/5 reiser vi til Chios med Lilleput reiser.. Sea view resort & spa i Karfas. Det ble ditt forslag Siljeae :) (Annades var fullt). Hoppet frem og tilbake mellom Megas Limnionas og Karfas, men stranda virket mest fristende på sistnevnte sted. Ser veldig fint ut, direktefly og ikke langt fra flyplassen. Vi fant ut at det var lurt første gang på tur med 2 små. Det MÅ bli tur til Naxos en annen gang, men da skal vi heller planlegge en lengre tur med øyhopping i Kykladene (vil gjerne få med meg alle de gode forslagene).

Jeg har masse spørsmål nå og... men de får jeg legge ut under "Chios".


Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...